annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuwe versie Capture One uitgebracht: Capture One 9

OPGELOST
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Nieuwe versie Capture One uitgebracht: Capture One 9

Phase One heeft een nieuwe versie van Capture One uitgebracht: Capture One 9

Ook de Pro voor Sony en de Express for Sony (de gratis versie alleen voor Sony :smileywink:) zijn er in deze nieuwe versie.

 

Verbeteringen zijn:

  • Nieuwe user interface: Het design zit er wat platter en moderner uit
  • Nieuwe ‘engine’/ nieuwe ‘rekenkracht’, met nieuwe algoritmen voor contrast, helderheid (brightness) en saturisatie (saturation)
  • Contrast verhogen heeft nu minder invloed op de saturisatie van de kleuren.
  • Brightness is weer helemaal terug als tool, was het een beetje een ondergeschoven kindje in de vorige versies, nu is het effect ervan veel groter en subtieler.
  • Saturation is niet veel veranderd, maar wel subtieler geworden. Je hebt minder gauw te verzadigde kleuren.
  • Ook lijken deze tools nu beter samen te werken.
  • De curve tool is vernieuwd en er is nu een “Luma” curve die alleen op de luminance, de lichtheid van de foto’s werkt. Met de Luma curve kun je, zonder dat het de saturisatie aanpakt, de lichtheid van bijvoorbeeld alleen je schaduwen gaan bewerken.
  • Je kunt curves nu ook in de lagen/maskers gebruiken.
  • Je kunt van een geselecteerde kleur een masker maken, heel handig!
  • In de lagen/maskers is het penseel aangepast, je kunt nu ook de flow aanpassen en een airbrush-achtig penseel gebruiken.
  • Met de shift ingedrukt kun je nu een rechte lijn airbrushen/maskeren.
  • Er is nu een zoekwoord/keyword bibliotheek! Dit was altijd een aardig zoekplaatje, maar deze functie is drastisch verbeterd.

Verder zijn er nog wat upgrades in de DNG algoritmen, het wegschrijven van kleine files en je kunt nu het batterij niveau zien van een aangesloten camera (in pro)

 

Prijs van deze upgrade:

Wil je een volledige Capture One 9 Pro license (single user – 3 seats) dan kost dit 279 EUR / 299 USD

Een upgrade van een Capture One Pro 8 license naar Capture One 9 kost 99 EUR0

De Capture One 9 Pro for Sony kost  – 50 EUR / USD 50

 

Op dit blog vind je een kortingscode die 10% korting geeft op de producten.
Ik heb niet kunnen ontdekken hoeveel een upgrade alleen voor de Sony versie kost, het zou kunnen dat je door het toch al gereduceerde tarief een nieuwe versie aan moet schaffen. Nog steeds veel voordeliger dan alleen de upgrade…

 

Errata: Hier vind je de upgrade mogelijkheid van Capture One 8 pro for Sony naar 9 

capture-one-mac-icon-100599333-gallery.png

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

gezien de overweldigende reacties hier :rofl::wink: heb ik zelf maar het besluit genomen om toch te gaan voor C1 versie 10. zoveel. Kostte natuurlijk wel weer 50 euro (ex btw), Sony Pro versie maar vooruit. De andere pakketten waren me toch wat te onzeker al heb ik de Luminar trial nog lopen. Vooral onzekerheid omdat je de catalogue moet importeren en dan raak je (meestal) de historie van je bewerkingen die je gedaan hebt kwijt (na lang en intensief allerlei fora te hebben geraadpleegd omdat ik dat idee al had maar het zeker wilde weten)

Als C1 eens per 2 jaar een upgrade doet (en dat denk ik) dan is het uiteindelijk toch nog steeds maar 30 euri per jaar (incl BTW).

 

@Amfion LR gaat eraf. Daar ben ik (helaas) klaar mee...vond ik eigenlijk de beste vervanger van Aperture, maar goed je kan niet alles hebben :upside_down:

 

Zojuist de LR catalogue in C1 ingelezen en dat ging prima! Nu de Photo's biblio nog, die staat niet in het lijstje "te importeren" van C1 maar ik heb hoop dat de Aperture mogelijkheid een sneaky truc zal zijn???

 

Dat horen jullie nog, want waar is een forum anders voor? En graag ook reactie/weerwoord want alleen lezers wordt ik weer niet wijzer van :wink:

(in ieder geval dan niet via dit forum)

 

groet, Sigi

 

p.s. @Ellen_M

hoe kan ik met het nieuwe forum mijn eigen bericht als oplossing selecteren?

mijn foto's op; 500px en

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

36 ANTWOORDEN 36
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Nice. Hoe zijn jouw bevindingen tot nu toe? 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Nog niet! Even te druk met andere dingen dus nog geen tijd gehad om mee te spelen.... Wordt vervolgd...

profile.country.NL.title
R.v.Os
Bijdrager

Capture One for SONY

 

Op deze site vindt je info over de SONY (Pro)-versie.

 

Deze kost €50.

 

 

Mijn "plek" op het Web: JoMeRoMa.nl
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Had je al Capture One 8 pro for Sony dan kun je die voor 40 euro upgraden naar 9.

 

De pagina is enigszins verstopt, maar vind je hier: https://www.phaseone.com/nl-nl/Online-Store/Sony-upgrades.aspx

profile.country.NL.title
R.v.Os
Bijdrager

Iemand al ervaring met Capture One 9??

 

(ik heb nog steeds Capture One 8 tot volle tevredenheid..)

 

 

Mijn "plek" op het Web: JoMeRoMa.nl
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja ik gebruik m! NIet voor alles want ben qua workflow wel heel gehecht aan Lightroom...

 

De nieuwe Luma curve ben ik wel enigszins verslaafd aan... Verder niet heel veel verschil zo in t gebruik.

 

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@R.v.Os

Ik gebruik Capture One versie 9 ook sinds kort. Nog wel de gratis versie voor Sony. Ben lange tijd LR (5.7) gebruiker en probeer nu de verschillen te ontdekken. Wanneer CO-9 goed bevalt wil ik die 50 usd voor de pro versie wel investeren.

CO-8 geen ervaring mee

mijn foto's op; 500px en
profile.country.nl_NL.title
rujanss85
Lid

Na de presentatie op de Rotterdam afgelopen November wilde ik nu toch echt aan de slag gaan met Capture One Express. De lensprofielen voor de lenzen die ik gebruik staan er niet tussen (SAL1680/SAL35F18/SAL 70300G).

De in-camera (77mk2) gecorrigeerde jpeg's laten me wel zien dat er heel veel aan moet gebeuren. Worden mijn lenzen wel ondersteund in de betaalde Sony versie? Dan wil ik best overwegen te gaan betalen

 

Update: even beter op internet gekeken; mijn lenzen worden dus wel ondersteund op basis van gegevens die Sony in het RAW bestand meelevert. De lenzen die te vinden zijn in de lijst zijn nog eens extra door de mangel gehaald door de mensen van Capture One. En het werkt inderdaad. Dus nu verder proberen!

 

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik zat het net even voor je na te kijken, maar je had het zelf al gevonden, top!

Volgens mij staat je 70-300 wel in de lijst die je nog extra aan kan vinken.