annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Zwarte stofjes/vlekjes op beeld sony a7iii

profile.country.NL.title
Lilly-sonya7iii
Nieuw

Zwarte stofjes/vlekjes op beeld sony a7iii

Ik heb last van donkere vlekjes/stofjes op mijn beelden, die zichtbaar zijn wanneer ik fotografeer met lange sluitertijden. Op mijn live viewer is dit niet zichtbaar. Achteraf zie ik het op mijn scherm. Ik heb de objectief eraf gehaald en de voorzichtig met zo'n speciale ballon stof proberen weg te blazen maar dit heeft het probleem niet verholpen. Heeft iemand een tip? 

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

hi @Lilly-sonya7iii 

 

Ik zie  nu deze post pas, had al even op je andere reactie gereageerd.

Soms krijg je stofjes er niet af met de blaasbalg, dan zul je de sensor nat moeten (laten) reinigen. Dan wordt er speciale vloeistof en een swab gebruikt die over het algemeen voldoende zouden moeten zijn om alles te verwijderen. 

Ik zou eerst even testen of het inderdaad op de sensor zit door een foto met een klein diafragma te maken van een helder oppervlak.

Je kunt ook als je de foto ingeladen hebt nog even het contrast maximaal vergroten, dan zie je soms beter of er idd stofjes zijn. 

Als je lightroom gebruikt hebt je een optie die de stofjes goed laat zien. 

 

Succes!

Antonette

profile.country.NL.title
Lilly-sonya7iii
Nieuw

Dankjewel voor beide berichtjes! Dat ga ik proberen.

profile.country.NL.title
JRHalpha
Lid

@Lilly-sonya7iii 

Nog even een aanvulling van mijn kant (weet niet of jouw probleem als is opgelost). Naast vuil op de sensor zou er ook nog sprake kunnen zijn van vuil op het achterste lenselement. Goed om deze in ieder geval ook even schoon te blazen.