annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Er is iets goed mis met de PRS-T2

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Er is iets goed mis met de PRS-T2

Ik heb de reader terug gestuurd, er is iets fouts mee.

Als ik 2 exact gelijke boeken in mijn T1 vergelijk met mijn T2 dan kunnen er op de T1 een paar woorden meer op een regel.

Bij gekochte boeken worden woorden verkeerd afgebroken aan het eind van een regel.

antwoord wordt bij het eind van een regel a volgende regel ntwoord in plaats van dat het hele woord doorschuift naar de volgende regel.

Er klopt gewoon iets niet in de afbraak van de woorden en bladzijdes die er op de T1 volkomen normaal uit zien, zijn een puinhoop op de T2.

Plaatjes van 800x600 wat de standaard resolutie is, worden verkeerd weergegeven.

Het is me duidelijk dat er met de software van deze reader iets mis is.

Zoomlevel, bijsnijden,marges,het maakt niet uit, er is iets goed mis met deze reader en ik kan in de huidige staat alleen maar afraden het ding te kopen.

Ik had al bugs gevonden over het feit dat sommige apps niet wachten op de totstandkoming van een draadloze verbinding maar ook het resizen doet de reader niet goed.

Voor de grap een plaatje van 1200X1600 er op gezet.

Deze wordt 2x zo groot weergegeven ( Waar de T1 hem netjes resized)  en is onleesbaar.

4 boeken terug gebracht naar hun oorspronkelijke font.

De bladzijdes zien er gelijk uit maar op de T1 staat meer tekst dan op de T2 en de T2 schuift een woord dat aan het eind van de regel staat niet door naar de volgende regel maar breekt gewoon af op de plaats waar het scherm ophoudt.

Ik heb de PRS-550 PRS 600, de 650, de PRS-T1 en de PRS-T2 en de laatst genoemde geeft alle uitgeteste boeken en bladzijdes niet correct weer.

Uiteraard nieuwste software en factory reset gedaan,het helpt niet.

Pas als ik in de .css van een boek laadt dat er een rechtermarge van 5 pt moet zijn, is de rechterkant correct maar dan moet ik in elk boek de marges gaan veranderen, voor mij is dat geen probleem,maar een onervaren koper zal dit niet lukken.

Hij "denkt" gewoon dat het scherm breder is dan hij in werkelijkheid is.

Slechts een plaatje van 570 x 760 kan goed weergegeven worden,elk groter plaatje wordt verminkt.

Natuurlijk zou dit exemplarisch kunnen zijn,maar een bij de plaatselijke Dixons (met vermelding niet goed geld terug) trad exact hetzelfde probleem op.

Er wordt geen 800x600 weergegeven,het afbreken is onjuist,Facebook doet het niet, in mijn lange rij van Sony van Sony readers is dit het meest slechte examplaar wat ik ooit ben tegen gekomen, daarnaast zie je elke vingerafdruk op het matte zwart.

Slechte keuze Sony !

94 ANTWOORDEN 94
profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Sterre,

Ik ben niet van Sony, maar heb wel heel lang gesproken met een bedrijf dat de grootste klant is van Sony, momenteel is er nog niets aan te doen,behalve als je illegale dingen gaat doen met je e-book zelf dan kun je in het .css bestand iets doen waardoor het wel goed gaat,er komt een fix voor maar het laat zich niet aanzien dat dit op korte termijn gaat komen.
De woord afbreking kun je niet uitzetten,helaas.

Heb je in een webwinkel het apparaat gekocht dan kun je hem terug sturen, bij Bol.com zelfs tot een maand.

Er zijn dus in feite maar 2 oplossingen, wachten op een update die dit verhelpt, of terugsturen.

Wacht je dan heb je wel de kans dat de tijd om hem terug te sturen verstreken is.

Om iets met het boek zelf te doen moet je de DRM er af halen,dat mag niet en ik mag in dit forum ook niet beschrijven hoe dat moet.

Het is in elk geval niet iets dat je met een optie zo uit kan zetten op de reader zelf.

De T1 heeft dit probleem niet en is nog wel sporadisch verkrijgbaar en is beslist niet minder dan de T2.

Nick.

profile.country.nl_NL.title
Poulien
Bezoeker

Beste Sony,

Ook ik ben na lang dubben overgegaan op een ereader en heb gekozen voor Sony PRS-T2. Ben net als alle bovenstaande forumleden teleurgesteld in uw product. Woorden worden niet juist afgebroken waardoor het leesplezier minder is. Ik hoop dat Sony snel met een correcte update komt zodat iedereen weer met plezier kan lezen en ik mijn vrienden deze ereader alsnog kan aanbevelen!

profile.country.nl_NL.title
mmgbakker
Bezoeker

Beste Poulien e.a.

Ik sluit mij aan bij de steeds groter wordende rij teleurgestelden bezitters van de PRS-T2.

Wat mij nu het meest dwarszit is dat in mijn contacten met de helpdesk gedaan wordt alsof ik de enige ben met dit probleem van verkeerde woordafbrekingen en het ontbreken van alinea's en pagina's.

Ik kreeg het advies gewoon boeken door te blijven kopen omdat mogelijk alleen dit boek |(de verliefden van Javier Marias) dit probleem zou kunnen hebben.

Uiteindelijk is ook dit boek! met dit unieke probleem! "geescaleerd"naar de technische experts en zelfs naar Japan begreep ik  en wordt ik a.s. dinsdag gebeld door de helpdesk voor de stand van zaken.

Waarom komt Sony niet als de wiede weerga met een software- correctie?

Ik ga ook klagen bij de consumentenbond!:smileyangry:

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Het is niet alleen dit boek,het heeft te maken met een verkeerde interpretatie van enkele tags in (X)HTML 4 waardoor de woorden en letters opschuiven.

Ik heb ondertussen al een lijst van tientallen boeken,en in princiepe zullen nieuwe boeken,hangt een beetje af van het door de uitgever gebruikte omzet programma,allemaal deze fouten gaan bevatten.

Er zwerft alleen op de illegale markt nog heel veel content met een andere opmaak dus een aantal consumenten zal het niet opvallen.

Het nieuwste boek van Stephen King in de zilveren toren is ook nauwelijks leesbaar evenals de zoveel kleuren grijs trillogie en zo komen er steeds meer problemen bij.

Sony heeft zelfs aan Bol instructies gegeven hoe de boeken zo aan te passen dat deze geen problemen geven met de reader maar dat is natuurlijk niet de oplossing van het probleem.
Als bij mij het water steeds omhoog komt door een verkeerde drainage bij de buren,kan je ook niet zeggen dat het probleem is opgelost door mijn grasveld maar te veranderen in een betonnen parkeerplaats.

De oplossing is ook simpel,je moet de DRM beveiliging van het boek halen ( hoe kan ik niet zeggen want dat is een illegale handeling) en dan in de stylesheet van het boek zelf ( het .css bestand) een aantal wijzigingen aanbrengen en dan is het boek prima leesbaar.

Als ik dat met calibre doe met alle boeken is in een keer het probleem opgelost,maar dat is niet echt de oplossing.

E-readers zijn prijzig en worden duurder,ze gaan naar 21%, een e-book gaat ook naar 21% terwijl een "gewoon boek" onder het 6% btw tarief blijft vallen, de marges worden dus kleiner voor alle partijen.

Als Sony dit niet fixt ( en ze weten exact hoe want ze hebben de oplossing zelfs aan BOL gegeven ) kan dit een gevoelige klap betekenen voor zowel de e-reader markt als de e-book markt want zoveel winst is er niet meer.

Maar het is natuurlijk van de gekke dat BOL,uitgevers en consument gedwongen worden aanpassingen te maken in e-books ( waar de consument dat officieel door de DRM beveiliging niet kan) omdat Sony een fout heeft in hun readers.
Sony wilde haar reader eerder op de markt hebben dan de Kindle van Amazon en heeft daarbij vergeten een aantal essentiele controles zoals compabiliteit voor nieuwere HTML uit te voeren.

Momenteel is er in hackerskringen een firmware versie te vinden waar de TRS-T2 mee geflashed kan worden waardoor dit probleem verholpen is,dan moet Sony dat toch ook kunnen ?

Ik kocht de T1 die toen ook vol fouten zat, en kocht uit nieuwsgierigheid een T2 om te zien of Sony een les uit de geschiedenis had getrokken en zag binnen een week het probleem,de oplossing.

Maar als alle partijen doen alsof ze doof zijn (Bol zeker niet maar die kan Sony ook niet dwingen) en ik zelfs voor de derde keer met de helpdesk bel met mijn ondertussen allang terug gestuurde reader,ik heb hem dus niet meer,en de medewerker weer net doet of ik de enige ben en een heel script gaat nalopen over installatie,DRM machtiging, ADE machtigingen terwijl het enige juiste antwoord zou moeten zijn "we weten ervan meneer en we werken aan een oplossing" heb ik sterk het idee dat men het probleem niet serieus neemt.

Het enige pluspunt van Sony is dat men deze discussies in elk geval (nog) laat staan.

profile.country.nl_NL.title
fpoelje
Nieuw

Ik heb gister de PRS-T2 gekocht, ter vervanging van een oude PRS-300. Tot mijn teleurstelling breekt deze eReader de laatste woorden van een zin inderdaad verkeerd af, waardoor lezen geen feest is. Daarnaast worden sommige kaft-afbeeldingen niet juist geladen.

Als voorbeeld noem ik In de Ban van de Ring. Deel 1 en 3 wel een kaft-afbeelding, deel 2 niet. In de Sony eReader software is deze afbeelding wel gewoon zichtbaar. Zelfde met De Hobbit. Laat geen kaft-afbeelding zien, maar in de reader software op de pc/mac wel. Niet zo'n punt, maar niet netjes. Het niet juist afbreken van woorden is wel erg storend en maakt dat ik niet lees op de reader, en dat al na amper 1 dag gebruik.

Net een boek gekocht, The Game of Thrones. Deze wordt verkeerd weergegeven. Soms kun je wel even om fouten heen werken, omdat bijna elke fabrikant tegenwoordig het banaan-principe toepast: vroeg op de markt brengen en bij de consument laten rijpen. Maar hier is de enige functie die ik kan/wil gebruiken lezen en dat gaat dus niet met mijn vier Tolkien boeken en The Game of Thrones. Ik durf Het Verloren Symbool niet te openen...

profile.country.en_NL.title
Guzzi1000GT
Bezoeker

Het niet goed afbreken van zinnen is zeker niet exemplarisch. Bijvoorbeeld het boek "De mysterieuze vrouw" van Kellerman is compleet onleesbaar door deze fout. Van alle zinnen die inspringen, verdwijnt het regeleinde achter de rechter schermrand. Aangezien vele zinnen in dit boek inspringen is dit één grote ellende.

Helaas geen enkele reactie van het Sony Customer Team. Zelfs geen terugmelding dat mijn probleem is ontvangen of in behandeling is genomen. Ik wacht nog een paar dagen af...

Het blijft merkwaardig dat deze fout, die optreedt in vele epub boeken, niet door Sony zelf is opgemerkt. Dit zal de verkopen toch niet goed doen...

profile.country.nl_NL.title
fpoelje
Nieuw

UPDATE: ik heb zojuist de e-books die een foutieve woordafbreking hebben op mijn oude Sony PRS-300 gestest. Geen enkel probleem. De woorden aan het einde van een zin worden juist afgebroken. Op de PRS-T2 gaat het fout.

MAAR: Vreemde is, dat op mijn iPad, via de BoekenBol-app van Bol.com, de woorden ook verkeerd worden afgebroken bij deze betreffende boeken! De BoekenBol-app doet het dus net zo fout als de PRS-T2. Hoe kan dit? Heeft dit te maken met het soort renderer die Bol voor de app gebruikt? Of komt het omdat Bol.com inderdaad in de ePub files aan het rommelen is?

MAAR: Oudere e-books, zoals Deep Storm van Lincoln Child, hebben geen fouten met woord afbreking, niet op de PRS-T2. De BoekenBol-app geeft een NULL-fout bij laden van mijn oudere boeke, dus oudere e-books kan ik daar niet testen.

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Het heeft te maken met de opmaak, sommige boeken zijn in een nieuwe XHTML versie gemaakt, de oudere readers proberen het te lezen en gaan gewoon downwards, de P2 kan de nieuwe tags in de nieuwe XHTML niet aan en gaat daardoor de fout in.

Dat komt niet omdat Bol er in zit te rommelen, het komt zo bij de uitgeverij vandaan.
De T1 negeert de nieuwe standaard, de T2 probeert er wat van te maken maar door de tags schuift de tekst op,en wordt verkeerd afgebroken.

Het probleem is bij Sony wel bekend maar er komt geen feedback,behalve dat ze er mee bezig zijn.

De helpdesk weet dat duidelijk niet,of niet voldoende, en gaat dan zeggen dat jouw boek uniek is,dat geen enkel ander boek het doet,en vragen of je het op wilt sturen.

De html tags staan namelijk wel tussen de gewone tekst in,maar worden niet weergegeven,maar ze nemen wel plek in.
Er moet berekend worden hoeveel tekst er op de regels past exclusief de wel aanwezige maar niet getoonde tekst en dat doet de T2 niet goed, ook PNG afbeeldingen groter dan het 600x800 formaat worden niet juist afgebeeld, of helemaal genegeerd.

De vraag is alleen, hoe snel gaat Sony dit oplossen, is dit op te lossen binnen de huidige firmware en is het te patchen.

Het enige dat je zelf kan doen is de DRM weghalen (wat niet mag) en in Sigil de hele opmaak laten vervallen of de stylesheet aanpassen.

Ook de !important tag, die bepaalde standaards moet overrulen, wordt door de Sony en ADE software volledig genegeerd terwijl dit een legitiem commando is in de XHTML opmaak.

De oorzaak is bekend en ik heb uren gebeld met zowel Sony als BOL, maar ze hebben een kapotte airco daar want de volgende keer dat je weer belt doen ze alsof hun neus bloedt en sturen ze je weer met je epubje het riet in.

Het enige dat je kan doen is,als je geen zin hebt al je boeken te moeten editen, is de reader retout sturen en wachten tot er een goede versie komt,je boeken blijven wel bewaard bij Bol.

Maar beiden willen nog niet officieel erkennen dat er een fout in de T2 zit en blijven het ding verkopen in de hoop dat men de gok maakt hem niet retour te sturen.

Doe dat maar wel,misschien kan Bol zo de druk op Sony wat verhogen.

Wat Sony niet begrijpt is dat ze de markt voor ebooks en readers totaal kapot maken,want er zijn zat personen die dit als eerste experiment zien, een eerste kennismaking,en door die fouten,besluiten maar geen readers en ebooks meer te kopen en als die groep groot genoeg wordt is het niet meer rendabel.

profile.country.nl_NL.title
Chris3010
Bezoeker

Om dit bericht te completeren hier mijn ervaring met de PRST 2 (reeds in een apart bericht gemeld) zodat de fouten samengevoegd staan.

Wanneer ik een PDF boek (zoals helaas alle boeken van de bibliotheek) wil lezen gaat het fout. Bij de andere boekformaten zijn geen problemen.

Probleem:

Stel een boekpagina 1,2,3 enz. Wanneer ik de lettergrootte van de reader zodanig kies dat 1 boekpagina gelijk wordt aan 1 readerpagina, dus een gehele boekpagina op een readerpagina, dan staat de gehele tekst erop (maar is niet leesbaar vanwege het zeer kleine lettertype). Dus het boek is in zijn geheel in de reader aanwezig, tot zover geen probleem.

Maar als ik het lettertype vergroot (maakt niet uit welke grootte) en ik dus een boekpagina verdeel over meerdere readerpagina's bijv. over 3 readerpagina's (dus boekpagina 1 wordt readerpagina 1a, 1b, 1c, boekpagina 2 wordt readerpagina 2a,2b,2c enz., ik moet dus om 1 boekpagina te lezen de readerpagina 2 keer omslaan), gaat het mis.

Bij het lezen van boekpagina 1 komt eerst readerpagina 1a, dan na omslaan pag, 1b, en dan zou na de tweede keer omslaan pagina 1c moeten verschijnen. Maar helaas, die slaat hij over en komt pagina 2a naar voren, dan 2b, en vervolgens slaat hij pagina 2c weer over en gaat naar 3a, enz.

Dat gebeurd niet elke boekpagina, maar zo 70% van de pagina's slaat hij telkens het laatste deel van een boekpagina over. Dat betekend dat je de reader niet kunt gebruiken voor boeken in het PDF formaat. En dat kan natuurlijk niet, alle bib boeken zijn in PDF.

Ik heb Sony reeds verzocht om reactie, en zij meldde dat het probleem hun aandacht heeft maar konden niet zeggen of, en zoja wanneer er een oplossing komt. Probeer een harde reset was het advies, maar dat heeft niet geholpen.

Op de reader van mijn vrouw (PRST 1) zijn er geen problemen en kan je de bib boeken gewoon lezen. Het lijkt dus een PRST 2 softwareprobleem te zijn.

Is dit probleem bij anderen ook bekend? Of kan het een exemplarische fout zijn, en hoe die dan op te lossen.

Chris

profile.country.nl_NL.title
voorsprong
Ontdekker

Ik heb eenzelfde probleem en op 4 september bij Bol.com gemeld. Hun reactie was:

Tot onze spijt is er nog geen oplossing voor dit probleem, deze storing treedt ook op bij andere aanbieders. De storing komt doordat zowel Sony als Adobe een nieuwe versie van hun software hebben uitgebracht, deze softwareprogramma's werken correct in combinatie met oudere e-readers maar helaas nog niet met de nieuwe 'Sony PRS - T2'.

Wij hebben Sony verzocht om een firmware update van hun nieuwe e-reader om deze storing te verhelpen. Wij controleren hiernaast de titels waarbij de storing optreedt, zover bekend zijn de boeken in orde en zijn deze wel correct aangeboden vanaf de server van de uitgever.

We zijn bijna 2 maanden verder en ik heb een aantal onleesbare boeken. Ik heb - net als de anderen hier - niet de indruk dat men zich er druk over maakt. Ik heb toch goed geld uitgegeven aan onleesbare boeken. Als dit met een papieren uitgave gebeurd was weet ik zeker dat ik een nieuw exemplaar - of mijn geld terug - zou krijgen..

Vandaag ook bij Dixons - waar ik de eReader kocht - gemeld en zij waren verbaasd, hadden het nog niet gehoord, gezien. De medewerker in de winkel ging direct zoeken op internet (mocht meekijken) en ging er direct achter aan.