annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Het meeste uit je batterij halen.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Het meeste uit je batterij halen.

Nu de mooie dagen er weer zijn gaan veel mensen er lekker op uit met hun camera.

Dan kan het wel eens voorkomen dat je batterij net op het verkeerde moment leeg is.

 

Een paar extra batterijen is natuurlijk een mooie oplossing, maar zijn er ook andere manieren om het meeste uit je accu's te halen?

 

Dingen die mij zo te binnen schieten:

 

- Kijk niet te veel terug, je scherm gebruikt aardig wat energie

- Met filmen gaat de accu ook minder lang mee

- Heb je GPS op je camera maar ga je niets doen met de data, zet deze dan maar liever uit

- Bij kouder weer gaan accu's ook sneller leeg, bewaar ze dan liever in een binnenzak van je jas dan in een 'koude' fototas.

- Zet de Pre-AF uit. Zeker als je je camera graag aan laat staan terwijl je zoekt naar je volgende fotomomentje schijnt het best wel te schelen als je camera niet de hele tijd stiekem al vast aan het scherpstellen is. 

 

Wat zijn jullie tips voor een langere batterijduur?

 

Bloem met zeepbel

26 ANTWOORDEN 26
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Op o.a. de A7II heb je bij het "valiesje' en 2e tabblad een item "display quality" staan. Ik zet dit (uit principe...) op high, maar vele mensen zetten dit op standaard om het verschil in kwaliteit niet zichtbaar is. Ze zeggen ook dat het tot 20% betere batterij geeft :wink: 

 

Wi-Fi (met NFC, hoewel NFC verwaarloosbaar weining verbruikt) is ook een erg gekende energievreter. Je kan de "vliegtuigmodus" inschakelen om batterij te sparen. 

 

Ik neem op stap ook een externe batterij mee om smartphones mee op te laden (non-apple wel te verstaan :smileywink:) Je kan de moderne E-mount camera's opladen via de usb op stap! Handig! 

 

Ik zorg er ook altijd voor dat ik batterijen afwisselend gebruik i.p.v. halverwege op te laden. Lithium-ion batterijen hebben dan wel geen "memory-effect" zodat je de batterij kan opladen wanneer je wil, maar ik merk toch dat mijn batterijen uit mijn NEX5 nog steeds een uitstekende capaciteit hebben!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Voor als je de accu niet kan opladen is misschien wel een zonnecel lader een idee, al heb ik er zelf nog geen enkele ervaring mee.

 

73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@PortmixusIk had het idee dat een powerbank niet lukte bij de A7r (ik heb een Mophie) maar jouw ervaringen zijn daar wel goed mee? 

 

@pa3eia Ja een zonnecel oplader is ook een goed idee voor op vakantie! De moeite waard om eens te proberen in elk geval.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej Amfion! Ja hoor, super tevreden met mijn externe batterij! Het was een relatiegeschenk van een firma...dus op de externe batterij staat logo van firma. 

 

Zwaar gebouwd, met ingebouwde leds! 

 

Het heeft een capaciteit van 5200mAh, DC output van 5.0V 1500mA. A7II laadt er mooi mee op 🙂

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Zo da's inderdaad een flinke capaciteit!
Weet wel dat de QX1 het met mijn powerbank wel doet, kan ik die altijd nog als veredelde batterijlader gebruiken :wink: want heel handig is dat dezelfde accu als de A7.

profile.country.NL.title
wischaa61
Ontdekker

Ik betreur de bescheiden capaciteit van de Sony accu's voor mijn Alpha 77 (2x) en Alpha 550.

Het wordt tijd om in dezelfde batterij afmeting meer capaciteit te brengen door Sony.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Welkom op het forum @wischaa61!

 

Misschien kun je iets met de tips die hier al genoemd zijn? Op zich zou de accu van de a77 (ik heb dezelfde in de a99) redelijk lang mee moeten kunnen gaan. Ik heb regelmatig een hele trouwreportage gemaakt zonder dat ik de accu hoefde te wisselen. Ik heb wel altijd de gps uitstaan omdat ik die info toch niet nuttig gebruik, kijk niet heel veel terug op de camera en film niet.  Maar wat extra capaciteit zou natuurlijk altijd mogen :wink:

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Oh, kwam tot de ontdekking dat een andere powerbank, ook van Mophie maar dan zwaardere capaciteit, wel werkt op de A7! Altijd handig. Vind over het algemeen het opladen in de camera niet altijd ideaal, maar dit soort dingen zijn dan wel weer heel handig. Zeker op vakantie heb ik altijd wel een powebankje bij me.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Eigenlijk vind ik de mogelijkheid om op te laden via de camera ZEER handig, je hebt immers de keuze tussen opladen via de camera of opladen via een externe lader. En op stap met een externe batterij is echt goud waard in vele situaties!

Volgens de handleiding van de A7RII is opladen via de camera zelfs anderhalf uur sneller dan via de externe lader!

 

Het enige jammere is dat er standaard geen lader meegeleverd wordt bij veel camera's van Sony...behalve dan de SLT-camera's (voorlopig nog) en de A7S en A7RII. 

 

Een externe lader kopen is wel sowieso een must vind ik...

_____________________________________________________
Sony Alpha Training