annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Standby-verbruik KD-48A9

OPGELOST
profile.country.NL.title
cyco_nico
Lid

Standby-verbruik KD-48A9

Ik heb sinds een paar weken de Sony KD-48A9. Ik ben heel tevreden over de tv, behalve over het standby-verbruik. Als ik de tv uitzet, blijft deze eigenlijk continu rond de 28 W verbruiken. Dit is nogal wat meer dan de specificaties waarin een standby-verbruik van 0,5 W (+ 2 W voor WiFi) wordt vermeld. 

 

Ik heb de instellingen uit de oplossing van dit topic nagelopen en deze allemaal uitgezet. Dit heeft helaas niets geholpen. Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe kan ik dit verhelpen?  

29 ANTWOORDEN 29
profile.country.NL.title
cyco_nico
Lid

@pa3fws, bedankt voor je reactie. Ik ben dus niet de enige die dit probleem met de tv heeft. Ik heb inderdaad ook een paar dagen een energiemeter ertussen gehad en het minimum verbruik bleef 28 W. Inderdaad onacceptabel. Ik heb nog geen contact gehad met Sony, maar dat wordt mijn volgende stap. 

 

@Noa_Sony, je gaf aan dat je ook intern hier navraag naar zou kunnen doen. We horen graag wat er nou precies aan de hand is.

profile.country.NL.title
cyco_nico
Lid

@HereIsTom, stekker eruit is natuurlijk altijd het beste, maar Sony geeft zelf aan dat het verbruik in stand-by minder dan 0,5 W is. Volgens mij is er zelfs wetgeving van de EU die dit afdwingt.

 

Bij de aankoop was ik me er van bewust dat het geen zuinige tv is als deze aanstaat. Aangezien ik niet veel tv kijk vind ik dat geen probleem. Maar juist omdat de tv dus veel in stand-by staat heb ik daar wel op gelet. Ik vind het dus belangrijk dat deze in stand-by niet meer verbruikt dan opgegeven.

profile.country.NL.title
pa3fws
Lid

Inderdaad, zo sta ik er ook in. Gemiddeld staat de tv ong 20uur per dag stand-by, dus reken maar uit wat dat kost op jaarbasis.

0,028x20x365x025€= 45€

Toch een heel verschil met 0,5W stand-by.

 

Maar ik heb goed nieuws, het is me gelukt om (althans tijdelijk) de stand-by 0,5W te activeren.

Ga het nog even proberen te reproduceren want het is nog niet helemaal duidelijk wat de trigger was en waarom het nu weer niet werkt, maar er is licht aan het einde van de tunnel.

wordt vervolgd dus.

Gr,

Rob

profile.country.NL.title
pa3fws
Lid

Ik ben weer wat verder met testen van de power consumptie in standby.

Het goede nieuws is dat ik het hoge en lage verbruik nu kan reproduceren en een idee heb wat de bron oorzaak is.

Het slechte nieuws is dat ik nog geen oplossing heb gevonden om de tv “normaal” te laten werken, dwz een laag verbruik in standby , zonder eerst een bepaalde serie handelingen uit te voeren.


Aangezien ik nogal technisch ben aangelegd en mijn werk in de IT ligt ben ik wat dieper gedoken in het gedrag van de tv, in operationele toestand, maar vooral in de standby stand.

Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van mijn infrastructuur thuis, pi-hole voor dns analyse en pfSense firewall voor data verkeer analyse en Sumologic cloud log analyse voor reporting.

 

Zoals ik reeds gemeld had gaat mijn tv na drukken op de power knop van de ab niet in de lage power consumptie stand (<0,5W) , niet zelfs maar heel even, continue 27W, zoals de topic starter ook reeds opgemerkt had.

Loshalen van kabels, apps gedwongen stoppen ,  wel geen lan of wifi etc , had totaal geen effect.

Onderzoek gaf veel dns verkeer en data verkeer richting internet, in de standby stand.


De volgende procedure is echter succesvol:

Haal de lan kabel los (indien in gebruik) en zet de wifi uit.

Herstart de tv door de power knop een aantal seconden ingedrukt te houden, de tv zal daana opnieuw opstarten (na bevestigen), duurt minder dan een minuut en tv werkt normaal.

Er komt na enige tijd rechtsboven in beeld “ethernet niet verbonden” of “wifi niet verbonden”.

Als je nu de tv, zelfs na enige uren kijken, in standby zet gaat deze binnen een paar minuten in deep sleep, dwz <0,5W, hoera…

 

In deep sleep kun je zelfs de lan kabel weer aansluiten, deze blijft dan not connected op de switch, nog steeds geen verkeer, so far so good.

Echter.., als je de lan kabel aansluit of wifi aanzet terwijl de tv áánstaat is het feest over.

De verbinding wordt dan actief en er gaat verkeer lopen richting internet, eigenlijk best veel zelfs.

Haal je nu de kabel weer eruit of zet je de wifi uit en zet je daarna de tv uit via de ab zou je denken dat het stopt en deep sleep zou plaatsvinden na enige tijd…, helaas, al wacht je een eeuwigheid, de tv gaat niet in deep sleep, maar blijft 27W consumeren, wat je ook probeert, geen effect.

 

Wil je de tv dus volledig kunnen benutten, dus tv kijken en apps gebruiken met lan/wifi dan is daana de enige mogelijkheid om eerst alle lan/wifi uit te zetten en de tv daarna te herstarten, pas daarna via de ab uit te zetten. Dan gaat de tv binnen een paar minuten in deep sleep.

 

Ergo conclusio, zodra de tv ook maar enige connectiviteit heeft gaat deze verkeer generen en dat proces of app zorgt ervoor dat de tv nooit in deep sleep geraakt, zelfs als daarna de verbinding er niet meer is.  Welk proces of app kan ik nog niet zeggen, maar de dns en verkeer anaylse geven vooral Google Play Store (poort 5228) , zelfs als de diverse apps uiteschakeld zijn,

 

Heel apart en ik vraag me dan ook af of deze tv een net iets andere Android tv “os/firmware” heeft dan andere Sony tv’s die blijkbaar wél netjes in deep sleep gaan. Ik heb geen vergelijkings materiaal, het is mijn eerste Android tv so far.


Ik gebruik dus momenteel het app deel helemaal niet, enkel tv zonder lan/wifi en doe de rest middels mijn Apple tv.

Ik heb ook gelezen dat je middels Button Mapper een knop van de ab kunt herprogrameren, en het is sommigen zelfs gelukt (zij het met foutmeldingen van het os) de tv zo uit te zetten en in deep sleep te krijgen, maar die weg wil ik vooralsnog niet bewandelen, dan trek ik liever de stekker eruit.

Vooralsnog lezen en testen we rustig verder .

Gr,

Rob

 

profile.country.NL.title
cyco_nico
Lid

@pa3fws, ik heb dezelfde procedure gevolgd als die jij hieronder beschrijft. Ik heb wifi in de instelling uitgezet (LAN gebruik ik niet) en de tv herstart door het knopje op de zijkant ingedrukt te houden. Vervolgens heb ik via de kabel tv gekeken, maar na het uitzetten blijft de tv op minimaal 28 W steken. Ook na een hele nacht in stand-by. Ik zal de procedure om te herstarten anders nog eens herhalen. 

profile.country.NL.title
pa3fws
Lid

Ok Nico, heb je bij instellingen onder wifi ook, “scannen altijd beschikbaar” uitgezet?

Daarmee wordt nog steeds “iets” onder water geprobeerd, ook als wifi uit staat, dat staat tenminste in de beschrijving ervan.

Probeer dit eens en herstart dan nog eens.

Ik heb nog meer uitstaan overigens hoor, automatische downloads, guide bijwerken etc.


Ik begrijp dat een smart-tv bepaalde dingen wil doen, ook als de tv in standby staat, maar dat rechtvaardigd niet dat deze continue zoveel vermogen daarvoor gebruikt.

Het is ook ander gedrag dan vele anderen rapporteren in forums , daar zie je verschillende malen per uur dat verbruik van 0,5–>28W->0,5W voor een korte tijd, maar niet continue zoals wij zien gebeuren.

Gr,

Rob

 

profile.country.NL.title
HereIsTom
Fan

@pa3fws  Hier staat de verbruiksmeter meestal op 0 in standby, heel af en toe staat hij even op 28W.

En ik heb niks uitgezet op de TV. Dus dan lijkt het gemiddelde verbruik hier op 0,5W.

 


__________ Ik kijk met een Sony 55A89 Android TV __________
profile.country.NL.title
pa3fws
Lid

mocht je tijd teveel hebben lees dan eens onderstaand topic op het Sony forum in Oostenrijk.

Die man heeft er sinds 2017 al heel wat tijd ingestopt , en dat was alleen maar vanwege de frequentie power veranderingen in stand-by.

De topicstarter en ik ervaren echter continue 28W, ik zou al vrede hebben met af en toe 28W :slight_smile:

 

https://community.sony.at/t5/android-tv/standby-power-consumption/td-p/2366025?advanced=false&collap... 

 

 

 

profile.country.NL.title
cyco_nico
Lid

Rob, stomme fout van mijn kant. Ik had de herstart niet goed uitgevoerd, maar de tv dus alleen "normaal" uitgezet. Na het langer indrukken van de knop snapte ik wat je bedoelde. Ik krijg nu ook precies wat je schrijft. Met wifi uit en na de herstart gaat de tv na een paar minuten terug naar 0 W. 

 

Zodra ik wifi weer een keer inschakel is dit afgelopen. Vanaf dat moment komt de tv in stand-by niet meer onder de 28 W. Af en toe 28 W zou ik ook acceptabel vinden, maar het is gewoon continu 28 W. 

 

Ik had trouwens ook al een aantal van dat soort instellingen (automatische updates, gids bijwerken, enz.) uitgezet. Dat hielp bij mij dus helemaal niets. 

 

@HereIsTom: wat jij beschrijft lijkt mij het normale gedrag. Gelukkig heeft niet iedereen hier last van.

profile.country.NL.title
pa3fws
Lid

Ik heb vanavond nog even de proef op de som genomen.

ik heb een losse switch gepakt en daarop de tv aangesloten , dus de tv heeft enkel een link met de switch, maar er komt geen data in of uit en hij kan nergens mee verbinden. Wel een fixed ip adres ingesteld op de tv uiteraard.

je raadt het al, zodra de tv een link  heeft (ethernet poort up dus) gaat hij proberen data te sturen (naar dan server en default gateway), maar zal nooit iets ontvangen.

de tv gaat dan niet meer in deep sleep (0.5W) maar blijft weer 28W consumeren continue.

Met deze test toon ik nu ook aan dat er niets “externs” is wat de tv zo levend houdt, zoals in de thread op Sony Oostenrijk is aangetoond als je “IP control” zou aanzetten. In dat geval ging de tv ook niet meer af en toe uit, maar had hetzelfde symptoom als we nu zien. Ip control staat echter uit standaard en dat is ook zo heb ik gecontroleerd (onder thuis netwerk).

We zoeken rustig verder maar ik verwacht niet dat we dit zelf kunnen fixen , mijn huidige setup is eerder een dumb display dan een smart tv, helaas.

En dat voor dat geld…, gelukkig de doos etc nog bewaard en nog 2 weken proeftijd.

Gr,

Rob