annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Achtergrond onscherp

profile.country.NL.title
Semmy95
Ontdekker

Achtergrond onscherp

Hoi! Ik heb een vraag over mijn camera. Ik weet niet of jullie mij hier verder mee kunnen helpen, maar ik kan het altijd proberen. Ik heb laatst de Sony dsc hx90v gekocht voor mijn rondreis. Nu vind ik het erg mooi als op een foto het onderwerp scherp is en de achtergrond iets onscherper. Er staan er een aantal opties op waar ik al mee heb lopen prutsen, zoals het aanpassen van de diafragma, maar ook kan ik kiezen voor 'scene keuze' waarbij je kan kiezen voor 'portret'. Hierbij staat dat de camera de achtergrond onscherp moet maken. Alleen nu gebeurd er bij mij dus niks, ook niet als ik de diafragma op 3.5 zet en ook niet als ik hem op portret zet. De foto's blijven hetzelfde en de achtergrond blijft even scherp. Ik vraag me af of ik iets fout doe of is het gewoon niet mogelijk met deze camera om een onscherpe achtergrond te creëren? Hopelijk kunnen jullie mij antwoord geven! Groetjes Semmy.

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Hallo Semmy, @Semmy95 

 

Op welke stand staat je selectieknop rechts boven op je camera?

Indien je met diafragma voorkeuze wil fotograferen voor een onscherpe achtergrond kies dan stand A

(van aperture).

zie knop rechts bovenzie knop rechts bovengrt, Sigi

 

p.s. kijk ook eens in de tips sectie van de community, bijvoorbeeld;

https://community.sony.nl/t5/tutorials-faqs-camera-s-camcorders/indrukwekkende-portretten-maken-waar...

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Semmy95
Ontdekker

Bedankt voor je reactie!

 

Ik had inderdaad zelf al geprobeerd met stand-A om de achtergrond onscherp te maken. Maar er veranderd helaas niks op de foto, of ik hem nu laag of hoog heb staan, de foto's blijven hetzelfde..  dat vind ik dus een beetje raar en vroeg me af of ik dan iets verkeerd had staan. Ik ga eens de tips doorlezen!

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Semmy,

 

Indien je de diafragma stand (A) op voorkeuze hebt staan en je neemt de laagste waarde (in jouw geval 3.5 op groothoek, dus niet inzoomen) zou je een redelijk onscherpe achtergrond moeten krijgen. Probeer het eens dichtbij met een bloem bijvoorbeeld, de bloem scherp en de rest onscherp.

Indien je met jouw camera volledig gaat inzoomen gaat het diafragma namelijk naar 6.4 en dan vervalt (grotendeels) de onscherpte. Zie de specificatie

F-GETAL (MAXIMAAL DIAFRAGMA)F3.5 (groothoek)–6.4 (telefoto)

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Semmy95
Ontdekker

Ja de diafragma heb ik inderdaad op 3.5 gezet. Dit heb ik al eens geprobeerd bij een bloem, hierbij werd de achtergrond wel redelijk onscherp, alleen wil ik dit graag bij een portret foto. Dus wanneer ik een persoon fotografeer, dat de achtergrond dan onscherp is. Alleen dit lukt mij niet als ik de diafragma op 3.5 zet.. Dan blijft de achtergrond alsnog scherp. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Semmy,

 

zie de helpgids op Sony.nl

https://helpguide.sony.net/dsc/1510/v1/nl/contents/TP0000588813.html

 

grt, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Semmy95
Ontdekker

Ga ik nog eens naar kijken! Bedankt in ieder geval!

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Nog even een nabrander 😉

 

De camera die je hebt zal nooit zo'n blurry achtergrond kunnen maken als bijv. een Full Frama of APS-C formaat. Die hebben een veel grotere sensor en dat helpt ook (jou camera heeft een 1/2 inch sensor). Tevens is je minimum diafragma waarde (dus groot diafragma) met F3.5 ook niet overbemeten voor zo'n effect. Zelf heb ik ook een reiscamera met 1/2" sensor en bij die komt het effect pas op F2 of lager (gaat tot F1.4)

 

Wanneer de achtergrond wat verder weg is van je onderwerp zal het blurry effect beter zijn...

 

Sony Banner.jpg

 

grt en succes, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Semmy95
Ontdekker

Ja zo'n vermoeden had ik dus al haha! In ieder geval bedankt :slight_smile: