annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Er is iets goed mis met de PRS-T2

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Er is iets goed mis met de PRS-T2

Ik heb de reader terug gestuurd, er is iets fouts mee.

Als ik 2 exact gelijke boeken in mijn T1 vergelijk met mijn T2 dan kunnen er op de T1 een paar woorden meer op een regel.

Bij gekochte boeken worden woorden verkeerd afgebroken aan het eind van een regel.

antwoord wordt bij het eind van een regel a volgende regel ntwoord in plaats van dat het hele woord doorschuift naar de volgende regel.

Er klopt gewoon iets niet in de afbraak van de woorden en bladzijdes die er op de T1 volkomen normaal uit zien, zijn een puinhoop op de T2.

Plaatjes van 800x600 wat de standaard resolutie is, worden verkeerd weergegeven.

Het is me duidelijk dat er met de software van deze reader iets mis is.

Zoomlevel, bijsnijden,marges,het maakt niet uit, er is iets goed mis met deze reader en ik kan in de huidige staat alleen maar afraden het ding te kopen.

Ik had al bugs gevonden over het feit dat sommige apps niet wachten op de totstandkoming van een draadloze verbinding maar ook het resizen doet de reader niet goed.

Voor de grap een plaatje van 1200X1600 er op gezet.

Deze wordt 2x zo groot weergegeven ( Waar de T1 hem netjes resized)  en is onleesbaar.

4 boeken terug gebracht naar hun oorspronkelijke font.

De bladzijdes zien er gelijk uit maar op de T1 staat meer tekst dan op de T2 en de T2 schuift een woord dat aan het eind van de regel staat niet door naar de volgende regel maar breekt gewoon af op de plaats waar het scherm ophoudt.

Ik heb de PRS-550 PRS 600, de 650, de PRS-T1 en de PRS-T2 en de laatst genoemde geeft alle uitgeteste boeken en bladzijdes niet correct weer.

Uiteraard nieuwste software en factory reset gedaan,het helpt niet.

Pas als ik in de .css van een boek laadt dat er een rechtermarge van 5 pt moet zijn, is de rechterkant correct maar dan moet ik in elk boek de marges gaan veranderen, voor mij is dat geen probleem,maar een onervaren koper zal dit niet lukken.

Hij "denkt" gewoon dat het scherm breder is dan hij in werkelijkheid is.

Slechts een plaatje van 570 x 760 kan goed weergegeven worden,elk groter plaatje wordt verminkt.

Natuurlijk zou dit exemplarisch kunnen zijn,maar een bij de plaatselijke Dixons (met vermelding niet goed geld terug) trad exact hetzelfde probleem op.

Er wordt geen 800x600 weergegeven,het afbreken is onjuist,Facebook doet het niet, in mijn lange rij van Sony van Sony readers is dit het meest slechte examplaar wat ik ooit ben tegen gekomen, daarnaast zie je elke vingerafdruk op het matte zwart.

Slechte keuze Sony !

94 ANTWOORDEN 94
profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Feitelijk is hier klagen dan ook niet op zijn plaats.

Hoho, niet gelijk boos worden :wink: hier blijkt waarin Sony te kort schiet.

Er wordt niet voldoende getest, de hardware, software wordt simulator gewijs gecontroleerd, ze gaan niet steeds een reader maken en daarbij heeft men zich beperkt tot een of enkele boeken,misschien de voorbeeldboeken die op de reader staan.

Deze zijn echter in de oude XHTML opmaak waardoor de fout niet optreedt.

Je haalt de DRM er af,verandert 2 dingetjes ( die ik standaard al in calibre heb gezet als batch ) en elk boek werkt.

MAAR: De DRM beveiliging er afhalen is voor een leek minder simpel.

Het princiepe is simpel, het boek wordt onbeveiligd naar je toegestuurd door bv BOL, dan opgevangen door je Adobe Digital Editions of je Sony software.

Bij het installeren van die software op je pc is er een unieke ID aangemaakt en tijdens dat opvangen/downloaden wordt aan de hand van die ID de beveiliging er op gezet.

Decryptie programma's ( die de DRM er afhalen) werken hetzelfde, ze berekenen of onderscheppen je ID en gebruiken die ID vervolgens als sleutel om het boek te decrypten, ik vind dat ik dat mag doen, ik heb voor het boek betaald.

Het maakt echter wel dat ik niet de DRM voor iemand anders er af kan halen, omdat de sleutel niet klopt met de mijne.

Hoewel er al programma's in omloop zijn die je key kunnen berekenen, die hoef je alleen even te mailen naar iemand anders die dat programma heeft, die importeert de key, haalt de DRM er af en klaar.

Maar hoewel dit prima werkt is dat natuurlijk de oplossing niet.

Sony hoort haar klanten te informeren over de bug, en dat doet Sony niet.

Daarnaast is BOL even schuldig, zij weten van het probleem maar gaan gewoon door met verkopen van de reader.

Als Adobe haar versie gaat veranderen die op het boek draait,werken andere readers niet goed meer, ze kunnen moeilijk voor elk merk reader een versie maken, de oplossing moet dus komen van Sony.

Met BOL heb ik een goed kontakt en we hebben sommige boeken zo kunnen aanpassen dat deze het wel doen,maar dan zit je weer met copyrights waarbij sommige uitgevers geen toestemming geven de boeken te veranderen.

Door de verhoging van de BTW is de winst op een e-book ook stukken minder dan op een "echt" boek.
Sony zegt, het is de schuld van Adobe, wat dus niet waar is.

Daarnaast heeft sony zoveel producten ( tv's,noem maar op) dus de e-reader heeft gewoon niet zo'n prioriteit.
Ik kan alleen maar aanraden voorlopig de Sony niet aan te schaffen,misschien verhoogt dat de druk.

profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Kan iemand mij uitleggen of dit probleem ook de oorzaak is/kan zijn  van het niet kunnen lezen van PDF formaat boeken zoals bijv. door de bibliotheek worden geleverd?

Op mijn PRST 1 geen probleem, op de PRST 2 wel (zie voor beschrijving klacht  discussieonderwerp hierboven). SONY heeft mij ook afgescheept met nietszeggende mails  Eigenlijk vraagt SONY helaas om in de illegaliteit te gaan en de DRM code te breken. Ik heb even "gegoogled" en je vindt vele site waarop e.e.a beschreven staat.  Maar wellicht kan iemand enige suggestie doen, al dan niet op dit forum, al was het alleen maar om SONY tot enige spoed te bewegen en de klachten serieus te nemen?

Chris

Message was edited by: Chris3010

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Correct Chris, er is een nieuwere versie van Adobe op de reader geplaatst, welke helaas niet geheel compatible is met de software van de reader van Sony die op de PRS-T2 aanwezig is en conflicten veroorzaakt.
Zowel de T1 als de T2 draaien op android 2.2 en er is 2 keer een nieuwe Adobe reader software uitgekomen voor op de reader zelf.
Zo zag je op de 650 bv aan de rechter kantlijn nog de bladzijde indeling getalletjes staan.

Bij de PRS-T1 was er een nieuwe interne reader van Adobe geplaatst waardoor de pagenummers aan de rechterzijde verdwenen waren, bij de PRS-T2 gaat de software interface zelf bij een PDF document niet goed om met de Sony interface die het geheel leest.

Je moet het zo zien, de T1 en T2 zijn gewoon 2 tablets waarop android 2.2 draait, met de applicatie van adobe en de applicatie die de T2 vormt en bedient.

Het is ook een beetje jammer, ik had op zijn minst een nieuwere versie van android verwacht op de T2 maar zelfs dat kon er blijkbaar niet vanaf.

De T2 is inmiddels gehackt dus misschien komen er vanuit de community wat oplossingen,feit dat dit zo lang duurt met Sony duidt er op dat het een vrij groot probleem is, of dat men er totaal geen aandacht aan besteedt.

Aan dat laatste twijfel ik toch omdat er met de Facebook problemen wel vrij snel een oplossing kwam.

profile.country.nl_NL.title
voorsprong
Ontdekker

Ik heb het probleem ook nog eens in een e-mail bij Sony voorgelegd en het lijkt of ze het probleem niet kennen. Krijg als advies om het epub document naar PDF te converteren,,, vreemd, volgens mij kan dat niet eens met een DRM document (zonder DRM illegaal te verwijderen).

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Uiteraard kun je een beveiligde epub niet naar PDF te converteren zolang er DRM op staat, ik heb ook het idee dat we in een vergeten hoekje zitten te praten, het is een forum,er zijn mensen die e.e.a. bij Sony onder de aandacht kunnen brengen,maar Sony kijkt verder absoluut niet naar dit draadje of voelt zich niet geroepen te reageren.
Als het al gelezen wordt,wordt het genegeerd.
Ik kan feitelijk alleen maar aanraden de problemen voor te leggen bij de bekende consumentensites, misschien komt er dan een reactie,maar voorlopig geen oplossing.

Heel veel mensen lezen oude boeken, in oude opmaak en ervaren dan ook geen enkel probleem.

Sommige mensen lopen er dus tegenaan lang na het verstrijken van de terugstuur termijn.

Als er op de 100 kopers 1 echt klaagt,kun je het probleem ook rustig ontkennen,of zo lang je wilt naar een oplossing zoeken, zoals in het geval van de kopers van de prs-600, die had een scherm probleem,een oplossing is er voor die mensen nooit gekomen behalve het van het kastje naar de muur sturen, en daarna kwam de 650 die het probleem niet had,maar niemand met een 600 heeft gratis een 650 gehad.

Er zal wel over een tijdje een PRS-T3 uitkomen en de T2 bezitter die er echt last van heeft,heeft ofwel pech,ofwel door het verwijderen van de DRM en de calibre software, het betreffende ebook al geschikt gemaakt hebben, of er komt net als bij de T1, een hackersgroep die de T2 onder handen neemt.

Jammer,dit is de derde keer dat ik met Sony deze problemen mag ervaren en al de 3 keer heb ik binnen de termijn,het ding weg kunnen doen en op de T1 na, koop ik mijn readers nu van een ander merk die het wel als hoofdartikel hebben en er dus alle aandacht aan besteden.

profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Dank je wel voor deze (voor mij als leek) begrijpelijke uitleg.  Ik ben benieuwd of SONY snel met een oplossing kan komen. Het was aardig geweest wanneer SONY op mails van "gedupeerden" met wat meer uitleg had gereageerd dan zou er denk ik wel enig begrip kunnen ontstaan, terwijl nu iedereen in de touwen klimt vanwege de slechte voorbereidng van de software voor de PRST 2 en in het ongewisse wordt gelaten over de oorzaak. Dom van de klanten serviceafdeling om zo "afstandelijk" te reageren. In bijv. de voedingsmiddelen industrie en autobranche hebben ze geleerd dat een mea culpa met daaraan gekoppeld een vooruitzicht in een oplossing de beste marketingstrategie is

Het lijkt me vreemd dat de betatesters dit niet gesignaleerd zouden hebben, maar ok ,het zij zo.

Het is helaas zoals met alle software, als iemand iets wijzigd moeten alle geente programma's volgen door updates te maken. Helaas is een wijziging vaak niet downwaard compatible.

Chris

Message was edited by: Chris3010

profile.country.nl_NL.title
-Tycho-
Ontdekker

Beste forumleden,

Hierbij wil ik u graag mededelen dat uw discussie geëscaleerd is.

Mocht Sony hierop reageren, dan zal dit uiteraard zo spoedig mogelijk aan u worden doorgegeven.

Met vriendelijke groet,

- Tycho -

Forum Moderator

profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Beste heer Tycho

Nu ben ik niet gewend mij te mengen in discussies en doe dat dan ook zeer spaarzaam, ook al gaat het mij in dit geval wel aan. En zeker niet gewend zoals u het noemt het te laten "escaleren".

Ik verwijs u graag naar mijn voorgaande bijdrage, waarin ik mijn zorg uitspreek over de wijze waarop SONY omgaat met blijkbaar terechte klachten. Ik verwijs daarbij naar de zinsnede over de klachtenafhandeling. Helaas moet ik in uw mail ook vaststellen dat met uw zinsnede "MOCHT Sony...") . Ook u begrijpt blijkbaar niet dat een dergelijke benadering SONY niet siert. Maar hierbij sluit ik mijn bijdrage op dit forum af en hoop in de toekomst op een opener communicatie met SONY.

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Beste Tycho, in september is dit topic door u en door dhr Klis van Sony zelf al eerder ge-escaleerd naar Sony en er is nooit enige reactie gekomen.

Daarentegen weet ik dat u als moderator,en niet Sony medewerker, niets meer kunt doen dan dit,en u niet meer dan uw best doet.

Daarom kan ik het niet eens zijn met Chris3010 voor wat betreft de opmerking aan uw adres.

Dat Sony Nederland echter categorisch onkent dat er problemen zijn,wereldwijd met deze reader, en dat de helpdesk niet dusdanig is ingelicht dat een "dit heeft onze aandacht" reactie uitblijft en men de klanten met de meest vermoedelijk goed bedoelde adviezen,maar tevens onmogelijke ( een met DRM beveiligd boek converteren advies kan toch moeilijk als serieus worden genomen) adviezen met een kluitje het riet in stuurt is natuurlijk belachelijk.

Vroeger was Sony een merk, je was iemand als je een Sony bezat... maar op deze manier proberen mee te liften op een bepaalde markt zonder zelfs maar de basis kennis te hebben om je klanten te woord te staan,haalt je aardig onderuit.

Mijn nieuwe tv werd een Samsung,geen vertrouwen meer in Sony.

profile.country.nl_NL.title
-Tycho-
Ontdekker

Geachte Chris3010,

Het spijt mij als ik mij niet geheel duidelijk heb uitgedrukt.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik deze discussie omtrent de PRS-T2 intern naar Sony heb doorgespeeld, zodat haar medewerkers hoogte kunnen nemen van wat u dwars zit. Aangezien ik zelf als forum moderator geen medewerker van Sony ben, kan ik verder echter geen uitspraak doen met betrekking tot hoe en op welke termijn Sony hiermee om wenst te gaan.

Zoals Nick-1964 correct opmerkte heb ik dit onderwerp reeds eerder bij hen onder de aandacht gebracht, maar helaas heb ik hierop nog geen reactie van Sony mogen ontvangen.

Uiteraard hoop ik voor u allen, dat er spoedig een oplossing voor dit probleem wordt geboden, maar vooralsnog kan ik u helaas niet anders van dienst zijn dan door Sony er van tijd tot tijd op te wijzen hoe men er in de forums over denkt.

Ik hoop dat mijn positie zo iets duidelijker voor u is geworden.

Nogmaals mijn excuses voor het misverstand.

Met vriendelijke groet,

- Tycho -

Forum Moderator