Deel jouw ervaring!
Sinds iets meer als een jaar heb ik bovengenoemde oled tv. Daar ben ik best tevreden over behalve dan over de werking van de Ziggo CI+ module in deze tv. Bijna dagelijks start de tv een keer op en komt dan niet verder dan het tonen van een zwart scherm. Pas na een herstart of na het even lostrekken van de CI+ module is er weer ontvangst.
Dit was (in mindere mate) al vanaf dag één bij dit toestel en na het uitproberen van vele instellingen kreeg ik dat niet zelf opgelost (ben behoorlijk technisch). Dus ik dacht dat wordt wel opgelost via een firmware update, want Sony heeft enkele jaren geleden dit probleem bij andere toestellen ook via een firmware opgelost.
Iets nauwkeurigere probleemomschrijving.
Als ik de tv aanzet krijg ik soms (+/- 25% kans) een zwart scherm. Er is dan ook geen melding geweest van “module ingevoerd”. Het scherm blijft ook na even wachten gewoon zwart. Ik kan dan wel naar de instellingen en daar staat dan (onterecht) dat er geen CI+ module aanwezig is. Trek ik dan de CI+ module er uit dan heb ik direct weer ontvangst/zenders. Meestal laat ik die zitten en herstart ik het toestel. Herstarten werkt trouwens ook niet altijd. Een andere (oudere) CI+ module (CI versie 1.3) geeft hetzelfde probleem.
Inmiddels heb ik de tv aangemeld voor reparatie en kreeg ik telefonisch bericht dat er een update voor dit probleem aan zit te komen. Een datum werd niet gegeven. Wel werd er gezegd dat de tv uitzetten op NPO 1 een tijdelijke oplossing zou zijn. Dit werkt echter ook niet.
Zijn er nog meer mensen met dit probleem? Laat van u horen!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Op 23 Juli 2025 (4 dagen geleden) kon ik inderdaad de update downloaden. Soms duurt het bij het aanzetten nog steeds iets langer, alleen voorheen bleef de tv dan hangen op een zwart scherm en nu lijkt er een tweede poging te worden ondernomen waarna er alsnog ontvangst is.
Ik ben er vrij zeker van dat dit probleem met deze update is opgelost, of op zijn minst bijna niet meer voorkomt. Mocht ik de komende week nog kanttekeningen hebben dan plaats ik nog een bericht, anders sluit ik dit draadje.
Zoals al eerder gezegd, als techneut heb ik moeite dat een bekend probleem zoals dit, dat bij eerdere Sony toestellen ook voorkwam, pas na meer dan 1.5 jaar wordt opgelost.
Voor de mede techneuten: de firmware op mijn toestel is v6.8022. Daarbij is dit probleem dus niet opgelost.
Om signaalsterkte/kwaliteits problemen uit te sluiten, wat zijn deze waardens?
Wat gebeurd er als de A90k opgestart worrdt op NPO1 zonder de CI+ module?
Als er geen HDD aan de A90k verbonden is, dan kan je ook de ZiggoGO TV applicatie gebruiken buiten de CI+ module.
73's
Signaal sterkte is 90/100
Signaal niveau is 56/100
Gemeten door de tv zelf via de help functie. Ik snap niet waarom het signaal niveau zo laag is eigenlijk. Alles is hier Hirschmann (van 10 jaar geleden) in de muur zit iets oudere Bedea kabel.
Voor wat betreft je 2de vraag, als het probleem zich voordoet (bij het opstarten) en hij vastzit in het zwarte scherm dan komt er na het losmaken van de CI+ module gelijk weer beeld. Bij een gecodeerde zender geloof ik niet, maar die doet het dan wel weer als ik de module er weer in doe. Ik ben er behoorlijk zeker van dat als de CI+ module niet aanwezig is bij het opstarten dat hij ook niet zal hangen in een zwart scherm. Of hooguit 1 keer in de maand i.p.v. bijna dagelijks.
Bedankt voor het meedenken!
Mijn vorige tv was overigens ook een Sony en had nooit problemen met de CI+ module. Voor deze tv heb ik nog speciaal de nieuwe CI+ module v1.4 gekocht i.p.v. de v1.3. Dit lijkt toch op een happerende communicatie met de CI+ module te wijzen in dit nieuwe toestel.
Sinds de laatste update krijg ik trouwens telkens (snel na elkaar) 2x de melding "Module ingevoerd". Ze lijken er toch mee bezig te zijn geweest in deze versie van de firmware.
Het niveau 56/100 voor de signaal kwaliteit is wel aan de lage kant, hier op de Sony Bravia TV's zijn de waardens > 96/100. Probeer eens met een tijdelijke coax kabel over de vloer of de signaal kwaliteit wel bij de juiste waarden komt.
Als de A90k wel beeld geeft met de CI+ module, zijn er dan beeld storingen?
Helaas ben je er nog niet op teruggekomen op de ZiggoGO TV applicatie.
De hier gebruikte CI+ modules (2x de 1.3) zijn de gehuurde Ziggo modules, op de "K" krijg ik 1x de melding dat de module is ingevoerd bij het aanzetten na enkele uren in de standby stand.
Sinds de invoering (meer dan 15 jaar geleden) van de CI+ module, toe der tijd nog op het UPC digitale netwerk ben ik uitermate tevreden over de module i.c.m. een HDD op de Sony Bravia TV's voor opnames om de reclames te kunnen doorspoelen.
suc6 ermee,
73's
De signaalkwaliteit daar ga ik nog achteraan. Hoewel ik niet denk dat dat iets te maken heeft met dit probleem. Het tv beeld is eigenlijk altijd prima. Nooit (korte) uitval en ook vrijwel nooit artefacten.
Die 2x melding "Module ingevoerd" is alleen bij de laatste firmware en gebeurd direct achter elkaar in dezelfde seconde.
Je aandacht voor de Ziggo Go tv app (op de Google tv installeren neem ik aan) begrijp ik niet. De tv is nu wel bruikbaar, alleen herstart ik de tv even, wanneer het scherm zwart is. Dus wat schiet ik er dan mee op om via de app (en internet) tv te gaan kijken?
Hoe is het ondertussen met de signaalkwaliteit?
Als ik hier op beide TV's terugschakelt naar de DVB-c tuner op een gecodeerd signaal, duurt het soms even voordat er beeld komt. Het beeld komt zodra er audio door komt. Vandaar dat ik hier altijd via een niet gecodeerde zender terugschakelt naar de DVB-c tuner zodat er direct beeld is.
Dat ik de ZiggoGo applicatie uit de Playstore adviseerd, is omdat je dan de CI+ module er niet uit hoef te halen bij het zwarte beeld of de A90k opnieuw hoeft op te starten.
73's
Ik heb gisteren een lang stuk Hirschmann TS Eca besteld met de laatste nieuwe Hirschmann stekkers (die wit/blauwe). Dus binnen een week weet ik of dat iets scheelt. Als ik de signaalkwaliteit kan opkrikken zal ik dat doen (want ik wil alles altijd zo goed mogelijk hebben) maar er zijn meerdere redenen waarom ik denk dat dit probleem daarmee niet verholpen gaat worden;
1 Het toestel kan de CI+ module niet vinden. Dat is in het process nog voor dat er op een zender wordt afgestemd
2 Als het toestel eenmaal aan staat kan ik uren kijken zonder zwart beeld of artefacten in het beeld
3 Exact dit probleem heeft zich een paar jaar eerder met andere Sony toestellen ook voorgedaan, daarbij was nieuwe firmware ook de enige oplossing.
4 Mijn vorige Sony toestel had geen enkel probleem met dezelfde signaalkwaliteit en sterkte.
Je Ziggo Go applicatie "tijdelijke oplossing" vind ik omslachtiger dan gewoon de tv even herstarten 😉
Opeens combineer ik enkele opmerkingen van je:
- eigen CI+ module
- enekle jaren geleden
Het digitale netwerk van Ziggo is anders ingedeelt dan van UPC. Zo is hier de mogelijkheid voor HBB digitale TV en bij jouw op het digitale netwerk is het het ITV of iets dergelijks.
Schakel eens alle Interactieve Digitale TV uit.
- Instellingen interactieve toepassing, alles uitschakelen.
- Instellingen CA-Module -> On demand rode knop instellingen. alles uitschakelen.
- Toestel opnieuw opstarten (powerreset
laten we hopen dat dit mogelijk de oplossing voor je is.
suc6 ermee,
73's