annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Indrukwekkende portretten maken waar de mens centraal staat

profile.country.DE.title
Peter_S.
Genius
4.193  Weergaven

promo_lesson1.jpg

 

Als je de achtergrond onscherp maakt en mensen naar de voorgrond haalt, kun je indrukwekkende foto's maken die een duidelijk thema hebben.
Dit soort foto's worden portretten genoemd. Je kunt deze techniek gebruiken voor gewone snapshots maar ook voor officiële portretten die je maakt ter gelegenheid van een verjaardag of trouwdag.
Wanneer we spontaan fotograferen, zetten we meestal de hele persoon in het kader. Het resultaat is dan vaak een saaie compositie, meer als een reportagefoto.
In dit hoofdstuk krijg je een aantal tips om de persoon naar de voorgrond te halen en je foto's veel interessanter te maken.
Stel de camera voor het maken van een portret in op de A-modus en open het diafragma zo ver mogelijk.

 

Fotograferen met de telezoom

Als je een zoomlens gebruikt, probeer dan zo dicht mogelijk bij het onderwerp te komen en neem de foto met de telezoomfunctie (met een langere brandpuntsafstand). Op die manier kun je ongewenste omringende objecten uit het beeld verwijderen en de achtergrond nog onscherper maken zodat de persoon meer naar de voorgrond komt.

 

les1_1_1_modal.jpg

 

In de bovenstaande voorbeelden werd foto [2] genomen door dichter naar het onderwerp toe te gaan en in te zoomen op het bovenlichaam van de persoon. De uitdrukking van het onderwerp komt daardoor naar voren en wordt expressiever. Door de foto van dichtbij te maken, wordt de achtergrond onscherper en ligt de nadruk op de gezichtsuitdrukking van het meisje.
Voor vakantiefoto's op toeristische plaatsen zijn foto's zoals [1], waarin ook de achtergrond in het kader staat, waarschijnlijk beter. Als je echter de persoon in de foto wilt benadrukken, zegt foto [2] veel meer.

 

Aandacht voor de compositie

Door de compositie van een foto te veranderen, verandert de sfeer, zelfs als je hetzelfde onderwerp fotografeert.
Bij spontane foto's hebben we de neiging om het onderwerp midden in het kader te plaatsen. Wanneer je echter een portret maakt, probeer dan de 'regel van drie' aan te houden voor je compositie.
In een compositie op basis van de 'regel van drie' wordt het kader verdeeld in 9 gelijke vlakken (3 horizontaal × 3 verticaal) en wordt het hoofdonderwerp op of rond het snijpunt van een van de rasterlijnen geplaatst. Zorg er bij portretten voor dat je het midden van het gezicht of de ogen op een snijpunt plaatst.
De 'regel van drie' is de basis voor een evenwichtige foto. Als je niet goed weet hoe je de foto het beste kunt opbouwen, probeer je dan te houden aan de 'regel van drie'. Als je die regel in gedachten houdt, zul je in veel gevallen automatisch een goede foto krijgen. De camera's uit de α-serie hebben een functie om de rasterlijnen van de 'regel van drie' in het scherm aan de achterkant van de camera weer te geven. Gebruik deze functie als je een richtlijn voor je compositie nodig hebt.

 

les1_2_1_modal.jpg

 

Alleen al door het midden van het hoofd op de snijlijn te plaatsen, is de bovenstaande foto heel indrukwekkend geworden en goed in balans. Door bovendien ruimte te laten in het gebied waar de blik van onderwerp op is gericht, geeft de foto nog meer de sfeer van het moment weer.
Een ander basisprincipe is dat een portretfoto moet worden gemaakt in verticale richting, zoals in de foto hierboven. Door het lichaam van de persoon parallel met de lange zijde van het beeld te laten lopen, wordt de achtergrond natuurlijker ingedeeld en krijgt de foto een heldere, eenvoudige uitstraling. Een foto in horizontale richting is een goede keuze wanneer je de achtergrond in de foto wilt opnemen. Als je echter alleen de persoon de volle aandacht wilt geven, is een verticale opnamerichting aan te bevelen.

 

Tegenlicht gebruiken

les1_3_1.jpgEen ander belangrijk punt is de richting van het licht. Met name in portretten van vrouwen kunnen de huid en het haar een zachter aspect krijgen door te fotograferen met tegenlicht. Voor het mooiste tegenlicht kun je de foto het beste niet midden op de dag maken, als de zon te krachtig is. Probeer de foto te maken in de namiddag, als het licht al wat afneemt, of kies voor een bewolkte dag. Als je wel met veel zonlicht moet werken, probeer dan een manier te vinden om het licht wat zachter te maken, bijvoorbeeld door onder een boom te fotograferen.
Als je daarentegen met frontaal licht werkt, krijgt het gezicht schaduwen en wordt de uitdrukking van de persoon harder door het felle licht. Als je de hoek van het licht kunt bepalen, probeer dan tegenlicht te creëren.
Bij tegenlicht kan het ook gebeuren dat het gezicht te donker wordt. In dat geval kun je de belichting aanpassen met de functie voor belichtingscompensatie om het gezicht helderder te maken. Hoewel de achtergrond dan wat wittig wordt, komt de zachte sfeer van het onderwerp meer naar voren.

 

Dit portret van een vrouw is genomen met tegenlicht op een bewolkte dag. Het onderwerp wordt rechts van achteren belicht. Er ligt geen ongewenste schaduw op haar gezicht en het licht dat door het haar schijnt, geeft het een zachte, luchtige indruk.

 

Lenzen met vaste brandpuntsafstand gebruiken

Lenzen met een vaste brandpuntsafstand worden aanbevolen om de achtergrond te vervagen en alleen de persoon op de foto kracht te geven. Omdat bij lenzen met een vaste brandpuntsafstand veel licht in de camera kan komen, kunnen ze onscherpte verminderen bij het maken van portretten of wanneer met weinig licht wordt gefotografeerd.

 

les1_4_1.jpg
Brandpuntsafstand: 50 mm / F-getal: 5.6 / Sluitertijd: 1/50 sec
Unbenannt-3.jpg 
les1_4_3.jpg
Brandpuntsafstand: 50 mm / F-getal: 1.8 / Sluitertijd: 1/4000 sec

 

SAL50F14

les1_4_2.jpgDeze typische, snelle 'normale' lens biedt een uitmuntende resolutie van hoek tot hoek, terwijl de combinatie van een maximaal diafragma van F1.4 en een rond diafragmaontwerp het mogelijk maakt om zijdezachte vervagingseffecten aan te brengen om de scherptediepte te vergroten en belangrijke visuele elementen uit te lichten. Dankzij de grote diafragmaopening komt er meer licht binnen waardoor het gemakkelijker is om zonder statief te fotograferen, zelfs in omstandigheden met weinig licht.

 

 

SEL50F18

les1_4_4.jpgDeze middellange telelens met een brandpuntsafstand van 50 mm is perfect voor portretfotografie. Door het grote diafragma en het ronde ontwerp van het diafragma kunnen prachtige, vervaagde achtergronden worden geproduceerd. In combinatie met het ingebouwde Optical SteadyShot-beeldstabilisatiesysteem (OSS) kunnen bovendien haarscherpe, heldere portretten worden gemaakt bij omstandigheden met weinig licht.