Deel jouw ervaring!
Sinds iets meer als een jaar heb ik bovengenoemde oled tv. Daar ben ik best tevreden over behalve dan over de werking van de Ziggo CI+ module in deze tv. Bijna dagelijks start de tv een keer op en komt dan niet verder dan het tonen van een zwart scherm. Pas na een herstart of na het even lostrekken van de CI+ module is er weer ontvangst.
Dit was (in mindere mate) al vanaf dag één bij dit toestel en na het uitproberen van vele instellingen kreeg ik dat niet zelf opgelost (ben behoorlijk technisch). Dus ik dacht dat wordt wel opgelost via een firmware update, want Sony heeft enkele jaren geleden dit probleem bij andere toestellen ook via een firmware opgelost.
Iets nauwkeurigere probleemomschrijving.
Als ik de tv aanzet krijg ik soms (+/- 25% kans) een zwart scherm. Er is dan ook geen melding geweest van “module ingevoerd”. Het scherm blijft ook na even wachten gewoon zwart. Ik kan dan wel naar de instellingen en daar staat dan (onterecht) dat er geen CI+ module aanwezig is. Trek ik dan de CI+ module er uit dan heb ik direct weer ontvangst/zenders. Meestal laat ik die zitten en herstart ik het toestel. Herstarten werkt trouwens ook niet altijd. Een andere (oudere) CI+ module (CI versie 1.3) geeft hetzelfde probleem.
Inmiddels heb ik de tv aangemeld voor reparatie en kreeg ik telefonisch bericht dat er een update voor dit probleem aan zit te komen. Een datum werd niet gegeven. Wel werd er gezegd dat de tv uitzetten op NPO 1 een tijdelijke oplossing zou zijn. Dit werkt echter ook niet.
Zijn er nog meer mensen met dit probleem? Laat van u horen!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Sony XR-65A84.
af en toe moet ik bij het aanzetten vd tv de module verwijderen en weer terugplaatsen voordat ik beeld en geluid heb.
Ik vermoed dat het met de Sony update's te maken heeft.
Ik ondervond hetzelfde probleem, en heb de ziggo kaart omgewisseld voor een nieuwe, alle bekabeling laten nakijken.
Een tijd daarna kreeg ik niets als problemen met blokkerig beeld, waarna uiteindelijk het moederbord van de TV is vervangen.
Contact gehad met Sony, die adviseerde om de updates te blijven uitvoeren.
Na het vervangen vh moederbord is het een hele tijd goed gegaan, maar nu keren beide problemen soms weer terug.
Blijkbaar houden de updates van Sony te weinig rekening met de Ziggo modules voor de verschillende types TV......
Ook woonachtig in het voormalige Ziggo gebied met een eigen CI+ module i.p.v. het upc gebied?
Zoja, pas het bovenstaande wat betreft het uitschakelen van de digitale interactieve toepassing wat eventueel de mogelijkheid is van het probleem.
In de "J" en "K" Sony Bravia serie's i.c.m. een CI+ module zijn er beeld problemen (blokken in beeld) helaas voor gedaan m.b.t. het moederbord (hier in beide vervangen).
73's
ps. met de software update van 2023 dacht je al dat er problemen waren.
@craneoperator: bedankt voor je beschrijving van jou ervaringen
@pa3eia: De interactieve toepassingen en rode knop was één van de eerste dingen die ik uit heb gezet een jaar geleden. Dit en nog enkele andere instellingen die ik afgelopen jaar heb geprobeerd hebben geen enkele invloed op dit probleem.
Niet om arrogant te klinken, maar ik denk niet dat dit probleem met een instelling of een betere kabel op te lossen is. Ik ben dit draadje begonnen om te zorgen dat Sony daadwerkelijk dit probleem in de volgende firmware oplost. Dus daarom laat van u horen als u eveneens last heeft van dit probleem!
In een vorig bericht heb ik trouwens de sterkte en kwaliteit van het signaal omgewisseld, het was:
Signaal sterkte 56/100
Signaal niveau/kwaliteit 90/100
Inmiddels heb ik wat beter naar mijn kabelsituatie gekeken en die was toch niet zo goed als dat ik het me herinnerde.
Ik had er twee splitters (achter elkaar) in zitten. Na verwijderen van één is de sterkte flink verbeterd. Ook kwam ik er achter dat de Tratec splitter voor een paar % kwaliteitsverlies zorgt. Waarschijnlijk omdat die in de meterkast zat, dicht bij andere elektro (ziggo modem?).
Signaal sterkte is 75/100
Signaal niveau is 100/100
Maar… zoals ik al dacht, de sterkte verbetering heeft geen enkele invloed op de 25% kans dat ik een zwart scherm krijg bij het aanzetten van de tv 🥴
Zijn er ondertussen al "positieve" ontwikkelingen te melden?
Al de signaalsterkte kunnen verbeteren richting > 90/95?
73's
nieuwe softwareupdate afgelopen week, sindsdien nog geen problemen
Nee, voor wat betreft dit probleem zijn er tot op heden geen positieve ontwikkelingen.
De signaal STERKTE verbeteren heeft geen enkele invloed op dit probleem gehad.
@craneoperator:
Mijn tv kan (XR-48A90K) kan nog geen nieuwe update vinden. Als die er is zal ik zeker melden of dit het probleem oplost. Dat is mij telefonisch toegezegd.
nieuwe softwareupdate afgelopen week, sindsdien nog geen problemen
De laatste software update (v6.8022) dateert al van 14-05-2025.
Mijn tv kan (XR-48A90K) kan nog geen nieuwe update vinden. Als die er is zal ik zeker melden of dit het probleem oplost. Dat is mij telefonisch toegezegd.
Volgende software update staat gepland op 23-07-2025 als het goed is.
73's
Op 23 Juli 2025 (4 dagen geleden) kon ik inderdaad de update downloaden. Soms duurt het bij het aanzetten nog steeds iets langer, alleen voorheen bleef de tv dan hangen op een zwart scherm en nu lijkt er een tweede poging te worden ondernomen waarna er alsnog ontvangst is.
Ik ben er vrij zeker van dat dit probleem met deze update is opgelost, of op zijn minst bijna niet meer voorkomt. Mocht ik de komende week nog kanttekeningen hebben dan plaats ik nog een bericht, anders sluit ik dit draadje.
Zoals al eerder gezegd, als techneut heb ik moeite dat een bekend probleem zoals dit, dat bij eerdere Sony toestellen ook voorkwam, pas na meer dan 1.5 jaar wordt opgelost.