annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony RX10M4 Welke instelling te maken voor landschapsfoto met blauwe hemel en felle witte wolken

profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Sony RX10M4 Welke instelling te maken voor landschapsfoto met blauwe hemel en felle witte wolken

Bij het maken van landschapsfoto's zijn wij er nog niet in geslaagd de juiste instelling te vinden zodat de (felle) witte wolken in de blauwe hemel er natuurlijk uitzien met tegelijkertijd een landschap dat de juiste belichting heeft. 

Graag tips hiervoor !

Wij hebben het volgende geprobeerd:

1) Focus op de witte wolk, ael indrukken, focus verleggen naar landschap. Resultaat mooie wolken te donker landschap.

2) Focus tussen wolken en landschap leggen, ael indrukken, focus verleggen. Resultaat wolken met wit gedeeltelijk uitgesmeerd, landschap redelijk/matig van belichting.

3) Gebruik van HDR lukte niet echt goed ook wolken uitgesmeerd

4) Gebruik van 1/2 wit grijs filter met grijs gedeelte op de wolken gericht. Lukte ook niet echt in de AF en breed licht meting.

Graag tips hoe we onze RX10M4 voor deze scenes moet worden ingesteld. 

Aad

19 ANTWOORDEN 19
profile.country.NL.title
EVsony5
Lid

Goedendag, 

 

Welkom op het Sony forum. Misschien kan een van onze camera experts je nog nuttige tips geven?

 


Groeten,

Eva

profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Graag. !

Aad van der Pol
profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Graag we wachten op verder advies van een van de camera experts.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Leuke uitdaging...

Het probleem waar je tegenaan loopt is dat het contrast tussen luchten en landschap te groot is. Of je belicht het landschap goed en zijn je wolken te wit of zelfs bewogen, zoals je al schrijft, of je belicht op de wolken, maar dan is je landschap te donker.

 

Ik ben bang dat je trucs moet gaan toepassen:

 

A:

1 foto belichten op de wolken (wellicht iets overbelicht) en 1 foto belichten op het landschap en beide via een fotobewerkingsprogramma samenvoegen. Hiervoor is zonder meer een statief een vereiste.

 

B:

via een uitgebreide nabewerking waarbij je het wolkengedeelte verder lichter maakt en het landschap wellicht iets minder nabewerkt. Ook dit gaat via een fotobewerkingsprogramma.

 

In beide gevallen adviseer ik een goed fotobewerkingsprogramma en een foto die in RAW is geschoten.

 

Succes.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Bedankt, de sensor van de RX10 heeft duidelijk een andere dynamiek dan onze A77II APSc camera. Maar goed met nabewerken kom je er ook.

Dat nabewerken doen we de laatste maanden met Affinity photo (na jarenlang Photoshop). Wellicht moeten we dit eens met RAW  gaan doen.  Ik zie net dat Affinity ook HDR heeft, dan zou dus een burst waar de ev steeds 0.3 verschuift nabewerkt kunnen worden.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo,

 

kon je A77ii deze foto's wel goed maken? Die zal toch ook last hebben gehad van het grote contrast?

Misschien wil je eens een voorbeeldfoto van de A77ii en een van je RX10iv plaatsen?

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

HDR is niet nodig om goede foto’s te krijgen. Ondanks dat het dynamisch bereik van camera’s steeds beter wordt. Hebben ze nog lange na niet het bereik wat wij met onze ogen hebben. Er is veel informatie te vinden over dynamisch bereik van camera’s

https://www.camerastuffreview.com/wat-is-dynamisch-bereik/

 

Leer gebruik te maken van histogram, zodat je niet gaat klippen in de donkere (links) en lichte (rechts) delen. Dit zijn de delen die je niet kunt niet kunt terughalen/herstellen met Lightroom, Capture One, etc.

 

ETTR (Exposing to the right) is volgende waar je in kunt verdiepen/mee kunt oefenen. Als ik een workshop geef merk ik dat cursisten snel geneigd zijn om naar het donker (rechts) te belichten. De foto lijkt dan op het kleine schermpje er goed/mooi uit te zien, maar thuis op de computer pakt dit nog weleens anders uit. Ga je foto’s ontwikkelen die donker zijn. Dus wil je deze opentrekken, dan is de kans op ruis/kleur ruis aanwezig (en verlies van eventueel detail). Wil je details terug halen uit lichte delen dan heb je dit niet. 

https://digital-photography-school.com/exposing-to-the-right/

 

Fotografeer in RAW. Dit geeft je de meeste ruimte om je foto’s te ontwikkelen in Lightroom, Capture One, etc. RAW is je digitale fotorolletje. Alle informatie is aanwezig, maar moet alleen nog ontwikkeld worden. (DigitaleDoka) JPEG geeft helaas weinig ruimte om te ontwikkelen. Dit komt dat de camera het RAW bestand al heeft ontwikkeld met één van de picture profielen. Ja kunt hier nog wel iets, maar RAW geeft je alle ruwe data...

 

HDR gebruik ik zelf niet, maar probeer zelf histrogram goed te lezen/gebruiken en ETTR toe te passen. Om zo vervolgens de foto’s goed te kunnen ontwikkelen in Lightroom of Capture One.

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

APSc heeft uiteraard ook last van dynamiek echter minder dan de 1 inch. Hieronder 3 fotos. A77II onbewerkt met hoya PRO1 Digital filter.  De laatste 2 met RX10iV met hoya CPL (standaard versie) ook onbewerkt. Allen jpg.

Met hoya CPL pro1 digitaalMet hoya CPL pro1 digitaalMet hoya CPL pro1 digitaalMet hoya CPL pro1 digitaalMet hoya CPL pro1 digitaalMet hoya CPL pro1 digitaalMet hoya CPLMet hoya CPLMet hoya CPLMet hoya CPL

profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Bedankt, deze informatie had ik nog niet. We zullen dit eens gaan proberen toepassen. Komende dagen wordt het weer mooi weer voor een paar photo shoots.

Overigens zijn onze foto's te bewonderen op photographybyanniewinters.com  Deze site van mijn ega bevat van de laatste 4 jaar foto's gemaakt met de RX10III en RX10IV.