annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

200-600 niet scherp

profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

200-600 niet scherp

Anderhalf maand geleden deze lens gekocht.

het viel me op dat de foto's niet scherp zijn.

een aantal tips gekregen van de winkel waar ik deze lens heb gekocht zoals. Fotograferen op statief, iso zo laag mogelijk houden etc.

maar na een paar weken lukt het me niet om de foto's scherp te krijgen.

heeft iemand dezelfde ervaring met deze lens?

of tips zodat ik opnieuw de lens kan testen.

 

is dit een 'slechte' copy??
ik fotografeer met de 7r3.

een voorbeeld van een foto

1/1000

Iso 2000

EAE5E953-962D-4E0D-922D-6B1A9B7CF366.jpeg

22 ANTWOORDEN 22
profile.country.NL.title
BSsony101
Nieuw

ISO 2000 lijkt mij een behoorlijk hoge waarde. Staat de ISO soms op auto? Ik heb zelf een RX10M3 (tot 600 mm) maar ik neem aan dat de menu's gelijk zijn. Er staan (voor mijn camera) diverse tutorials op YouTube die vooral ingaan op scherpstelgebied ed.. Kijk eens op vogelfotografie, de diverse instellingen maken echt een wereld van verschil, altijd op M en zelf kiezen. Bijv. vogel in de lucht/boom overbelichten, vogel in de lucht flexibel scherpstelpunt enz.. Uiteindelijk is de waarheid dat iedereen foto's nabewerkt vanuit RAW (Capture One for Sony in mijn geval).  Succes en bedenk dat de camera altijd uitgaat van een gemiddelde maar de fotograaf het verschil maakt!    

profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

Bedankt voor je antwoord

deze foto is gemaakt op iso 500 en 1/500

ook niet scherp ondanks de lage iso

8C8B4638-306D-4174-A03A-92624F722C1A.jpeg

profile.country.NL.title
BSsony101
Nieuw

Zo te zien is het scherpstelpunt niet OK? Als het scherpstelpunt niets doet flex scherpstelpunt en breed. Kan ook wel eens aan de monitor liggen. Op Capture One is het beeld ook vaak niet zo goed. Uitvergroten (eenvoudig in Irfanview) wil nog wel eens helpen. Al die pixels! Deze foto op ca. 25 meter.   Zanglijster  op ca. 25 meterZanglijster op ca. 25 meter

profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

Aha. Dat dacht ik al wat betreft scherpstelpunt. Als ik bv flexibel punt s - m - of L gebruik en ik kijk de foto terug op de camera dan wordt een ander gedeelte vd vogel getoond waar de af is gericht.

Ik richt bv op de kop of als het lukt op een oog. De af toont dan niet waar ik scherp heb gesteld.

Misschien is de camera de boosdoener😱

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Als je foto maakt vanaf statief met beeldstabilisatie uit. Van een statisch onderwerp (dus onderwerp dat niet beweegt 😉 ) Is het dan ook onscherp?

Hoe heb je het. objectief ingesteld (de switches op het objectief) 

 

En als je de kwaliteit van het objectief niet vertrouwd laat het dan eens testen in de winkel waar je deze hebt aangeschaft. Zij willen je vast hier wel mee helpen. Gebruik zelf een de 200-600 op een a7 III en a7 RIII en dat werkt hier prima. Door zijn lange brandpunt afstand vergt het fotograferen met dergelijke objectieve wat oefening... 

 

 

Hieronder twee filmpjes met uitleg m.b.t. de autofocus mogelijkheden. 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

Switches: 1

auto iso

foto's zijn niet scherp.

bedankt voor de filmpjes.

ik ga nu met de stabilisatie aan fotograferen.

Gebruik een statief met een schommelkop.

 

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Bedoel waar staan de switches (schuifjes) op die van de je objectief. 

 

Fotografeer je uit de hand dan beeldstabilisatie aan. Fotografeer je vanaf statief dan zet je deze uit. (Op je camera als op je objectief)

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

Switches

AF - 10 m en meer - Full

steady shot - off

mode - 1

 

profile.country.BE.title
Zofieke
Lid

Wat je beschrijft, hebben redelijk veel mensen klachten over. Op korte afstanden is de 200-600mm indrukwekkend scherp, op grotere afstanden is het meer een kwestie van geluk hebben.

 

Een echte oplossing (erkend door Sony) bestaat er niet, maar het "initialiseren" (resetten dus) van de camera met de lens erop gemonteerd zou helpen...was er eerst sceptisch over en ben nog niet 100% overtuigd, maar ik heb de lens van iemand (na initialiseren) wel zelf getest en die was super scherp op grote afstanden. Ik heb het voor initialiseren niet gezien, maar ik ken deze lens goed genoeg om te weten hoe "niet scherp" eruit ziet.

 

Is zeker het proberen waard.

 

Op zich is er dus niets mis met je lens...