annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Geluidsveld vastleggen STR-DN1080

OPGELOST
profile.country.NL.title
DMA-777
Ontdekker

Geluidsveld vastleggen STR-DN1080

Bij TV kijken en dan specifiek naar TV, Netflix, Disney+ of Prime Video staat geluidsveld op Multichannel terwijl je wil dat hij op Dolby Surround staat en blijft staan. Iedere keer dien je dit weer te wijzigen.

Blijkbaar zit er geen geheugenstand in de receiver dat hij de laatste geluidsveld onthoud wat je heb ingesteld.

 

Heeft iemand anders hier ook problemen mee?

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Driver899
Ontdekker

@Noa_Sony 

Bedankt voor het antwoord. Helaas is het klinkklare onzin.

Als je kijkt in de handleiding, zie je dat MULTI ST eigenlijk dient om 2-kanaalsbronnen (muziek) af te spelen via meer luidsprekers dan enkel de voorluidsprekers.

Niemand die dergelijk toestel koopt, wil volgens mijn bescheiden mening op die manier naar films gaan kijken, ongeacht de bron. Als je films kijkt, hetzij via Netflix, Disney + of Blu-ray, wil je volgens mij het geluid horen zoals het bedoeld is. Daarvoor moet je AFD (Auto Format Decoding) selecteren. Dit wordt trouwens ook zo beschreven in de review van WhatHifi? (https://www.whathifi.com/sony/str-dn1080/review).

De oplossing voor het probleem vond ik trouwens op het Britse Sony forum. Vreemd dat dit hier dan niet "bekend" is, maar goed (https://community.sony.co.uk/t5/home-cinema-projectors-players/str-dn1080-changes-sound-field/td-p/2...).

@DMA-777 De oorzaak van het probleem (althans bij mij) is dus te zoeken in de Android TV (in mijn geval 65XH95) en het feit dat de receiver is verbonden met de TV via (e)ARC. Het volstaat om audio sync uit te schakelen in het audio menu... Ik heb dit gisteren uitgeschakeld en nu blijft de receiver netjes op AFD staan, ongeacht switchen tussen bronnen en/of uitschakelen van het toestel.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.NL.title
Noa_Sony
Lid

Hi DMA-777,

 

Welkom op het Sony forum!

 

Ik zal het intern voor je navragen, misschien hebben onze experts in de tussen tijd een tip voor je.

 

Fijne dag!

 

Groetjes,

 

Noa

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Wordt het geluidsveld niet vanuit de TV (type???) verstuurd aan de DN1080?

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
DMA-777
Ontdekker

De TV geeft juist het goede geluid door van TV of Netflix,Prime Video of Disney+. Dit staat ook standaard op Dolby Digital.

De receiver wijzigt dit dus zelf. Hij zou sowieso Dolby Surround als standaard dienen te kiezen en dit doet hij dus niet. Altijd staat hij weer op Multichannel.

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert


@DMA-777  schreef:

 

De receiver wijzigt dit dus zelf.


Het geluidsveld wordt automatisch aangepast op de informatie die aanwezig is op de HDMI-verbinding tussen de TV (type???) en de DN1080. Onderzoek de HDMI-verbindingen van de TV maar eens.

 


suc6 ermee,
73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.BE.title
Driver899
Ontdekker

Dat heb ik helaas ook vastgesteld... Ik heb de receiver aangesloten op mijn Sony TV 65XH95 via de EARC. De receiver start altijd terug op in Multichannel. Ik had sowieso al een nieuwe HDMI kabel besteld, die normaal vandaag geleverd word. Ik laat wel even weten of het verschil maakt.

profile.country.BE.title
Driver899
Ontdekker

Ik heb ondertussen de verbinding gemaakt met een state of the art HDMI kabel (2.1), maar dit maakt geen verschil.

@Noa_Sony Enig nieuws hierover?

profile.country.NL.title
Noa_Sony
Lid

Hi Driver899,

 

Het klopt dat de tv het elke keer terug zet naar multichannel. Dolby surround is namelijk iets van het tijdperk van de VHS-video en is aan analoge vorm van surround geluid. Aangezien we tegenwoordig digitale versies hebben met een veel betere geluidskwaliteit zal de TV dat ook in die kwaliteit doorsturen naar de receiver.

 

Dus het is juist beter als de receiver op multichannel springt aangezien je dan het geluid te horen krijgt zoals het bedoeld is. Daarbij kan het wel zo zijn dat je minder geluid uit de achter speakers krijgt.

 

Hopelijk beantwoord dit je vraag!

 

Met vriendelijke groet,

 

Noa

profile.country.BE.title
Driver899
Ontdekker

@Noa_Sony 

Bedankt voor het antwoord. Helaas is het klinkklare onzin.

Als je kijkt in de handleiding, zie je dat MULTI ST eigenlijk dient om 2-kanaalsbronnen (muziek) af te spelen via meer luidsprekers dan enkel de voorluidsprekers.

Niemand die dergelijk toestel koopt, wil volgens mijn bescheiden mening op die manier naar films gaan kijken, ongeacht de bron. Als je films kijkt, hetzij via Netflix, Disney + of Blu-ray, wil je volgens mij het geluid horen zoals het bedoeld is. Daarvoor moet je AFD (Auto Format Decoding) selecteren. Dit wordt trouwens ook zo beschreven in de review van WhatHifi? (https://www.whathifi.com/sony/str-dn1080/review).

De oplossing voor het probleem vond ik trouwens op het Britse Sony forum. Vreemd dat dit hier dan niet "bekend" is, maar goed (https://community.sony.co.uk/t5/home-cinema-projectors-players/str-dn1080-changes-sound-field/td-p/2...).

@DMA-777 De oorzaak van het probleem (althans bij mij) is dus te zoeken in de Android TV (in mijn geval 65XH95) en het feit dat de receiver is verbonden met de TV via (e)ARC. Het volstaat om audio sync uit te schakelen in het audio menu... Ik heb dit gisteren uitgeschakeld en nu blijft de receiver netjes op AFD staan, ongeacht switchen tussen bronnen en/of uitschakelen van het toestel.

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Interessant. Dus de TV heeft een eigen sound modus die doorgegeven wordt aan de receiver. De receiver ziet dan alleen de info van de TV en past zichzelf daarop aan. 

 

Uitzetten daarvan is noodzaak als je een goede receiver hebt dus.