annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Graag info over NEX-5 icm zoom lens

OPGELOST
Maus010
Ontdekker

Graag info over NEX-5 icm zoom lens

Beste mensen. Als noobie in de fotografie heb ik sinds kort een NEX-5 camera gekocht (2e hands). 

Heb altijd met een simpele "point and shoot" camera gefotografeerd. Dus systeemcamera's zijn voor mij iets nieuws.

 

Nu zit er standaard bij de camera een  SEL 18-55mm OSS lens. 

Het bereik vind ik echter aan de lage kant en ben dus op zoek naar een zoom lens van ca. 18-250mm.

Zo heb ik een aardig bereik en hoef dan ook niet steeds van lens te wisselen.

 

Nu heb ik de volgende lenzen op het oog:

- Tamron 18-270 Di II PZD (399euro)

- Sigma 18-250 OS HSM (369euro)

 

Beide lenzen hebben specifiek voor de sony mount geen beeldstabilisatie omdat de body dit al heeft ingebouwd.

Nu is mijn vraag: kan ik dan niet beter een goedkopere lens kopen zoals deze?

 

- Tamron 18-200mm XR Di II (169euro)

 

Of zie ik het nou helemaal verkeerd?

Hoop dat iemand mij een goed advies kan geven.

 

Bedankt!

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Maus,

 

Welkom op het forum!

 

Je vergeet 1 belangrijk feit: er zijn 2 soorten Sony lensvattingen. Deze voor E-mount en deze voor A-mount.

 

A-mount is voor spiegelreflex (DSLR) of SLT camera's. Voorbeelden hiervan zijn alle camera's met 2 of 3 cijfers in de benaming: A700, A77, A99, etc..

E-mount zijn alle spiegelloze camera's bestaande uit 1 cijfer of uit 4 cijfers OF de hele NEX reeks: voorbeelden hiervan zijn A3000, A6000, A7, NEX-5, etc...

 

De A-mount heeft beeldstabilisatie in de body, E-mount lenzen hebben beeldstabilisatie in de lens (indien beschikbaar).

 

A-mount lenzen kunnen op E-mount camera's (zoals NEX) gemonteerd worden indien gebruik gemaakt wordt van een adapter. E-mount lenzen kunnen nooit op een A-mount camera geplaatst worden.

 

Alle lenzen die je voorstelt zijn A-mount lenzen die je niet zonder adapter kan gebruiken op je NEX (E-mount). Zo'n adapter heeft enkele nadelen: ze kosten best wat geld en je verliest beeldstabilisatie als de A-mount lens geen beeldstabilisatie heeft. Er zijn slechts enkele A-mount lenzen (van Sigma waaronder de vorige 18-250 OS HSM) met beeldstabilisatie. Er zijn adapters met autofocus en adapters zonder autofocus.

 

In het 3e antwoord op volgende link heb ik een overzicht gegeven van A-mount adapters voor E-mount camera's (met als titel Adapters om Sony A-mount lenzen te gebruiken op E-mount camera’s):

http://community.sony.be/t5/alpha-nex-camera-s-verwisselbare-lens/sony-a7-adapters-thread/td-p/15973...

 

Je hebt wel wat opties voor de NEX camera: dat is een Tamron 18-200, Sony 18-200 LE, Sony 18-200 (originele zilveren versie) en een Sony 18-200 PZ. Ze kosten respectievelijk ongeveer 500, 800, 800 en 1100 euro. De PZ staat voor powerzoom en is voor videografen bedoeld. De Tamron 18-200 en Sony 18-200 LE zijn sterk verwant (lees: identieke) lenzen. Het prijsverschil zit hem in de naam en de eventuele quality control... De originele zilveren versie is zwaarder en groter dan de LE versie (maar is een haar beter). In detail ga ik daar niet op in. Je kan op deze link alles leren over lenzen :slight_smile:

 

http://nexblog.be/2013/11/12/lenzen-kiezen-voor-je-nex-uitgebreid/6454/

 

Op deze link heb je alle E-mount lenzen die er bestaan maar opgepast, als je autofocus wil, dan ben je beperkt bij de merken van Sony, Tamron, Sigma en Zeiss (Sony-Zeiss of Zeiss Touit, niet de cine lenzen). 

http://nexblog.be/e-mount-database/

 

Laatste tip: De tamron 18-200 van 169 euro is een kwalitatief povere lens: de bouwkwaliteit is volledig plastic, de autofocus traag en luidruchtig, optische kwaliteiten zoals scherpte ondermaats. De 18-200 E-mount lenzen zijn moderne lenzen in metaal, geruisloos (en op de A6000 behoorlijk snel), en hebben ook beeldstabilisatie in de lens (in tegenstelling tot het gebruik van dezelfde tamron van 169 euro met een adapter...)

 

Investeer in een een goeie lens, het bepaalt je foto's meer dan de camera (de NEX 5 blijft een heel goede camera...)

 

Als er onduidelijkheden zijn, stel gerust!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

16 ANTWOORDEN 16
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Maus,

 

Welkom op het forum!

 

Je vergeet 1 belangrijk feit: er zijn 2 soorten Sony lensvattingen. Deze voor E-mount en deze voor A-mount.

 

A-mount is voor spiegelreflex (DSLR) of SLT camera's. Voorbeelden hiervan zijn alle camera's met 2 of 3 cijfers in de benaming: A700, A77, A99, etc..

E-mount zijn alle spiegelloze camera's bestaande uit 1 cijfer of uit 4 cijfers OF de hele NEX reeks: voorbeelden hiervan zijn A3000, A6000, A7, NEX-5, etc...

 

De A-mount heeft beeldstabilisatie in de body, E-mount lenzen hebben beeldstabilisatie in de lens (indien beschikbaar).

 

A-mount lenzen kunnen op E-mount camera's (zoals NEX) gemonteerd worden indien gebruik gemaakt wordt van een adapter. E-mount lenzen kunnen nooit op een A-mount camera geplaatst worden.

 

Alle lenzen die je voorstelt zijn A-mount lenzen die je niet zonder adapter kan gebruiken op je NEX (E-mount). Zo'n adapter heeft enkele nadelen: ze kosten best wat geld en je verliest beeldstabilisatie als de A-mount lens geen beeldstabilisatie heeft. Er zijn slechts enkele A-mount lenzen (van Sigma waaronder de vorige 18-250 OS HSM) met beeldstabilisatie. Er zijn adapters met autofocus en adapters zonder autofocus.

 

In het 3e antwoord op volgende link heb ik een overzicht gegeven van A-mount adapters voor E-mount camera's (met als titel Adapters om Sony A-mount lenzen te gebruiken op E-mount camera’s):

http://community.sony.be/t5/alpha-nex-camera-s-verwisselbare-lens/sony-a7-adapters-thread/td-p/15973...

 

Je hebt wel wat opties voor de NEX camera: dat is een Tamron 18-200, Sony 18-200 LE, Sony 18-200 (originele zilveren versie) en een Sony 18-200 PZ. Ze kosten respectievelijk ongeveer 500, 800, 800 en 1100 euro. De PZ staat voor powerzoom en is voor videografen bedoeld. De Tamron 18-200 en Sony 18-200 LE zijn sterk verwant (lees: identieke) lenzen. Het prijsverschil zit hem in de naam en de eventuele quality control... De originele zilveren versie is zwaarder en groter dan de LE versie (maar is een haar beter). In detail ga ik daar niet op in. Je kan op deze link alles leren over lenzen :slight_smile:

 

http://nexblog.be/2013/11/12/lenzen-kiezen-voor-je-nex-uitgebreid/6454/

 

Op deze link heb je alle E-mount lenzen die er bestaan maar opgepast, als je autofocus wil, dan ben je beperkt bij de merken van Sony, Tamron, Sigma en Zeiss (Sony-Zeiss of Zeiss Touit, niet de cine lenzen). 

http://nexblog.be/e-mount-database/

 

Laatste tip: De tamron 18-200 van 169 euro is een kwalitatief povere lens: de bouwkwaliteit is volledig plastic, de autofocus traag en luidruchtig, optische kwaliteiten zoals scherpte ondermaats. De 18-200 E-mount lenzen zijn moderne lenzen in metaal, geruisloos (en op de A6000 behoorlijk snel), en hebben ook beeldstabilisatie in de lens (in tegenstelling tot het gebruik van dezelfde tamron van 169 euro met een adapter...)

 

Investeer in een een goeie lens, het bepaalt je foto's meer dan de camera (de NEX 5 blijft een heel goede camera...)

 

Als er onduidelijkheden zijn, stel gerust!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Maus010
Ontdekker

Wow......bedankt voor je uitgebreide antwoord! :wink:

Hier heb ik een hoop aan.

 

Ik wist al dat mijn NEX een e-mount heeft en dat er ook a-mount camera's zijn.

Maar ik wist niet dat alle lenzen die ik op het oog had voor de a-mount zijn. Balen.

Stond ook verder niet in de omschrijving op de website van de lenzen.

 

De keuze voor een 18-200 lens is dus vrij beperkt en prijzig.

Een andere optie is de Sony SEL 55-210. Nadeel is dan weer het wisselen van de lenzen.

Maar het is wel 200euro t.o.v. (minimaal) 500euro. Dus is de 300euro het wisselen (en extra lens op zak) waard.

Slaap er nog wel een nachtje over.

 

Verder ben ik erg tevreden over de NEX-5. Maakt mooie scherpe foto's.

Alleen de standaard screenprotector van Sony is erg slecht. De coating laat los en het ziet er erg beschadigd uit.

Schijnt een bekend probleem te zijn. Heb deze dan ook kunnen verwijderen en een FOTGA optical glass protector besteld.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Het is inderdaad gekend...
Alvorens een nieuwe screenprotector te installeren doe je best het volgende:
http://nexblog.be/2013/10/03/geef-je-scherm-een-2e-leven-in-3-eenvoudige-stappen/5932/

Succes!
_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Maus010
Ontdekker

Bedankt voor de tip.

Heb de folie gelukkig met mijn nagel los kunnen peuteren zonder gebruik van een mesje. Vind ik toch wat veiliger :wink:  Ziet er nu meteen weer als nieuw uit!

 

Wat is raadzaam?

Een nieuwe folie plakken en daar overheen de FOTGA protector?

Of de FOTGA direct over de lcd zonder nieuwe folie?

Het lijkt me anders zo dubbel-op.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Misschien is dat van het goed wat teveel? Weet niet hoeveel je voor je nex betaald hebt, maar screenprotectors kosten ook wat geld...

Ik gebruik zelf nooit screen protect, ben erg zorgzaam en heb na jaren gebruik nauwelijks krassen.

Je gaat dat voor jezelf moeten uitmaken 😄
_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Maus010
Ontdekker

Heb voor de NEX-5 niet de hoofdprijs betaald, 225euro incl. sony tas en 18-55 OSS lens.

Screenprotector kostte maar 15euro. Dus val al met al nog mee.

 

Maus010
Ontdekker

Gisteren de FOTGA protector binnen gekregen en meteen aangebracht.

Heerlijk zo'n nieuw fris lcd scherm. Ziet er weer puntgaaf uit.

 

Vandaag ook via Marktplaats een deal kunnen sluiten voor een Tamron 18-200mm Di III VC lens (E-mount).

Kost me 310euro maar zal er super blij mee zijn denk ik. Over 5 weken op vanakantie naar USA dus kan hem daar uitgebreid gaan testen :wink:

 

Nogmaals dank voor alle input!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wow, dat ging allemaal heel snel!

 

Veel plezier met de lens en de reis! Als je terug bent, moet je maar eens wat foto's posten! (Kan je doen in de gallerij)

 

Welke kleur tamron heb je? :laughing: (en welke kleur NEX?)

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Maus010
Ontdekker

Ja ja.....ik laat er geen gras over groeien. Ik baalde enorm dat het zoom bereik van de standaard lens zo tegen viel. En met de komende vakantie wil ik wel mooie kliekjes kunnen maken.

 

Ik heb zo te zien een metalen versie gekocht met rubber?

 

$_85.JPG

 

 

Mijn NEX-5 is zwart. Dus lijkt me wel een mooie combi zo.

Verder boeit de kleur me eigenlijk niet zo heel veel. Als de lens maar doet wat het moet doen :thumbsup:

 

Ik zal na mijn vakantie wel wat foto's plaatsen.