annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Diafragma HX400V

OPGELOST
profile.country.NL.title
LetMeDo
Ontdekker

Diafragma HX400V

Goedemiddag,

 

Ik heb nu de HX400V aangeschaft. Goed in de hand en zeer mooie foto's, maar de diafragma instellen blijft een probleempje.

 

Als ik de knop op A zet en met het wieltje het diafragma probeer in te stellen, dan gebeurd is met de foto's niets. Ik heb het op verschillende afstanden van objecten gedaan, maar er is geen verschil.

 

Wat kan de oorzaak zijn en moet er nog iets anders ingesteld worden?

 

Ik hoor graag en alvast bedankt.

 

Marco

 

 

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Hi HX400V perfectionisten,

 

In het algemeen wordt gesteld dat camera's met een kleinere cropfactor een grotere scherptediepte hebben.

Door de telewerking van de kleinere sensor wordt een groter gebied voor en achter het object scherper gefocust.

Deze discussie is in dit forum reeds eerder in juni2017 al aan de orde geweest.

 

Echter de suggestie van Amfion (kleiner diafragma getal (grootste lensopening), hoger brandpuntsafstand (hoogste tele 1200mm), zo dicht mogelijk bovenop het object) geeft wellicht enig soelaas om de scherptediepte van de HX400V met een zeer kleine sensor met een cropfactor 5,6 te verbeteren.

 

Dit wordt nog eens uit de doeken gedaan door het volgende filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=ZUbU6exONdU&feature=emb_logo

 

Er is dan weer hoop op meer scherptediepte ook voor kleinere sensoren.

Echter alleen toepasbaar op stilstaande objecten in de natuur als paddenstoelen, bloemen of insecten.

Niet geschikt voor weg springende konijnen of los geslagen stieren.

 

Overigens voor het fraaie fotowerk is en blijft een DSLR met verwisselbare lenzen het beste gereedschap.

De HX400V is voor het snelle kiekjeswerk de ultieme camera.

 

EMCsony

9okt2020

 

profile.country.US.title
sony.e.62.10
Bijdrager

De HX400V is inderdaad een zeer veelzijdige bridgecamera, prettig in gebruik, de zoom is erg prettig voor foto's van dieren of natuur op grote afstand, het verplaatsbare LCD scherm is een pluspunt.

Totdat de garantie afloopt, en na minder dan 3 jaar gebruik, gaat de stabilisator kapot bij de overgrote meerderheid van de gebruikers, waardoor het onmogelijk is om scherpe foto's te maken.

Duizenden internetgebruikers klagen over hetzelfde probleem, zoek gewoon naar E:62:10 op internet of YouTube, of lees http://sony-e-62-10.atspace.cc, en SONY ontkent de defect terwijl het een structureel defect is dat goed bekend is bij hun diensten.

 

storing in mijn camera DSC-HX300
Storing Sony camera
Foutmelding 62;10
DCS-HX400V ONSCHERPE OPNAMES
Error E:62:10 en DXC-HX400V
Al mijn 3e Sony camera
Ik krijg error code 6210
STORINGSCODE E-62-10
Mijn Sony geeft aan E:62:10
Voor de tweede maal in drie jaar tijd een code in beeld e 6210 op de HX 300
melding van E:62:10 knipperend
In mijn zoeker E:62:10
In mijn camera krijg ik E62:10 te zien
Kan iemand mij vertellen wat de knipperende code E:62:10
E:62:10 foutmelding op scherm camera. Wat te doen?
Wat te doen bij foutmelding E:62:10
Probleem met de beeldstabilisatie
Sony Cybershot HX 300 . Melding op display E:62:10
Ook ik heb de melding E62:10
scherm vertoond een flikkering 62.10
Na het aanzetten van de camera krijg ik direct een melding
Melding van E:62:10 knipperend
Wat betekent de foutmelding E:62:10
Bij elke opname met mijn Sony HX400V knippert een code centraal in het beeld
Sinds enige tijd knippert bij elke opname centraal in beeld de code E:62:10
mijn camera DSC-HX400V geeft een melding
Foutcode E:62:10 verschijnt knipperend op het scherm.
E:62:10 flikkert voortdurend op het schermpje
Ook ik de foutmelding E62-10 knipperend in mijn camera
Sinds een aantal weken knipperend symbool E:62:10
3 keer defecte camera
E 62:10 storing
Vreemd geluid slechte foto’s
Klacht: Storing E:62:10
Foutcode E62.10 – Sony DSC HX 300
Foutmelding E62.10 op mijn Sony camera DSC HX300
Klacht: Storing ( E 62 10) in Sony Cybershot DSC HX 300
Foutmelding E.62.10
knipperende melding E6210

 

Website.jpg

http://sony-e-62-10.atspace.cc/

 

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Dank voor de informatie rond de storingsgevoeligheid van bepaalde typen Sony camera's met foutmelding E:62:10.

 

Als zeer tevreden gebruiker (alweer bijna 4 jaar) van een HX400V ben ik verrast over de wijze waarop Sony omgaat met een bekend storingsgevoelig fenomeen. Vooralsnog mij bespaard gebleven. Maar wie weet: Morgen is er weer een mooie fotodag.

Namelijk het ontstaan na verloop van jaren van haarscheurtjes in het elektronisch lint die de zoomlens verbindt met de stabilisator sensoren in de camera ten gevolge van een veelvuldig gebruik van die mooie zoomfunctie van dit alleskunnertje.

 

Een vervangende reparatie van onderhavig lint kost vrijwel niks, maar uit gemakzucht wordt de hele lenscompartiment vervangen tegen aanzienlijk hogere kosten die de prijs van een nieuwe camera benaderen.

Sony's marketingwegen om de verkoop te stimuleren zijn derhalve ondoorgrondelijk.

 

Voor zover uit de statistieken valt af te leiden komt dit fenomeen voornamelijk en veelvuldig voor in de cameraseries beginnend met de product code HX.

Andere typen als bijvoorbeeld de RX-series hebben daar veel minder last van. En sommige typen hoegenaamd niet.

Wellicht is hier, gezien het kosten niveau van dergelijke laag geprijsde camera's, sprake van een constructie of ontwerp oplossing die tot gevolg heeft dat er eerder slijtage optreedt in de gebruikte materialen.

 

Toen de HX series uitkwamen, werd al vrij snel gesleuteld aan opvolgende typen. Denk aan bijvoorbeeld de HX300, toen de HX400 en vervolgens de HX400V en tussen door een HX350.

En nu is het al jaren stil op het ontwikkelingsfront. Wellicht zijn de technici van Sony zich bewust van deze constructiefout en zoeken naarstig naar een oplossing, alvorens nieuwe modellen uit te brengen.

 

Ik sus mij maar met de gedachte dat het daarom zo lang duurt voordat er een HX500V of een RX10M5 uit wordt gebracht. Meer functionaliteit, ingenieuzer ontwerp, slijtvaste materialen en een tikkeltje duurder.

 

EMCsony

12oktober2020

 

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Let me do too about DOF,

 

Alhoewel ik al reeds jaren geleden na mijn laatste portretfoto's de scherptediepte vaarwel heb gezegd (de mij gewillige naaktmodellen hebben inmiddels de AOW-leeftijd ruimschoots bereikt, maar toch mooi oud worden is niet verkeerd als je zo'n audicien reclame filmpje ziet), intrigeert de vraagstelling rond de A instelling voor de HX400V mij in hoge mate.

 

Zelf gebruik ik deze functie hoegenaamd niet. Ik heb een aantal vaste instellingen, waarmee ik tijdens onze wandelingen en vakantiereizen uitstekende foto's maakt, welke ik als Local Guide voor Google ook op hun website plaatst.

Alleen mijn liefhebbende echtgenote wil wel even van te voren beoordelen of zij zo ook op internet kan worden gepubliceerd. Dat was vroeger met een filmrolletje wel anders.

 

Ik ben zo vrij geweest om hetgeen eerder is gesteld over de mate waarin met kleine sensoren ook meer scherptediepte kan worden bereikt, nog eens uit te testen.

De suggesties van Amfion en de uiteenzetting op Youtube hebben mij op het spoor gezet.

 

Als je de HX400V op Diafragma instelt en vervolgens aan het wieltje draait bereik je een Diafragma van F2.8 bij een brandpuntsafstand van 24mm (35mm equivalent bij een cropfactor 5.62 = 4.3mm). 

Naarmate je meer inzoomt naar 1200mm (35mm equivalent bij een cropfactor 5.62 = 215mm), zal de F-waarde stijgen naar ergens tussen F5.6 en F6.3 (de maximale F-waarde is 8, maar blijft verder buiten beeld).

Daarnaast is er een afhankelijkheid bij het scherpstellen tussen de afstand tot het object en hoever je kan inzoomen zonder dat het beeld vervaagt.

Het beruchte elektronische lint (foutkode E:62:10), die de lens verbindt met de camera voor het doorgeven van de benodigde data, rolt mee naarmate je meer uitzoomt. Als je al je foto's heel veel uitzoomt, zal de slijtagebelasting van deze voorziening ook toenemen.

 

Het beste is om het object zo dicht mogelijk te benaderen en pas dan vanuit 24mm verder in te zoomen totdat het beeld scherp is gesteld. De combinatie van een 0,5 m dichtbij met een brandpuntsafstand zo rond de 135mm geeft het beste resultaat voor een zo'n laag mogelijke F-waarde tussen 4 en 5.

Stel het scherpstellen in op een PuntFocus, ISO-waarde op AUT, belichting afhankelijk van weersomstandigheden of anders op AWB, enkel beeld en daarnaast eventueel DRO op 3 of HDR op 3 voor meer dynamisch bereik in de opname.

 
 

ScherpteDiepte HX400V.JPG

 

Bovenstaand testopname heb ik vanuit de hand gemaakt. Diafragma instelling met S 160, F 4.5, ISO 125, BP circa 135 mm (=28,27mm). Dus waarschijnlijk niet helemaal scherp, maar evengoed een geslaagde shot.

De bloem ernaast zit enkele centimeters linksachter en vervaagt volkomen ondanks de lichte telewerking, evenals de achtergrond.

Beter kan je het niet krijgen, is mijn stelling. Anders dan terugvallen op meer professionele apparatuur.

 

Zoals eerder door mij aangegeven:

De HX400V is een schitterende camera om bij de hand te hebben voor wandelingen en reizen. Je maakt er mooie foto's mee, niet meer niet minder voor dat geld. Meer moet je niet willen.

Heb de HX400V vrijwel altijd bij me, ook als ik het veld intrekt (zonder liefhebbende echtgenote) om wild en gevogelte te spotten of natuuropnames te maken met een andere set camera's en lenzen.

 

EMCsony

13oktober2020