Deel jouw ervaring!
Sinds ruim een jaar loop ik tegen een probleem aan met het geluid via de scart aansluiting van de tv . Nu, na 3 keer op de Sony site een vraag te heben geplaatst (helaas geen enkele reactie) en 3 x de TV te hebben opgestuurd voor reparatie, komt de aap uit de mouw.
Het blijkt dat het geluid in de digitale modus het geluid via de scart en mogelijk ook de HDMI uitschakeld.
Dit zou een beveiliging tegen het kopieeren zijn.
Volgens de reparateur (Sony Service) zou dat bij meerder fabrikaten van televisies het geval zijn.
Dit is op geen enkele manier terug te vinden in de documentatie of informatie.
De aanschaf van het toestel is dus eigenlijk een miskoop omdat ik er een audio set voor doven op aan moet sluiten. Op eerdere tv's kon dit gewoon via de SCART.
Nu mogen doven kennelijk geen digitale tv kijken met geluid. De "gewone"aansluiting via de Cinch is niet bruikbaar omdat dan de hele familie met een hoog volume moet luisteren omdat hier geen vast audio niveau op aanwezig is.
Ik ben dus op zoek naar een oplossing en heb mijn hoop gevestigd op de optische uitgang.
Wie weet of daar het audio signaal wel beschikbaar blijft in de digitale modus van het toestel?
Ook dit staat dus niet in de documentatie.
Beste,
Alles wat digitaal de tv ingaat, komt er ook weer digitaal uit (behalve beperkingen bij dolby; dan digitale audio uitvoer op "pcm" zetten) incl digitale tv van de ingebouwde digitale tuner.
Dit heeft idd oa te maken met copyrights.
Alles wat er analoog ingaat komt er zowel analoog als digitaal weer uit.
Bij sommige typenr's van SONY kan je de audio tulp uitgang op variabel zetten of fixed, maar kan dit niet nakijken, daar het typenr welke U doorgeeft niet klopt cq onvolledig is.
Indien de externe audio set is voorzien v/e optische ingang zou ik hiervoor gaan.
Gr
Roel-C
Dank voor uw reactie.
Het typenummer had ik niet precies zo bij de hand.
We gaan het maar eens proberen met een Konig converter.
Helaas is van het toestel de audio via de tulp niet vast te zetten.
Gr.
Frans.
Naamgenoot (achternaam dan),
Ikzelf ben een hele tijd bezig geweest met een vergelijkbaar probleem. Ik heb een tv uit de ex500 serie.
De audio uit laat ik nu verlopen via de hoofdtelefoon uitgang. Ik heb daar een verloopje op gezet van 3.5mm jack naar 2 cinch contra stekkertjes. In het menu kom ik kiezen tussen hoofdtelefoon uit (variabel) of audio uit (vast). Het uitgangslevel valt ook nog naar boven en naar beneden te corrigeren.
Wellicht dat dit nog een uitkomst is die ook voor de EX3000 werkt?
- Sluit de audio set aan op AV2.
- programmeer AV2 in het menu als uitgang.
suc6
Als je AV2 kunt programmeren ben je er idd ook. Kon in mijn geval niet helaas.
Moet je alleen wel opletten dat je kabel de juiste signaalrichting heeft. Of een scart verloopje (out) gebruiken.