annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

STR-DN860: geen geluid als TV uit staat.

OPGELOST

STR-DN860: geen geluid als TV uit staat.

Ik heb een STR-DN860 receiver, met verschillende apparaten eraan gekoppeld via HDMI-in... zoals een blu-ray speler, een CD/DVD player en meer. HDMI uit is verbonden met mijn TV.

Verbonden met de receiver is een set (5.1) luidsprekers - niet draadloos, maar gewoon via luidspreker kabels.

Als de TV aan staat, werkt alles prima... geluid van de geselecteerde bron gaat via de receiver naar de luidsprekers, het beeld gaat naar de TV. Maar als de TV uit staat of ik de TV uit zet, krijg ik geen geluid uit de luidsprekers. Het is alsof de receiver de luidsprekers alleen maar aan wil sturen als het apparaat op de de HDMI out uitgang ook daadwerkelijk aanwezig is. Is er ergens een instelling of zo waarmee ik dit op kan lossen, zodat ik gewoon het geluid van bijv. mijn CD speler uit mijn luidsprekers kan krijgen zonder dat ik de TV aan moet zetten?

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen

Gevonden. Als ik "Control for HDMI" uit zet in de HDMI Settings van de receiver, dan wordt er wél geluid naar mijn luidsprekers gestuurd, zelfs als de TV uit is. Als ik de TV aan heb staan en ik zet hem uit, dan stopt de receiver nog steeds met aansturen van de luidsprekers (blijkbaar probeert de receiver nog steeds slimmer te zijn dan hij zou moeten, zelfs als die setting uit staat), maar als ik de CD-speler pauzeer en daarna weer op Play druk, dan krijg ik weer geluid op de luidsprekers. Dus mijn probleem is opgelost.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

9 ANTWOORDEN 9

Gevonden. Als ik "Control for HDMI" uit zet in de HDMI Settings van de receiver, dan wordt er wél geluid naar mijn luidsprekers gestuurd, zelfs als de TV uit is. Als ik de TV aan heb staan en ik zet hem uit, dan stopt de receiver nog steeds met aansturen van de luidsprekers (blijkbaar probeert de receiver nog steeds slimmer te zijn dan hij zou moeten, zelfs als die setting uit staat), maar als ik de CD-speler pauzeer en daarna weer op Play druk, dan krijg ik weer geluid op de luidsprekers. Dus mijn probleem is opgelost.

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Welkom in de Sony community,

Mooi dat ook dit alweer is opgelost, bedankt voor het delen.

 

73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Als je die instelling aanzet, zou de Receiver uit moeten gaan op het moment dat je je TV uitzet. 
Ik denk dat het pauzeren van de CD speler en aanzetten, alsnog een signaal laat sturen naar de receivert terwijl deze standby is. Of staat hij aan (groen lampje)?

Nee, de receiver ging beslist niet uit toen ik die instelling aan had staan... het groene lampje bleef branden, en de display gaf nog steeds info van de CD speler weer. Maar met die instelling aan, kon ik de cd speler pauzeren en herstarten zo vaak ik wilde, ik kreeg geen geluid op de luidsprekers. Alleen nu ik die instelling uit heb staan, krijg ik na pause/play weer geluid op mijn luidsprekers.

 

Ik blijf het jammer/fout vinden dat dat trucje überhaupt nodig is (de receiver maakt blijkbaar zelfstandig de foutieve beslissing dat geluid naar de luidsprekers niet langer nodig is), en ik hoop dat dit ooit nog met een firmware update opgelost zal worden, maar tot die tijd heb ik in ieder geval een workaround om het geluid terug te krijgen...

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Vreemd. Bij mij zet ik alles met een knop aan en ook weer uit. 

Ik kan dus niet zomaar de TV uitzetten en verwachten dat de receiver aan blijft. 

Daar kan ik me inderdaad wat bij voorstellen als "Control for HDMI" aan staat (ook al werkt dat bij mij dus blijkbaar niet zo), maar als "Control for HDMI" uit staat, dan mag ik toch verwachten dat die koppeling niet actief is, dus dat mijn andere apparaten (inclusief de luidsprekers) niet automatisch uitgeschakeld worden als ik de TV uit zet?

 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Is jouw CD speler aangesloten op de receiver? 

 

Je kunt zonder dat je de TV aanzet, gewoon de receiver aanzetten en op het kanaal van de CD speler aanzetten. De speakers zullen aan zijn dan, want de receiver heeft geen input nodig van de TV. 

 

Tenzij je de CD speler aangesloten hebt op de TV.

Ja, de CD/DVD-speler is via HDMI aangesloten op de receiver, en op de receiver kies ik het kanaal van de CD speler (zie ook de info uit mijn eerste post). En die 'via HDMI' is blijkbaar het probleem... als "Control for HDMI" aan staat, dan krijg ik geen geluid op mijn luidsprekers als ik de TV (die aangesloten is op HDMI-uit van de receiver) uit heb staan (als ik de TV aan heb staan, en de receiver op het CD-speler kanaal, dan krijg ik wel geluid uit mijn luidsprekers, maar als ik de TV dan uit zet, gaan ook de luidsprekers weer uit).

 

Alleen als "Control for HDMI" uit staat, kan ik ook CD's afspelen op mijn CD speler zonder de TV aan te zetten.

 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Zeer vreemd. 

Kan zijn dat als je de kabel vervangt met een nieuwe dat het ineens wel werkt zoals beschreven. 

Als de TV geen Sony is, dan werkt HDMI CEC wel (Control for HDMI), maar is er geen garantie dat het evengoed werkt als het wel het geval was. Iedere fabrikant heeft zijn eigen versie. Bij Sony heet het BRAVIA SYNC en bij Samsung heet het Anynet.