annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Vervorming RX10M3

profile.country.NL.title
LiannevdH
Ontdekker

Vervorming RX10M3

Wie weet wat ik verkeerd doe? Hopelijk kunnen jullie op de bijgevoegde foto zien wat ik bedoel. Er is extreme vervorming/onscherpte in veel van mijn foto's vanaf 400mmVervorming op 600mm

14 ANTWOORDEN 14
profile.country.NL.title
LiannevdH
Ontdekker

Hier een uitsnede zodat duidelijk is wat ik bedoel.3.jpg

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @LiannevdH en welkom bij de community!

 

Ik kan dit ook zo een twee drie niet verklaren. Wat waren de instellingen? 

(diafragma, sluitertij, ISO) Het lijkt er een beetje op alsof de camera of een heel hoge ISO heeft gebruikt of dat het scherpstelpunt te ver van het onderwerp af lag. Maar da's even een gokje. 

profile.country.NL.title
LiannevdH
Ontdekker

Bedankt voor uw reactie!
De instellingen zijn als volgt

1/400 ste

F8

ISO 100 op 600mm

Ik twijfel er sterk aan of dit een fout is in mijn RX10M3 omdat álle foto's deze vervorming geven op 600mm

profile.country.NL.title
LiannevdH
Ontdekker

Vanmorgen heb ik weer wat testfoto's gemaakt en ook op bijvoorbeeld 100 of 200 blijf ik de vervorming houden. Ik ga nu toch sterk twijfelen of de vervorming een fout in het glaswerk is? Wie weet raad?

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Er zou exemplarisch iets mis kunnen zijn met de camera inderdaad, ik heb hele scherpe foto's gezien van die camera, ook op het aantal mm dat je noemt. Aan de instellingen te zien zou het daar ook niet aan moeten liggen. 

Als je m bij een winkel gekocht hebt zou k daar eens te rade gaan. 

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Heb dit ook met een camera de DSC-HX9 Sony pressies dezelfde vervorming.

Mijn camera heeft het te maken met het wegschrijven van Jpeg.

Het komt ook vaak voor als je digitale zoom gebruikt dan word het alleen nog maar erger.

Heb deze altijd uit staan maar als ik sommige foto's bekijk op 100% zie ik het nog steeds.

Zeker als je foto's maakt waar het onderwerp erg ver weg is.

Probeer eens een foto te maken met digitale zoom uit en kijk wat het verschil is.

 

 

 

 

 

profile.country.NL.title
LiannevdH
Ontdekker

Dank je wel voor je antwoord Martin :thumbsup:

Digitale zoom heb ik sowieso altijd uit staan. Ik heb het idee dat het misschien komt door de temperatuur buiten?

Ik fotgografeer voornamelijk met voorkeur voor diafragma, de A stand dus.

Vanmorgen heb ik meerdere foto's van hetzelfde onderwerp gemaakt. Ik heb een 100% uitsnede gemaakt en hoe hoger de temperatuur werd, hoe groter de vervorming!

1.jpg

 

2a.jpg

4.jpg

5.jpg

 

Verder ben ik zéér te spreken over de 10Miii. Hij maakt waanzinnig mooie foto's alleen hier baal ik wel van. Ik heb deze camara nu een week, ik fotografeer nu zo'n 30 jaar maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Het klopt wat je zegt dat bij warm weer het erger word.

Is precies hetzelfde als je in de verte over een asfaltweg kijk dan zie je de warmte opstijgen. Wel leuk om zulke foto's te maken maar kan mij voorstellen dat jij hier niet op te wachten zit.

Zal eens kijken of ik een foto vind voor vergelijking.

Het is trouwens wel zo dat je een opname in beeldvullend moet beoordelen en niet zoals jij 100% uitsnede neemt. De camera's met een super zoom zullen allemaal hetzelfde probleem hebben al moet ik zeggen dat die van jou wel heel erg extreem is.

Trouwens zijn de opnamen vanuit de hand gemaakt of op statief.

Maak eens een foto met Zelfontspanner en statief en bekijk wat hier het resultaat is.

Als je geen statief hebt gebruik een stoeltje of iets anders maar denk dat je mij wel begrijpt.

 

Nog een kleine aanvulling, als je de foto's voor afdruk bekijkt wat is hiervan dan de grote.

Een afbeelding bekijken op een beeldscherm op 100% is niet hetzelfde als een afbeelding voor print

profile.country.NL.title
LiannevdH
Ontdekker

Hoi Martin.

Je hebt gelijk hoor, op een afdruk van de volledige foto die rond de 12 tot 20MB groot is, zal het hoogstwaarschijnlijk niet eens te zien zijn. Zelfs niet als ik hem op 50x75 af zou laten drukken :slight_smile:

Mijn man zei al, de camera is gewoon 'te goed' je ziet er alles op, zelfs de warmte :grin:

Ik ben nooit zo'n pixel peeper geweest hoor, maar ik heb ook nooit een camera gehad die zo duur was en tot 600mm ging :slight_smile:

 

Ik heb hier inderdaad geen statief gebruikt maar ga dat zéker proberen met de zelfontspanner.

 

Verder maakt de camera gewoonweg prachtige foto's!

Dank je wel Martin!

Hummel