annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Vervorming RX10M3

profile.country.NL.title
LiannevdH
Ontdekker

Vervorming RX10M3

Wie weet wat ik verkeerd doe? Hopelijk kunnen jullie op de bijgevoegde foto zien wat ik bedoel. Er is extreme vervorming/onscherpte in veel van mijn foto's vanaf 400mmVervorming op 600mm

14 ANTWOORDEN 14
profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Donders heb de foto even binnengehaald om te kijken welke instellingen jij gebruikt.

Je schroeft de DPI wel erg groot op. Niks mis mee hoor als ik de foto op 100% bekijk is het een en al scherpte.

Ja, wat valt er verder nog te zeggen.

Niks, gewoon een mooi plaatje.

 

AadAnnie
Ontdekker

Hier met AF-S geeft het bij onze camera geen zichtbare problemen. Sluitertijd, vanwege vast onderwerp zou ik rond de 1/50 ste houden om de ISO laag te houden. Indien je de F--> 11 zet wordt het dan beter?

 

WIj hebben wel problemen met de AF-C (zie onderwerp in deze rubriek) deze blijft de focus maar bijstellen, ook in wid en tele stand.

 

AadAnnie 

AadAnnie
Ontdekker

Hier met AF-S geeft het bij onze camera geen zichtbare problemen. Sluitertijd, vanwege vast onderwerp zou ik rond de 1/50 ste houden om de ISO laag te houden. Indien je de F--> 11 zet wordt het dan beter?

Het kan zijn dat je op het rode bakstenen huis hebt scherp gesteld. Hoe meer je inzoomt hoe smaller de scherpte-diepte band wordt. bijv. richting 3-4 meter. Met een groter F wordt dit waat beter (5.. 6 meter).

Deze fotos moet je typisch nemen met 50-70- mm en thuis uitvergroten.  Kijk maar is naar apps rond scherpte diepte (DOV)  (depth of view)

 

WIj hebben wel problemen met de AF-C (zie onderwerp in deze rubriek) deze blijft de focus maar bijstellen, ook in wid en tele stand.

 

AadAnnie 

profile.country.NL.title
Flipperisland
Lid

Het lijkt inderdaad net of de warme lucht de foto vertroebelt... hetzelfde effect had ik met mijn vorige camera, de HX300, daar leken de foto's ingezoomd net een waterverfschilderijtje. Ik vreesde dat dat kwam door de kleine sensor in dat apparaat, vandaar toen snel de RX10M3 gekocht. Net met deze laatste een foto op 600mm genomen van de schoorsteen van de overburen op zo'n 30 meter afstand, due geen vervorming laat zien.

Schoorsteen ISO100 f4/5 1/1000 (auto)

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Uiteraard beïnvloedt warme lucht de atmosfeer. Maar als je maximaal inzoomt met zo'n lens, kan het ook bewegingsonscherpte zijn. Probeer dit maar een stil te houden op 20 maal zoom of meer. Knap als je dat lukt. Zeker als je sluitertijd niet bepaald al te snel is.


Wil je weten of het aan je camera ligt of anderen dingen dan zou je het volgende moeten doen:

 

  • Zet de camera stevig vast op een statief en de stabilisatie uit.
  • Zet de camera op twee seconden zelfonstpanner
  • Fotografeer iets dat niet te idioot ver weg is. Een stilstaande auto bijvoorbeeld op een meter of dertig.

Vermoedelijk zal je zien dat alles redelijk scherp is.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3