annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

#Sony70: Ontdekkingsreis van onze liefde voor muziek

profile.country.NL.title
Ellen_M
Lid
Lid
2.488  Weergaven
 

 

Auteur: Sony Europe
 

anasbarros_RESIZED.jpg

@anasbarros

In 2016 bestaat Sony 70 jaar. Daarom gingen wij samen met zeven fotografen op reis naar het land waar het allemaal begon: Japan. In deze serie kijken we terug op onze geschiedenis en onderzoeken we de enorme invloed van Japan op onze manier van werken en onze producten.

 

Sonus is een Latijns woord dat "geluid", "toon" of "karakter" betekent. Deze concepten zijn zo belangrijk voor ons, dat zelfs onze naam op dit woord is gebaseerd.

Als we kijken naar de twee mannen die het bedrijf hebben opgericht, komt dit niet als een verrassing. Akio Morita groeide op met de uitgebreide collectie lp's met klassieke muziek van zijn moeder en was goed bevriend met Michael Jackson. Masaru Ibuka geloofde in de intellectuele kracht van muziek (wat uitvoerig aan bod komt in zijn boek Kindergarten is too Late) en luisterde vaak naar operamuziek op zijn cassette-Walkman. Ze waren niet gewoon fan van muziek, maar geobsedeerd.

De passie voor muziek is er vanaf het begin, en dat is nooit veranderd. De mensen die onze producten maken, van audioapparatuur tot tv's, camera's en andere producten, zijn net zo gepassioneerd voor hun werk als Morita en Ibuka. Hun streven is altijd om iets te maken dat mensen werkelijk versteld doet staan.

Als we het hebben over innovatieve producten, is onze Europese audio-expert Eric Kingdon dé persoon om mee te praten. Hij heeft samen met onze audioteams gewerkt aan producten van de Walkman en Super Audio CD tot de nieuwe PS-HX500-platenspeler, en hij gelooft stellig dat teamwork en passie garant staan voor kwaliteit.

nemarc_RESIZED.jpg

@neumarc

"Ik denk dat we een geweldige teamgeest hebben, die voortkomt uit enthousiasme en passie; het gevoel dat je naar iets toewerkt", vertelde hij ons. "Het gevoel dat je hebt bijgedragen aan een nieuw product van Sony, al ben je maar een van de vele leden van een team en al is je bijdrage nog zo beperkt, dat geeft een kick. Het fijne aan de audiogroep is dat iedereen er in gelijke mate bij hoort en wordt gewaardeerd. Als je dan allemaal ergens echt enthousiast over bent, wordt het zeker een succes."

Kijk maar eens naar twee van de eerste producten die Sony ooit heeft gemaakt: de transistorradio en de cassette-Walkman. Beide ideeën kwamen voort uit de wens van Morita en Ibuka om muziek draagbaar te maken, ook al zei iedereen in die tijd dat dat onmogelijk was. Uiteindelijk slaagde het duo er niet alleen in hun wens uit te laten komen, maar overtroffen ze ieders verwachtingen door een product te maken dat er ook nog goed uitzag en geweldig klonk, een kwaliteitsproduct.

"Morita was vaak onderweg en wilde dan naar hoogwaardige muziek kunnen luisteren", aldus Eric. "De cassettespeler bestond al als dictafoon, maar Morita maakte er een fraai, volledig metalen apparaat met een geweldige frequentierespons van die muziek kon afspelen. Het was niet zomaar een cassettespeler, het was een fantastische cassettespeler. Vanaf dag één was Morita gedreven om de grenzen van kwaliteit te verleggen — niet alleen om hogere kwaliteit te kunnen leveren, maar ook om die kwaliteit uit te breiden naar andere gebieden."

Tijdens de reis door Tokio om onze rijke Japanse geschiedenis van 70 jaar te vieren, beseften we ons dat deze passie voor muziek, zowel voor geweldig geluid als emotionele impact, zich over heel Japan uitstrekt. Je zou een zaterdagochtend kunnen dansen op J-Pop in een sjofel keldercafé, daarna de straat oversteken naar een platenwinkel met uiterst zeldzame geïmporteerde jazzplaten en vervolgens de bocht om gaan naar een bar waar alleen punk wordt gedraaid. En dan is het nog geen middag. 's Avonds kun je bijna overal genieten van karaoke, een hobby die niet alleen Japan, maar ook de rest van de wereld heeft veroverd en die wellicht een ode aan muziek in zijn puurste vorm is.

Om de verscheidenheid binnen de muziekwereld van Tokio beter te begrijpen, spraken we met Mr. Pan, leadzanger van de Japanse rock-'n'-rollband The Neatbeats. Pan groeide op met de cassettebandjes van The Beatles en The Rolling Stones van zijn oom en speelde contrabas in een rockabillyband op de middelbare school. Hij is een ware rock-'n'-rollencyclopedie en een fervent verzamelaar van vintage gitaren, versterkers en opnameapparatuur. Tijdens een rondleiding door zijn thuisstudio wilde hij met alle plezier vertellen over zijn grote passie.

"Waarom ik van muziek hou? Vanwege het geluid, de blik van mensen terwijl we spelen, zelfs de geuren! Ik ben dol op de geur van vintage apparatuur. Ik heb zelfs een platenlabel opgericht met de naam Majestic Sound, omdat vintage apparatuur echt een majestueus geluid heeft!"

cirkeline_RESIZED.jpg

@cirkeline 

Japan is werkelijk doordrongen van muziek: van de platenwinkels en karaokebars die op elke straathoek te vinden zijn tot de J-Pop die uit de speakers schalt in Shibuya en Harajuku. Het is moeilijk om een ander land te bedenken waar muziek zoveel deel uitmaakt van de dagelijkse cultuur. Zo bekeken is het niet zo verwonderlijk dat muziek zo'n enorme invloed op ons heeft gehad.

Toen Morita en Ibuka Sony oprichtten, dachten ze niet na over welke producten het meeste geld in het laadje zouden brengen, maar over hoe de producten moesten klinken en hoe de mensen zich erdoor zouden moeten voelen. Daarom hebben we technologieën geïntroduceerd zoals hi-res audio en high-power audio die mensen muziek laten voelen en ervan laten genieten, in plaats van dat het aan ze voorbij gaat.

 

bobbyanwar_RESIZED.jpg

@bobbyanwar

 

berlinstagram_RESIZED.jpg

@berlinstagram

 danrubin_RESIZED.jpg

@danrubin

vutheara_RESIZED.jpg

@vutheara