annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Witte puntjes op foto gemaakt met een nieuwe HX90V

OPGELOST
profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Witte puntjes op foto gemaakt met een nieuwe HX90V

Sinds eind september 2020 heb ik een nieuwe Sony HX90V en was verbaasd over de kwaliteit van mijn opnamen, zelfs die met 30x zoom. Deze Sony is niet mijn eerste superzoom, maar - heel fijn - wel de kleinste.

Maar .... toen ik een stelletje opnamen maakte met licht strijk-tegenlicht (vanaf een standpunt onder de bomen en met verschillende zoominstellingen) van  paarden op een weiland, zag ik later ineens een massa witte puntjes op de schaduwzijde van de paarden, bossages e.d. Dat bleek, beter kijkend ook op meer (andere) foto's met enig tegenlicht voor te komen, niet herkenbaar op dezelfde plaats. Het lijkt op interne reflectie op stofjes op één van de interne lensvlakken. Ik beschik over de originele foto's, kan ze hier helaas niet laten zien.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of kan dit verklaren?

3 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@BernardLeo 

 

kan niet alleen aan de omstandigheid liggen, goede kennis van me heeft dezelfde camera en die laat dat niet zien bij tegenlicht opnames.....

 

beste advies wat ik je kan geven;

- geef de camera een reset (initialiseren). Voor de manier waarop zie helpguide.sony.net 

- indien dat niet helpt, laat de camera checken bij de winkel

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@BernardLeo 

 

Heb er nog eventjes verder over na gedacht;

advies, neem die foto's van de paarden mee naar de winkel. Dan kun je laten zien waar je probleem ligt.

Zijn ze op het computer scherm daar niet zichtbaar, tja, dan ligt het niet aan de camera. Wel zichtbaar, dan zal de camera gecheckt moeten worden.

 

Succes en grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Overleg gehad met de winkel (KameraExpress). Men heeft de foto's ook bekeken en het lijkt er echt op dat het toch zwevende deeltjes in de lucht waren die de witte vlekken veroorzaakten. Ook met zwaar tegenlicht heb ik geen witte puntjes in de foto's. Wat mij betreft opgelost (tot eventueel het tegendeel blijkt).

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

16 ANTWOORDEN 16
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Zoals je aangeeft kan het stof zijn. Is front element schoon. Indien het in het objectief zit? Dan zou ik contact opnemen met de verkoper/winkel. 

 

Voorbeeld foto’s maken het wel makkelijker om een gerichter antwoord te geven. 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Bedankt voor de snelle reactie. Het frontelement is schoon, ik zie het ook niet op andere foto's, alleen op die met een beetje tegenlicht. Heel raar, ik heb in de loop van mijn leven tientallen camera's gebruikt, maar dit nog nooit gezien, wel stofjes op een sensor van een Nex, maar dat werkt zwart uit.

Ik kan m.i. hier geen foto's plaatsen, maar wil ze gaarne laten zien. Hoe kan dat?

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Zonder voorbeeld foto’s wordt het gokken. Mocht front element schoon zijn en je hebt dit elke keer als je met tegen licht fotografeert. Dan zou ik contact opnemen met de verkoper/winkel. 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo @BernardLeo

 

Een crop (uitsnede) van de foto op de plek waar het goed zichtbaar is, kan toch gewoon? Neem een jpg en snijdt 'm uit tot hij hier past. 800x600 of 1200x800 kun je hier gewoon uploaden.

 

Wat @Instaphoto al zegt: zonder foto's om te kijken wordt het giswerk.

 

 

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@BernardLeo 

 

Vervelend probleem. Even antwoord op je vraag ; Ik kan m.i. hier geen foto's plaatsen, maar wil ze gaarne laten zien. Hoe kan dat?

 Je kunt foto's in een bericht plaatsen door op het camera symbool hierboven te drukken en dan foto's invoegen.

(zie schermafbeelding ) 😉

 

Schermafbeelding 2020-10-19 om 19.06.56.png

 grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Sorry, ik ben nieuw hier en zag dat symbooltje over het hoofd. Op deze lo-res foto's moet het te zien zijn in de donkere gedeelten. Dank voor alle reacties.

Ben1.1.2233

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@BernardLeo 

 

Sorry is niet nodig hoor, soms ziet men zoiets over het hoofd.

 

V.w.b. de witte puntjes, ik zie ze ook op bijv. het paard.

Lijkt me dat de camera even terug moet naar de winkel? 

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Ik vrees dat de camera terug moet naar de winkel (ik heb ze al wel dezelfde vraag gesteld), maar ik bedacht nu ook dat het eventueel rondzwevende deeltjes) in een bos- en wateromgeving) zouden kunnen zijn. Zou dat kunnen?

 

Op foto's zonder wat tegenlicht zie ik niets.

Ben

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo,

 

kun je eens wat foto's maken met alleen maar donkere delen? Zitten de witte vlekken altijd op dezelfde plek of zijn ze tegenlicht-afhankelijk...

Ik heb het vermoeden, gezien de vorm, dat het insecten tegen de donkere achtergrond zijn die door de zon beschenen worden. Maar ik kan het mis hebben...

 

Just some questions om verder te komen.

 

Edit: ik zie nu je bericht net voor het mijne. Ik denk inderdaad dat de omgeving roet (maar dan wit) in het eten (de foto) gooit.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek