annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

E-mount aps-c lenzen: de toekomst

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

E-mount aps-c lenzen: de toekomst

Ik ben een jaar geleden overgestapt van de Sony A77 (die langzaam aan het verstoffen is) naar de a6000. Mijn redenen waren simpel: ik heb arthrose aan nek, schouders, vingers en elleboog en ik wilde iets lichters hebben. De a6000 is mij supergoed bevallen. Ik vond alleen de EVF flink tegenvallen en ik wilde 4k. Daarom heb ik recentelijk de a6300 gekocht.

 

Het idee was ooit: een kleine camera met slechts één lens. Daar is niks van terecht gekomen vrees ik. Ondertussen heb ik het nodige geld uitgegeven aan lenzen: Sony 18-200/3,5-6,3, Sony 35/1,8, Sony 50/1,8, Sigma 19/2,8 en Samyang 12/2.

De LA-AE3 adapter is besteld zodat ik ook een paar A-mount lenzen kan gebruiken waaronder de Sony 16-50/2,8.

 

Maar ik vraag me af en toe af hoe de toekomst is van de Sony aps-c emount. Sony heeft het continu over full-frame en alle nieuwe lenzen die uitkomen zijn ook voor full-frame.

 

Ik wil echter niet naar full frame. Voor mij voegt dat niks toe en als ik redelijk lichtsterke lenzen wil, dan wordt het vanzelf heel duur en zwaar.  Duur kan ik nog een keer overheen stappen maar zwaar is elke dag een ellende.

 

Ik vraag me dan ook af of er nog toekomst is in de aps-c lijn. Gaat Sony zich ook weer een keer richten op de klanten die een aps-c camera hebben (e-mount of a-mount)

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
7 ANTWOORDEN 7
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik vind dit een bijzonder interessant discussiepunt! :wink:

 

Persoonlijk kan ik me vinden in je gedachten, je hoort steeds vaker en luider de roep naar (terug) APS-C materiaal.

 

In tegenstelling tot de A-mount zie ik het zo somber niet in. Na het succes van de APS-C E-mount camera's was een vervolgverhaal met een Full-Frame model vrij logisch en erg gewenst. Dat het zo'n succes zou worden, had misschien zelfs Sony niet verwacht.

 

Dat ze nu even hard focussen op FF is 100% te begrijpen. De camera's worden alleszins goed ondersteund, de lenzen waren niet onaardig uitgebouwd, vind ik persoonlijk

Dat er duidelijke gaten zijn (zoals een 16-50 2.8) ligt echter wel voor de hand. Maar welke lenzen verwachten mensen concreet nog die uitsluitend APS-C interessant zijn? 

 

Maar Sony moet ook gedacht hebben dat FF een win-win situatie is voor het hele E-mount systeem. Daar je de FF-lenzen ook kan gebruiken voor APS-C camera's, dat is positief. Dat mensen het zonde vinden van het geld, afmetingen en gewicht om een FF-lens op een APS-C camera te zetten, begrijp ik volkomen. Maar toch is dat nooit echt anders geweest. Een zeer populaire lens (in het algemeen) is bijvoorbeeld een 70-200 F2.8. Of je nu APS-C gebruikt of FF, deze lens is super wijd verspreid. Wie gaat een 70-200 F2.8 APS-C versie ontwikkelen? Dat is economisch niet te verantwoorden vrees ik. Idem voor een 70-400 telelens, ze gaan heus geen 2 versies maken voor APS-C en FF. Zo kan je nog wel een hele reeks lenzen opsommen. 

 

Nu komt de hamvraag: welke lenzen verwachten mensen concreet nog die uitsluitend interessant zijn voor APS-C camera's? 

 

Soms hoor je het argument van Fuji lenzen dat ze voor APS-C ontwikkeld worden. Handig als je enkel in APS-C doet natuurlijk.

 

Ik denk dat de focus (op dit moment) vooral ligt op het FF-systeem op poten zetten, bij voorkeur met lenzen die interessant zijn voor de beide systemen. 

Met een FF-lens bedien je 2 systemen (APS-C en FF), met APS-C lenzen bedien je enkel APS-C...dat is mogelijk de denkwijze van Sony geweest.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik snap de denkwijze van Sony heel goed. Ik neem ze ook niet kwalijk dat ze maximaal gebruik proberen te maken van de populariteit van de full frame A7's. Ze hebben de wind mee nu dus ik kan ze geen ongelijk geven dat ze nu de voorkeur geven aan FF.

 

Een fullframe lens is echter gemaakt voor full frame camera's. De bouwwijze van een aps-c lens kan veel compacter (kleinere diameter) zijn en kan vaak ook goedkoper gebouwd voor dezelfde kwaliteit. 

Ik houd van lichtsterke lenzen (ik heb de 35/1,8, 50/1,8 en een 12/2) en dankzij aps-c blijven die lenzen zéér compact en licht. Maak je zo'n lens voor full frame, dan wordt die vanzelf veel groter en zwaarder.

 

Daarbij werken full frame lenzen op aps-c slechter dan een dedicated aps-c lens.

Full frame lenzen op aps-c bodies

 

Bovendien geef je simpelweg veel te veel geld uit. En geld is voor mij altijd een punt.

 

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Ik vraag mezelf dit ook regelmatig af. Ik ben beginnen fotograferen met een NEX-5 en A700. Bij de aanschaf van lenzen vaak getwijfeld of ik enkel voor APS-C ging of ook toekomstgericht FF compatibele lenzen (want een fullframe camera ging ik, als het meezat, ooit wel eens aanschaffen). Ik gebruik sinds kort ook fullframe maar voor mezelf is APS-C verre van dood. De compactheid en vrijwel vergelijkbare kwaliteit maken dit voor mij de ideale camera's voor op reis. In die zin vind ik het wel jammer dat er tegenwoordig veel minder "pure" APS-C e-mount lenzen op de markt komen. Vaak zijn we voor de echt kwaliteitsvolle lenzen genoodzaakt om FF lenzen aan te schaffen. Iets wat ik volkomen begrijp van Sony (ze werken immers op beide systemen en ontwikkeling van deze lenzen kost handenvol geld) maar een nadeel voor "pure" APS-C gebruikers want deze lenzen zijn immers groter en zwaarder van afmetingen dan de APS-C varianten. Los hiervan kan ik een 35mm F2.8 Zeiss E-mount lens aanraden, fullframe compatibel maar zeer compact en een lichtgewicht en de kwaliteit is uitstekend (in mijn ogen APS-C waardig qua afmetingen en gewicht :smileythumbsup:). Vaak kijk ik voor "pure" APS-C lenzen voor E-mount naar andere bedrijven zoals Samyang. De 12mm F2.0 heb je al, dus die moet ik niet meer aanraden maar als je nog een fisheye lens zou zoeken is de 8mm F2.8 van Samyang wel de moeite! Veel plezier trouwens met je A6300, een geweldige camera!

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Een fish-eye ga ik niet aanschaffen. Ik vind meestal dat effect nogal lelijk. Kwestie van smaak uiteraard. Maar voor mij wel een reden daar geen cent aan uit te geven.

 

Er staat overigens niet veel op mijn lijstje van dingen die ik wil hebben. Een aps-c macro/portret lens van rond de 75mm.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Er is toch nog wel een redelijk groot aanbod voor specifiek aps-c e-mount als ik het zo bekijk, zie link van brian smith..http://briansmith.com/aps-e-mount-lenses-for-sony-mirrorless-cameras/

 

(de 75 mm macro zit er overigens niet bij...) Via lenshero stuitte ik wel op een 100 mm 2.8 macro van Samyang

https://transcontinenta.app.box.com/s/fjov9hryh3w9lxyjovvgbovd2tzythqb

 

In ieder geval meer keus in z'n totaliteit dan de FF op dit moment.:smileywink:

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Interessant discussiepunt, vooral omdat sony met de nieuwe a6300 de GM lenzen tegelijk aankondigde. Sommige mensen raakten hierbij zelfs in de war en dachten dat het aps-c lenzen waren. Ik denk echter dat Sony zeker nog wel met nieuwe aps-c lenzen komt. Het systeem zelf heeft sowieso een rooskleurige toekomst. 

 

@pieterlj om even op je fisheye verhaal in te haken. Zo heb ik ook een tijd gedacht. Echter, kan het erg interessant zijn om er 1 in de tas te hebben! Het ligt er natuurlijk wel aan wat je vooral fotografeert. Echter, ken je fisheye shots vaak 'defishen' waardoor je een extreem wijde foto over houdt (soms zelfs nog wijder dan Canon 11-24). Ik heb er een tijdje geleden een stukje over geschreven, misschien interessant voor je.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Er zitten mooie foto's bij. Maar ik kan (net als iedereen) mijn geld maar één keer uitgeven. Dus dan zou ik liever een echte cinema lens kopen voor dat geld.

Verder staat nog op mijn wensenlijstje een goede videohead om goed te pannen en tilten.

Ik heb nu wel een redelijk ding gekocht bij aliexpress met eenpootsstatief met voetjes, maar beter kan altijd.

Voor de prijs is het echter prima.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3