annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuwe versie Capture One uitgebracht: Capture One 9

OPGELOST
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Nieuwe versie Capture One uitgebracht: Capture One 9

Phase One heeft een nieuwe versie van Capture One uitgebracht: Capture One 9

Ook de Pro voor Sony en de Express for Sony (de gratis versie alleen voor Sony :smileywink:) zijn er in deze nieuwe versie.

 

Verbeteringen zijn:

  • Nieuwe user interface: Het design zit er wat platter en moderner uit
  • Nieuwe ‘engine’/ nieuwe ‘rekenkracht’, met nieuwe algoritmen voor contrast, helderheid (brightness) en saturisatie (saturation)
  • Contrast verhogen heeft nu minder invloed op de saturisatie van de kleuren.
  • Brightness is weer helemaal terug als tool, was het een beetje een ondergeschoven kindje in de vorige versies, nu is het effect ervan veel groter en subtieler.
  • Saturation is niet veel veranderd, maar wel subtieler geworden. Je hebt minder gauw te verzadigde kleuren.
  • Ook lijken deze tools nu beter samen te werken.
  • De curve tool is vernieuwd en er is nu een “Luma” curve die alleen op de luminance, de lichtheid van de foto’s werkt. Met de Luma curve kun je, zonder dat het de saturisatie aanpakt, de lichtheid van bijvoorbeeld alleen je schaduwen gaan bewerken.
  • Je kunt curves nu ook in de lagen/maskers gebruiken.
  • Je kunt van een geselecteerde kleur een masker maken, heel handig!
  • In de lagen/maskers is het penseel aangepast, je kunt nu ook de flow aanpassen en een airbrush-achtig penseel gebruiken.
  • Met de shift ingedrukt kun je nu een rechte lijn airbrushen/maskeren.
  • Er is nu een zoekwoord/keyword bibliotheek! Dit was altijd een aardig zoekplaatje, maar deze functie is drastisch verbeterd.

Verder zijn er nog wat upgrades in de DNG algoritmen, het wegschrijven van kleine files en je kunt nu het batterij niveau zien van een aangesloten camera (in pro)

 

Prijs van deze upgrade:

Wil je een volledige Capture One 9 Pro license (single user – 3 seats) dan kost dit 279 EUR / 299 USD

Een upgrade van een Capture One Pro 8 license naar Capture One 9 kost 99 EUR0

De Capture One 9 Pro for Sony kost  – 50 EUR / USD 50

 

Op dit blog vind je een kortingscode die 10% korting geeft op de producten.
Ik heb niet kunnen ontdekken hoeveel een upgrade alleen voor de Sony versie kost, het zou kunnen dat je door het toch al gereduceerde tarief een nieuwe versie aan moet schaffen. Nog steeds veel voordeliger dan alleen de upgrade…

 

Errata: Hier vind je de upgrade mogelijkheid van Capture One 8 pro for Sony naar 9 

capture-one-mac-icon-100599333-gallery.png

 

36 ANTWOORDEN 36
profile.country.nl_NL.title
rujanss85
Lid

Dank voor je reactie, had zelf inmiddels ook de 70-300 gevonden. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Amfion?

 

Ik heb een ARW bestand op mijn bureaublad staan, maar kan het daar vandaan niet importeren in een CO9 sessie?? Ook geprobeerd na het bestand naar de map "afbeeldingen" te hebben gesleept, ik krijg het niet geimporteerd? Help functie van CO doet niet veel anders dan aanwijzen welk menustap ik moet hebben maar die wist ik al..

Heb jij (of iemand anders) een tip? Wat doe ik verkeerd? Vorige afbeeldingen die nu in CO staan heb ik volgens mij rechtstreeks van de camera geimporteerd maar dat mag toch niet uitmaken? Ter info, ik werk met een Macbook maar dat mag volgens mij ook geen issue zijn...toch?

 

Alvast bedankt

  edit; ik heb ondertussen een geactiveerde (50 euro) Sony versie van CO

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik gebruik de sessies eigenlijk alleen voor het importeren bij tethered shooting.

Anders importeer ik naar de catalogus. Misschien dat proberen?

 

(Ik gebruik C1 op MacBook en Windows, maakt inderdaad geen verschil :smileywink:)

profile.country.NL.title
R.v.Os
Bijdrager

Geen bestanden maar mappen selecteren...... dan zie je al de bestanden IN de mappen en die kan je dan selecteren om te importeren......

 

 

CO_importeren.JPG

Mijn "plek" op het Web: JoMeRoMa.nl
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Zojuist de afbeelding weer direct van camera afgehaald, dan gaat het wel (gelukkig nog op kaartje pfff)

 

Zojuist in c1 catalogus geprobeerd...ook niet. je "ziet" de bestanden wel, maar kunt ze niet selecteren om te importeren...

 

Gek toch?

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@R.v.Os    Ah! Dat is de truc! Ik heb het zojuist geprobeerd en het werkte, niet geheel vlekkeloos want ik krijg geen "voorvertoning" van de afbeeldingen in de geselecteerde map te zien, maar heb nogal veel (LR C1 Itunes, Safari) open staan dus daar kan dat mee te maken hebben :wink:

 

Dank!

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Kijk! Opgelost :wink:

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Amfion@Portmixus@albertdros, @Tjardi@Turbopadje@Redgy1 of anderen..

 

Ik kan het na een maand of twee nog steeds niet zo goed vinden met CO-9..de betaalde Sony versie.

Sta nu op een splitsing om te kiezen voor (betaalde) versie 6 van LR of nog wat doorakkeren met CO-9..

 

Wat zijn jullie ervaringen? Heb van @albertdros al eens begrepen dat ie alleen met LR werkt? (vraag dus)

Ook @Amfion gaf eens aan met zowel CO als LR te werken?

 

Ik begrijp maar al te goed dat het uiteindelijk mijn eigen keus zal zijn...en wil als "technicus" altijd proberen het juiste gereedschap te kiezen zodat ik niet overal fotoblibiotheken op mijn Macbookje heb slingeren..(gebruik sowieso photo's van Apple als snel overzicht...LR/CO als ontwikkel tools)

 

Alvast dank!

groet

 

 

mijn foto's op; 500px en
ant0nett3
Ontdekker

Ik gebruik het eigenlijk naast elkaar... Voor het meeste werk gebruik ik LR omdat mijn workflow zo ingericht is, inclusief koppeling naar mijn klanten gallery's. 

 

C1 heeft een mooiere kleuromzetting vanuit RAW dan LR voor Sony camera's. Dat is de reden waarom ik toch ook graag C1 gebruik. Wat ik dan vaak doe is (en hierin ben ik ook nog steeds zoekende... ) of alle foto's in C1 inladen en bewerken en dan de bewerkte versies in LR inladen zodat ik van daaruit verder kan met online zetten etcetera of ik laad alles in in LR en zoek dan de bestanden uit die ik graag in C1 zou willen bewerken en zet daarna de bewerkte versies terug in de Library bij de originelen. 

 

Dus mijn vakantiefoto's ben ik nu bijvoorbeeld allemaal in C1 aan t bewerken, maar voor shoots die snel klaar moeten zal ik alleen LR gebruiken. 

 

LR is overzichtelijker, C1 geeft mooiere kleuren. C1 kan ik tethered shooten, bij LR heb ik daar een plugin voor nodig. Ik probeer een beetje van twee walletjes te eten, maar dat is soms wel tijdrovend...

 

(om met 'Allo allo' te spreken: It is I: Amfion. Kan helaas niet inloggen op mijn gewone account)

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Ik gebruik inderdaad LR. Wat @Amfion zegt: De kleurenomzetting van de RAW files verschilt inderdaadj, wat wel wat opmerkelijk is. Voor mij is het niet echt een probleem. Ik moet wel zeggen dat ik qua bewerking LR niet ver genoeg vind gaan. Ik gebruik eigenlijk voornamelijk Photoshop. Ook Color Efex Pro (nu gratis) is mooi spul.