annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony RX10M4 Welke instelling te maken voor landschapsfoto met blauwe hemel en felle witte wolken

profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Sony RX10M4 Welke instelling te maken voor landschapsfoto met blauwe hemel en felle witte wolken

Bij het maken van landschapsfoto's zijn wij er nog niet in geslaagd de juiste instelling te vinden zodat de (felle) witte wolken in de blauwe hemel er natuurlijk uitzien met tegelijkertijd een landschap dat de juiste belichting heeft. 

Graag tips hiervoor !

Wij hebben het volgende geprobeerd:

1) Focus op de witte wolk, ael indrukken, focus verleggen naar landschap. Resultaat mooie wolken te donker landschap.

2) Focus tussen wolken en landschap leggen, ael indrukken, focus verleggen. Resultaat wolken met wit gedeeltelijk uitgesmeerd, landschap redelijk/matig van belichting.

3) Gebruik van HDR lukte niet echt goed ook wolken uitgesmeerd

4) Gebruik van 1/2 wit grijs filter met grijs gedeelte op de wolken gericht. Lukte ook niet echt in de AF en breed licht meting.

Graag tips hoe we onze RX10M4 voor deze scenes moet worden ingesteld. 

Aad

19 ANTWOORDEN 19
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Houdt er rekening mee dat je met een CPL filter ook 1 a 2 stops licht verliest. Goed belichten is met elke kamera van belang. Of je nu een camera met 1 of Full Frame of zelfs grotere sensor gebruikt. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Mooie en verhelderde leergang over witte wolken en paarse heidevelden

 

Gezien de bijgevoegde foto's ben ik geneigd te stellen dat de A77M2 zich beter leent voor het betere fotowerk dan de RX10M4. Je beschikt over meer opties en je bent beter in staat om je foto's later bij te werken.

 

Ikzelf gebruik ook een A77M2 naast een A68 (uitgeklede versie A77M2) voor extra ondersteuning ingeval een snelle lenzenwissel nodig is ingeval van wild & gevogelte.

 

Voor on the go gebruik ik gewoon mijn Xperia1ii (uitstekende Pro-versie) en mijn oude vertrouwde HX400V. Alhoewel ik wel al verlekkerd kijkt naar die mooi RX10M4, gezien de uitgebreidere mogelijkheden. Maar toch nog even wacht op een eventuele RX10M5 of een HX500V.

 

Als eeuwenlange Minolta fan ben ik overigens geneigd om voor het maken van het perfecte plaatje te kiezen voor camera's met verwisselbare lenzen. 

En die (uitstekende) compact camera's te gebruiken voor onderweg tijdens wandeltochten en vakanties voor het betere kiekjeswerk. Zo'n alleskunnertje geeft minder gedoe en je sjouwt minder met je mee.

 

EMCsony

11sep2020

 

 

 

profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Mee eens. De hv400 hadden we voorheen. Vanwege de nog kleinere sensor was
de dynamiek ook geringer derhalve overgestapt op rx10m4. Het voordeel ..met
name voor mij ega... is het geringere gewicht dan een aps of fullframe.
Wij spotten nogal eens vogels. Ik moet zeggen dat de rx10m4 op telestand
scherpere vogelfotos maakt dan mijn sal 70..400. Komt mogelijk door
perfectere afstemming camera op lens en uiteraard de 5 stop reductie voor
stabiliteit.

Wat betreft de 5 foto's ...maar moet ik nog eens met een verloopring che c
ken.. is het pro1 cpl filter veel beter dan de standaard. Doordat het
hemelsblauw wat donkerder wordt wordt mogelijk de dynamiek ook kleiner.
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Blijft uitdagend.

 

Bijgaande foto's heb ik met een A7iii gemaakt en verkleind om hier te kunnen afbeelden.

De eerste is rechtstreeks uit de camera, de 2e heb ik iets overbelicht in Camera Raw en vervolgens de nevel met 40% verwijderd.

 

Waar de eerste een beetje donker lijkt, is de 2e lichter en is in de donkere delen meer detail te zien.

Of het nu de juiste manier is, geen idee...20200824-002476-A7iii Adobe verkleind.jpg20200824-002476-A7iii Adobe ontwikkeld verkleind.jpg

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Heb je wel eens een cpl filter gebruikt ? Bij mijn camera geeft het wel beter resultaat... teminste die pro1 van  hoya.

 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Yep,

ik blijf draaien, maar zie niet altijd verschil 😉

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Klopt, net als een zonnebril haaks op het licht gaan richten. Er is veel kwaliteits verschil. Die pro1 is duidelijk beter dan de standaard. Maar ja je moet dan wel ca.95 euro lappen.

profile.country.NL.title
EMCsony
Lid

Gebruik van PolFilter

 

Ik gebruik inmiddels vrijwel geen PolFilters meer.

Heb ze wel voor mijn verschillende lenzen, maar erop en eraf vond ik op een gegeven moment lastig worden.

 

In de vorige eeuw voor de grote klimaatdiscussie, gebruikte ik PolFilters om de visjes in het water te zien zwemmen of schitteringen en reflecties op gebouwen te doen verminderen. 

Maar om tegenwoordig contrast verbeteringen te bereiken in de natuurfotografie hanteert de programmatische trukendoos.

 

Wat je blauwe luchten en witte wolken betreft, het volgende:

Het staat mij bij dat voor een goede belichting met behulp van een PolFilter de zon ook nog een rol speelt. Niet zozeer je instellingen van je camera.

Met name de stand en de richting. Heb dat nog eens even uitgezocht.

 

Natuurfotograaf Johan van der Wielen heeft daar een hele verhandeling aan besteed. De link gaat hierbij.

https://www.natuurfotografie.nl/tutorial-hoe-werkt-een-polarisatiefilter/

 

Het maximale effect wordt bereikt door haaks op de zon te fotograferen.

Hij geeft daarvoor goede tips. Een en ander wordt nog eens geïllustreerd met tal van voorbeelden.

Schitterend. Hij mag blijven.

 

Veel succes.

 

EMCsony

11sep2020

 

 

 

 

 

profile.country.NL.title
a.van.der.pol
Ontdekker

Bedankt, mooie uiteenzetting. Veel hangt af van het filter zelf. Als daar goede info over is hou ik me aanbevolen.

Ik heb inmiddels mijn derde. Soligor was het eerste model. Werkte zeer matig "bijna een UV filter". Daarna standaard Hoya. Deze had een redelijk effect, echter creëerde een zekere onscherpte. De pro1 van Hoya geeft een meer spectaculair effect. Ook de onscherpte ontbreekt. Volgens insiders is het oppervlak van het filter fragiel. Tot nu toe (afkloppen) gelukkig niets gebeurt. Deze kan je permanent op je lens houden. Ik gebruik hem voornamelijk op mijn 12-20mm lens.

Hierbij is meestal natuur (wolken / sneeuw / water) het onderwerp, en ook architectuur (glimmende oppervlakken).

profile.country.NL.title
usblack
Lid

Eigenlijk nooit geen problemen mee gehad.

Met de instelling DRO is ook veel te bereiken.  Heb met de instelling Dro veel geoefend met de hier voorhanden mogelijkheden  zowel met felle zon als ook met schaduw.  Er zijn 5 instellingen mogelijk, telkens een serie gemaakt onder 1 t/m 5 en  en voor mij op het oog de beste foto hiervan de instellingen behouden wat ook weer een persoonlijke keus is zoals met elke instelling en bewerking.

 

Ik weet niet of je foto’s bewerkt hier is ook nog resultaat mee te behalen. Ben zelf geen kei in bewerken hooguit iets of wat verscherpen, waas weghalen  en indien nodig kleur aanpassen. Werk met Affinity.

 

DSC01270.jpg