annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Foto's Sony RX10 III bij iets uitvergroten verschrikkelijk vertroebeld

profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Foto's Sony RX10 III bij iets uitvergroten verschrikkelijk vertroebeld

Hallo,

Ik heb afgelopen woensdag een Sony RX10 III gekocht. Heb de eerste foto's gemaakt, ze lijken op het eerste gezicht okee maar zijn bij iets uitvergroten verschrikkelijk vertroebeld, net alsof je door matglas kijkt. Zie foto hieronder, hoewel die denk ik niet groter te maken is.

De foto is gemaakt met alles volledig handmatig: diafragma, sluitertijd en afstand. Ik weet niet wat ik fout doe, maar dit is zo bedroevend slecht, dat moet met zo'n camera toch beter kunnen?

Als dat vertroebelende effect niet zichtbaar wordt, kan iemand me dan zeggen hoe ik de foto wel in zijn originele formaat kan posten?

Kan iemand me helpen?

 

Met vriendelijke groet,

Leo

 

DSC00012.JPG

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hoi @LeoMartinus, ik zie wat je bedoelt. Misschien handig om terug te gaan naar de winkel en het te vergelijken met een ander model RX10 III?

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Goedemorgen,

 

Mijn eerste reactie: overbelicht.

Zeker omdat je zegt alles handmatig te hebben ingesteld, komt die gedachte bij me op.

Wat dan zeker telt is hoe je de belichtingsmeting hebt staan: punt, wat groter, of gemiddelde over het beeld. Bij elk van deze instellingen wordt de foto anders belicht.

 

Probeer maar eens, ook omdat je in deze foto veel contrast hebt tussen de "scherpe", lees erg lichte, lucht en de relatief donkere tuin. Dan scheelt het al als je de camera met het lichtmeetpunt hoger, lager, naar links of naar rechts richt.

 

Ben benieuwd.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Dank Harmnld en Vinc, ik heb gisteren de hele avond gebruikt om de handleiding nog eens door te nemen en ben er achter gekomen dat hoe hoger de ISO waarden hoe hoger de ruis in de opgenomen beelden. Gisteravond laat kwam ik er achter dat de camera op ISO 5000 stond ingesteld.

Vanmorgen, bij goed daglicht, heb ik opnieuw een paar foto's gemaakt maar nu met ISO 200. Sterke uitvergroting van die foto's wezen uit dat nu de ruis verdwenen is. Zelfs bij maximale zoom heb ik geen ruis meer.

 

Het lag dus aan de hoge ISO waarde.

 

Ook stond de "scene" ingesteld op portret ipv op landschap, wat misschien ook van invloed kan zijn geweest.

 

Het duurt even voordat je zo'n nieuwe veelzijdige camera een beetje leert kennen! Dat is het enige nadeel van deze camera: teveel mogelijkheden. Als je de camera dan nog niet zo goed "onder de knie hebt" heb je geen idee wat er fout gaat.

 

Ik heb juist voor deze camera gekozen omdat dit een van de weinigen is waarbij alles (ook de scherpstelling) handmatig ingesteld kan worden. Dat benadert mijn oude spiegelreflexcamera uit 1982 het beste. Ik hou er niet van als de camera zelf allemaal dingen instelt, mijn ervaring is dat ik dan de foto's niet zo mooi krijg als wanneer ik alles zelf kan instellen.

 

Hartelijke dank voor het meedenken!

 

Groet,

Leo

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Mogguh Leo,

 

fijn dat je het zelf ontdekte. Inderdaad, leuk al die knopjes.

 

Wens je veel plezier!

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@LeoMartinus mooi dat je de oorzaak gevonden hebt!

 

Om de camera te leren kennen en te beoordelen wat deze in verschillende standen doet zou een tip kunnen zijn om van een onderwerp in verschillende standen (Auto/P/A etc) dezelfde foto te maken met dezelfde ISO instelling en die naast elkaar op je PC scherm beoordelen. Zelf maak ik de meeste foto's in standje A (Diafragma handmatig) ISO heb ik op max. 1200 staan en verhoog ik alleen met speciale condities (bijv. bij nacht)

 

groet en succes met je nieuwe camera👍

Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Dank! Dat ga ik proberen.

Met vriendelijke groet,

Leo