annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Graag info over NEX-5 icm zoom lens

OPGELOST
Maus010
Ontdekker

Graag info over NEX-5 icm zoom lens

Beste mensen. Als noobie in de fotografie heb ik sinds kort een NEX-5 camera gekocht (2e hands). 

Heb altijd met een simpele "point and shoot" camera gefotografeerd. Dus systeemcamera's zijn voor mij iets nieuws.

 

Nu zit er standaard bij de camera een  SEL 18-55mm OSS lens. 

Het bereik vind ik echter aan de lage kant en ben dus op zoek naar een zoom lens van ca. 18-250mm.

Zo heb ik een aardig bereik en hoef dan ook niet steeds van lens te wisselen.

 

Nu heb ik de volgende lenzen op het oog:

- Tamron 18-270 Di II PZD (399euro)

- Sigma 18-250 OS HSM (369euro)

 

Beide lenzen hebben specifiek voor de sony mount geen beeldstabilisatie omdat de body dit al heeft ingebouwd.

Nu is mijn vraag: kan ik dan niet beter een goedkopere lens kopen zoals deze?

 

- Tamron 18-200mm XR Di II (169euro)

 

Of zie ik het nou helemaal verkeerd?

Hoop dat iemand mij een goed advies kan geven.

 

Bedankt!

16 ANTWOORDEN 16
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hoe was je reis? :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Maus010
Ontdekker

Mijn vakantie was echt geweldig. De staat California heeft een schitterende natuur en prachtige steden.

 

Een week voor mijn vakantie heb ik toch mijn NEX-5 verkocht en een NEX-6 aangeschaft :slight_smile:

Voordat we vertrokken ben ik de buitenlucht in gegaan en wat foto's geschoten met de NEX-5. Ik merkte dat het lastig was om snel een scene selectie te kiezen omdat er geen fysieke knop aanwezig was en je in het menu moest duiken. Ook zag ik bijna niets op het lcd scherm wanneer de zon er op scheen.

 

De NEX-6 had dit probleem niet door de scene secelectie knop en EVF. En dat heeft hij op de vakantie goed bewezen. Heb alle foto's in manual mode en RAW geschoten. Ik ben eigenlijk nog maar net klaar om alle foto's (ca. 800 st) te sorteren en na te bewerken in Adobe Lightroom. Van noob naar semi pro :laughing: 

 

Enige nadeel van de NEX-6 is de panorama modus. Je kunt hier niets in wijzigen zoals ISO of diafragma zodat de foto's er erg donker worden bij veel licht. Het is helaas een vooraf ingestelde modus. Hij werkt trouwens wel erg goed. De foto's worden netjes aan elkaar geplakt in de camera zodat photoshop niet nodig is.

 

Zal proberen binnenkort wat foto's up te loaden.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Leuk verhaal! Alles gaat wel heel erg snel bij jou! Nex6 is trouwens een heel goeie nex!

 

Over de pano-modus: klopt half dat je niets kan wijzigen, de belichting kan je wel veranderen! Maar aangezien je altijd in M-modus hebt gewerkt, zal je er niet aan gedacht hebben de belichtingscompensatieknop te gebruiken. Dat is de +/- knop op je camera (pijltje naar onder).

 

Er zijn wel beperkingen wat betreft belichting: in pano modus wil hij wel een minimum sluitertijd aanhouden, dus bv binnenhuis heb je eigenlijk geen speelruimte om de belichting aan te passen. In goed licht/licht bewolkte omgeving zal je dat wel kunnen!

 

Alles met de Tamron gefotografeerd? Of ook daar iets nieuw voor gekocht? :laughing:

 

Groetjes!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Maus010
Ontdekker

Tja.....ik baal er altijd al erg snel van als iets niet helemaal naar mijn zin is. Maar gelukkig had ik de juiste keuze gemaakt en toch voor de NEX-6 gegaan. De EVF heb ik enorm veel aan gehad! LCD scherm was toch vaak niet af te lezen. Maar goed........ben nu al stiekem aan het kijken voor een Alpha A6000 :nauseated_face:

Deze komt overal goed uit de test en heeft wat meer MP's, betere beeldprocessor en een beter AF systeem.

Wacht nog even tot de prijs wat gunstiger wordt of de MediaMarkt weer met de BTW actie komt hahaha.

 

De Tamron lens heb ik nog steeds. Ook daar heb ik veel aan gehad. Verder heb ik ook nog met de kit lens 16-50 geschoten. Ook een hele fijne lens trouwens. Lekker compact en licht van gewicht.

 

Zal me nog eens gaan verdiepen in de panorama modus. Bedankt voor de tip!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

A6000 is een heel, heel goed toestel, vooral de autofocussnelheid is echt zooooooooveel beter dan de nex 6. Betere beeldprocessor heeft iets minder effect aangezien je in raw fotografeert (wel snelle processor), en meer megapixels...ja kan een voordeel zijn :slight_smile: 

 

 

Toch zijn er paar zaken die je in de praktijk zelf zal moeten uitproberen:

-Je hebt geen virtuele horizon meer (dus geen "waterpas") om landschappen en gebouwen recht te fotograferen

-De elektronische zoeker is een stapje terug: kleiner en met een lagere resolutie. Maar in de praktijk valt het goed mee. De NEX 6 heeft gewoon een super zoeker!

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
jolange98
Ontdekker

Gaarne wil ik de Tamron 18-70 lens bestellen kan ik mijn 2 Sony lenzen iruilen?

dank en groet,

Jos Langendonk

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Jolange,

 

Welkom op het forum :slight_smile:

Een tamron 18-70 voor E-mount bestaat niet, welke lens bedoel je wel? Wat wil je fotograferen?

Lenzen inruilen om een andere lens te bestellen is voor zover ik weet nergens mogelijk...je zal je 2 sony lenzen moeten verkopen en met de opbrengst een andere lens moeten kopen. :thumbsup:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training