annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Vraag over Sony LA-EA3 op Sony a6300

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Vraag over Sony LA-EA3 op Sony a6300

Vandaag heb ik mijn LA-EA3 (wie verzint eigenlijk zulke afkortingen?)  gekregen.

Ik kan mijn Alpha lenzen nu ook gebruiken op mijn a6300.

De 16-50/f2,8 geeft best problemen op mijn a77 door front-focus hetgeen ik er nooit echt goed heb uitgekregen met calibratie. Maar deze lens lijkt het bijzonder goed te doen met de adapter.

Ook de Sigma 70/f2,8 kan ik weer gebruiken. Wel met MF want er zit nog een motor in deze lens. Niet zo'n probleem met macros. Dat doet ik toch meestal met de handstand.

En ik kan de Tamron 70-300 vc usd weer gebruiken.

 

Ik heb wel een paar vragen over het focussen:

  1. Waarom kan ik geen zone kiezen als de adapter erop zit?
  2. Ik wist dat het niet autofocuste met video (dus geen teleurstellng) maar waarom eigenlijk niet?
  3. Waarom alleen autofocus in het centrale deel van de sensor?
  4. E-mount lenzen kan je flashen met nieuwe firmware. Kan dit ook met de Sal 16-5-/2,8. Ik zie geen firmware updates staan bij die lens. Dus ik vermoed van niet.

16-50/f2,8

 

 Sigma 70/2,8

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
9 ANTWOORDEN 9
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb geen sluitende antwoorden voor je, enkel Sony Japan zal op sommige kunnen antwoorden vrees ik...

 

 

De naam is nogal verwarrend ja :wink: Het stond fout in je titel en tekst, heb de naam al veranderd :laughing:

 

Eigenlijk zit er logica in de naamgeving hoor, in alle productnamen trouwens. Alleen is die niet altijd zo voor de hand liggend.

 

LA = lensmount adapter

EA = E-mount to A-mount (van E-mount camera naar A-mount lens)

 

Logisch toch?! :laughing:

 

Om op enkele van je vragen te komen:

-Het is inderdaad bizar dat Sony "weigert" alle functies te activeren: met de Sigma adapter kan het trouwens wel! En sommige Canon-adapters ook, die de camera "foppen" door het als een native E-mount lens te doen gedragen. Idem voor video...weet niet waarom dat niet kan. Wel jammer inderdaad... Willen ze bewust onderscheid maken met de LA-EA4? Ik zie echt geen technische beperkingen waarom het niet zou werken.

 

-AF enkel in het centrale deel? Ik zal vanavond eens checken met de A6300, maar voor de A7RII geldt het zeker NIET. Je kan kiezen tussen breed, centrum en lokaal. Ik geloof dat het ook zo zou moeten werken op de A6300.

 

-Gezichtsherkenning heb je wel, eye-AF niet. Geen extreem groot gemis.

 

-Sommige E-mount lenzen kun je flashen met nieuwe firmware. Maar dat is omdat het echt nodig was: De eerste camera's hadden geen PDAF (fase-detectie AF) en de lenzen moesten geüpdate worden om hiermee compatibel te zijn. Het is niet dat elke E-mount lens een update beschikbaar heeft. A-mount lenzen hebben zoiets niet nodig...dus ook geen firmware updates.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Hier is een schermprint. Je ziet dat zone grijs is en niet gekozen kan worden.a9a69813-6127-4808-b921-70447886cd0b.jpg

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat beaam ik ook, dat zone-AF niet beschikbaar is. Ik ontken dat niet.

 

Het ging over het gedeelte "enkel AF met het centrale deel" wat ik niet begrijp.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Okay, misverstand. Ik bedoel dat de camera alleen focuspunten weergeeft in het midden van het beeld. Niet aan de randen.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo pieterlj,

 

Misschien begrijp ik het echt niet :laughing:

Maar je krijgt weldegelijk AF-punten over het hele beeld. Alle PDAF punten op de sensor van de A6300 kunnen worden aangesproken!

 

Heb het zelf even getest ter bevestiging op de A6300 met LA-EA3 adapter. Ik zie letterlijk groene vakjes tot ver buiten het centrale deel van de sensor. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Goed dat de 16-50mm goed werkt met de adapter!

 

Misschien interessant om weten, maar met de LA-EA3 adapter kan je de focus zelfs niet kaliberen!

Meer nog, de focus kan er eigenlijk niet naast zitten (als gevolg van miskalibratie)!

 

De reden is "simpel": in tegenstelling tot een DSLR (of SLT) is de autofocusmodule niet apart van de sensor, want de AF-punten zitten op de sensor. Dus als de AF-module op de sensor zegt "voor mij is het scherp", kan het niet anders dan dat het voor de sensor ook scherp is, omdat ze in hetzelfde vlak liggen. Bijgevolg kan je het ook niet kalibreren.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

@Portmixus

Je hebt gelijk. Ik heb het opnieuw geprobeerd en het werkt inderdaad over het hele sensorbereik.

En ik weet dat er je geen back of frontfocus kan krijgen op een e-mount.

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Soms nuttig voor de community om zaken te vermelden, wil je zeker niets 'leren' hoor :wink: 

Het is moeilijk in te schatten wat iemand weet of hoe expert hij is... In jouw geval is dat wel vrij duidelijk :wink:

 

Volledigheidshalve is het misschien interessant voor het forum om te vermelden dat je met de la-ea4 wel front en backfocus kan hebben! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Dat lijkt me logisch. Het heeft zijn eigen 15 punts?? slt systeem.

Ik heb die niet genomen omdat ik die erg duur vond en de enige alpha lens die ik nog heb zonder motor, een macro lens is. En vaak doe ik dat toch met Mf

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3