annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Witte puntjes op foto gemaakt met een nieuwe HX90V

OPGELOST
profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Witte puntjes op foto gemaakt met een nieuwe HX90V

Sinds eind september 2020 heb ik een nieuwe Sony HX90V en was verbaasd over de kwaliteit van mijn opnamen, zelfs die met 30x zoom. Deze Sony is niet mijn eerste superzoom, maar - heel fijn - wel de kleinste.

Maar .... toen ik een stelletje opnamen maakte met licht strijk-tegenlicht (vanaf een standpunt onder de bomen en met verschillende zoominstellingen) van  paarden op een weiland, zag ik later ineens een massa witte puntjes op de schaduwzijde van de paarden, bossages e.d. Dat bleek, beter kijkend ook op meer (andere) foto's met enig tegenlicht voor te komen, niet herkenbaar op dezelfde plaats. Het lijkt op interne reflectie op stofjes op één van de interne lensvlakken. Ik beschik over de originele foto's, kan ze hier helaas niet laten zien.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of kan dit verklaren?

16 ANTWOORDEN 16
profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Hallo Harm,

Op andere foto's met bijv. veel lucht en wolken zag ik nergens witte vlekken, het komt echt alleen aan het licht bij tegenlicht.  Bijgaand een donkere foto uit dezelfde camera.

4.jpeg

 4

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo Bernard,

 

ik vrees dat je het zelf al gevonden hebt: omstandigheden...

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@BernardLeo 

 

kan niet alleen aan de omstandigheid liggen, goede kennis van me heeft dezelfde camera en die laat dat niet zien bij tegenlicht opnames.....

 

beste advies wat ik je kan geven;

- geef de camera een reset (initialiseren). Voor de manier waarop zie helpguide.sony.net 

- indien dat niet helpt, laat de camera checken bij de winkel

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Sigi en anderen,

 

hartelijk bedankt voor de geboden hulp. Ik had hem al een reset gegeven, ga dat nog eens doen. Dan nogmaals tegenlicht testfoto's maken. Intussen hoop ik ook dat de winkel reageert op mijn email, maar dat verwacht ik wel, ik had daar nooit slechte ervaringen.

Met groet,

Ben Berwers

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@BernardLeo 

 

Heb er nog eventjes verder over na gedacht;

advies, neem die foto's van de paarden mee naar de winkel. Dan kun je laten zien waar je probleem ligt.

Zijn ze op het computer scherm daar niet zichtbaar, tja, dan ligt het niet aan de camera. Wel zichtbaar, dan zal de camera gecheckt moeten worden.

 

Succes en grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Beste Sigi,

 

Op mijn andere, kleine computer, een MB Air had ik die foto's ook al bekeken. Zien er net zo uit. Vandaar dat ik ook de winkel al een email met de foto's heb gestuurd. Die puntjes zijn er echt. Ik doe dit ook niet voor het eerst, bouw websites en heb mijn eigen site berwers.org.

Ik ga vandaag proberen tegenlicht te veroorzaken met een scherpe lamp, want de zon schijnt nu niet in het noorden. Anders wachten tot die er wel is. Bedankt voor de hulp!

profile.country.NL.title
BernardLeo
Ontdekker

Overleg gehad met de winkel (KameraExpress). Men heeft de foto's ook bekeken en het lijkt er echt op dat het toch zwevende deeltjes in de lucht waren die de witte vlekken veroorzaakten. Ook met zwaar tegenlicht heb ik geen witte puntjes in de foto's. Wat mij betreft opgelost (tot eventueel het tegendeel blijkt).