annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Diafragma HX400V

OPGELOST
profile.country.NL.title
LetMeDo
Ontdekker

Diafragma HX400V

Goedemiddag,

 

Ik heb nu de HX400V aangeschaft. Goed in de hand en zeer mooie foto's, maar de diafragma instellen blijft een probleempje.

 

Als ik de knop op A zet en met het wieltje het diafragma probeer in te stellen, dan gebeurd is met de foto's niets. Ik heb het op verschillende afstanden van objecten gedaan, maar er is geen verschil.

 

Wat kan de oorzaak zijn en moet er nog iets anders ingesteld worden?

 

Ik hoor graag en alvast bedankt.

 

Marco

 

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Let me do too about DOF,

 

Alhoewel ik al reeds jaren geleden na mijn laatste portretfoto's de scherptediepte vaarwel heb gezegd (de mij gewillige naaktmodellen hebben inmiddels de AOW-leeftijd ruimschoots bereikt, maar toch mooi oud worden is niet verkeerd als je zo'n audicien reclame filmpje ziet), intrigeert de vraagstelling rond de A instelling voor de HX400V mij in hoge mate.

 

Zelf gebruik ik deze functie hoegenaamd niet. Ik heb een aantal vaste instellingen, waarmee ik tijdens onze wandelingen en vakantiereizen uitstekende foto's maakt, welke ik als Local Guide voor Google ook op hun website plaatst.

Alleen mijn liefhebbende echtgenote wil wel even van te voren beoordelen of zij zo ook op internet kan worden gepubliceerd. Dat was vroeger met een filmrolletje wel anders.

 

Ik ben zo vrij geweest om hetgeen eerder is gesteld over de mate waarin met kleine sensoren ook meer scherptediepte kan worden bereikt, nog eens uit te testen.

De suggesties van Amfion en de uiteenzetting op Youtube hebben mij op het spoor gezet.

 

Als je de HX400V op Diafragma instelt en vervolgens aan het wieltje draait bereik je een Diafragma van F2.8 bij een brandpuntsafstand van 24mm (35mm equivalent bij een cropfactor 5.62 = 4.3mm). 

Naarmate je meer inzoomt naar 1200mm (35mm equivalent bij een cropfactor 5.62 = 215mm), zal de F-waarde stijgen naar ergens tussen F5.6 en F6.3 (de maximale F-waarde is 8, maar blijft verder buiten beeld).

Daarnaast is er een afhankelijkheid bij het scherpstellen tussen de afstand tot het object en hoever je kan inzoomen zonder dat het beeld vervaagt.

Het beruchte elektronische lint (foutkode E:62:10), die de lens verbindt met de camera voor het doorgeven van de benodigde data, rolt mee naarmate je meer uitzoomt. Als je al je foto's heel veel uitzoomt, zal de slijtagebelasting van deze voorziening ook toenemen.

 

Het beste is om het object zo dicht mogelijk te benaderen en pas dan vanuit 24mm verder in te zoomen totdat het beeld scherp is gesteld. De combinatie van een 0,5 m dichtbij met een brandpuntsafstand zo rond de 135mm geeft het beste resultaat voor een zo'n laag mogelijke F-waarde tussen 4 en 5.

Stel het scherpstellen in op een PuntFocus, ISO-waarde op AUT, belichting afhankelijk van weersomstandigheden of anders op AWB, enkel beeld en daarnaast eventueel DRO op 3 of HDR op 3 voor meer dynamisch bereik in de opname.

 
 

ScherpteDiepte HX400V.JPG

 

Bovenstaand testopname heb ik vanuit de hand gemaakt. Diafragma instelling met S 160, F 4.5, ISO 125, BP circa 135 mm (=28,27mm). Dus waarschijnlijk niet helemaal scherp, maar evengoed een geslaagde shot.

De bloem ernaast zit enkele centimeters linksachter en vervaagt volkomen ondanks de lichte telewerking, evenals de achtergrond.

Beter kan je het niet krijgen, is mijn stelling. Anders dan terugvallen op meer professionele apparatuur.

 

Zoals eerder door mij aangegeven:

De HX400V is een schitterende camera om bij de hand te hebben voor wandelingen en reizen. Je maakt er mooie foto's mee, niet meer niet minder voor dat geld. Meer moet je niet willen.

Heb de HX400V vrijwel altijd bij me, ook als ik het veld intrekt (zonder liefhebbende echtgenote) om wild en gevogelte te spotten of natuuropnames te maken met een andere set camera's en lenzen.

 

EMCsony

13oktober2020

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
EVsony5
Lid

Goedendag, 

 

Welkom op het SOny forum. Wellicht kan een van onze camera experts je hier mee verder helpen. Zo niet, dan zal ik het intern voor je navragen!

 

 

Groeten,

Eva

profile.country.NL.title
EVsony5
Lid

Hi Marco,

 

Ik zie dat niemand hier nog op gereageerd heeft, dus ik zal het intern even navragen. 

 


Groeten,

Eva

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @LetMeDo 

 

Als je de iso op auto hebt staan zul je op het schermpje weinig verschil zien.

Gaat het je om een verschil in belichting of in scherpte-diepte?

Groet,

Antonette

profile.country.NL.title
LetMeDo
Ontdekker

Hoi,

 

Het gaat om de handmatige instelling van het scherpte-diepte.

 

Mvg,

 

Marco

profile.country.NL.title
LetMeDo
Ontdekker

Hoi,

 

Beetje aanvullende info. Als ik foto's gemaakt heb op verschillende standen en de de foto's op de pc bekijk, dan is er geen verschil.

 

Mvg,

 

Marco

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @LetMeDo 

 

De beste manier om dit te testen is de lens wat in te zoomen (meer mm)  en het diafragma getal zo klein mogelijk maken (= grote opening) als je dan een foto maakt van iets dat vlak bij de camera is en een foto maakt van iets dat ver van de camera verwijderd is moet daar verschil in zichtbaar zijn. Als je de camera helemaal op de wijdste stand gebruikt en iets fotografeert dat ver weg is zal er idd  geen of bijna geen verschil zijn in wat er scherp en onscherp is.

Onscherpte wordt bepaald door:

Aantal mm (hoe meer hoe kleiner het scherptegebied)

De afstand van het onderwerp tot de camera (hoe dichterbij hoe kleiner het scherpte gebied)

De grootte van de  lensopening (diafragma: Hoe groter de opening / kleiner het f getal hoe kleiner het scherpte gebied)

Wil je onderwerp scherp hebben en de rest onscherp dan heb je die drie dingen nodig: Klein f getal, kleine afstand tot de camera en zoveel mogelijk mm.

Hoop dat je hiermee weer wat kan gaan proberen!

Groet,

Antonette

profile.country.NL.title
Frances66
Ontdekker

Hoi Marco,

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik ben al weken aan het proberen maar krijg geen blurr achtergrond, laat staan een blurr voorgrond. Geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Ik vraag mij af of onze cam hier wel voor geschikt is....

Gr Frances

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Frances66 en @LetMeDo 

 

in navolging van het antwoord van @Amfion ,

de HX400V heeft volgens specs een sensor van 1/2.3  (Type 1/2.3 (7,82 mm) Exmor R®-CMOS-sensor). Van dit formaat sensor kun je geen grote resultaten verwachten aangaande grote effecten met betrekking tot scherptediepte....

Dit is geldig voor alle (merken) camera's, en dus niet specifiek voor Sony camera's.

 

Wil je dit soort effecten bereiken dan begint het met minimaal 1" sensor (16 mm) oplopend tot 35mm (full frame, vergelijkbaar met de maat van het oude fotorolletje).

zie ook de afbeelding met verschillen in formaat;

Schermafbeelding 2020-10-06 om 22.58.46.png

 grt, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Hi HX400V gebruikers,

 

Helemaal eens met de uitleg van Sigiphoto.

Je moet van zo'n low-budget niet al te veel willen eisen qua fotografiekunsten.

De wat duurdere RX10M1234 zijn beter in staat om meer creativiteit in je plaatjes te toveren.

Of anders gewoon de wat goedkopere toestellen met verwisselbare lenzen.

 

Deze superzoom alleskunner is overigens uitstekend voor on the go.

Ik gebruik dit toestel dan ook al jaren tijdens mijn wandeltochten, vakantiereizen of gewoon voor de zekerheid bij de hand.

De HX400V heeft alles in huis om schitterende plaatjes te schieten. En kent voor dat geld zijn gelijke niet.

Zelfs beroepsfotografen hebben naast hun kisten met apparatuur zo'n handig alleskunnertje onder handbereik.

 

De HX400V gaat overigens vanaf 2014 alweer een flink aantal jaren mee. En ondanks allerlei geruchten over een opvolger HX500V, nut Sony  blijkbaar zijn populariteit nog even flink uit. En wordt nog volop aangeboden tegen prijzen van zo rond de €350.

 

EMCsony

8okt2020