annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Suggestie aan de Experts / betr. aankoop G Master 24-70mm f. 2.8.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Suggestie aan de Experts / betr. aankoop G Master 24-70mm f. 2.8.

Toen ik rond de Kerst 2015, m 'n 7R mk2 kocht, had ik graag voor de waarschijnlijk meest

gebruikte lens in de toekomst,  de 24-70 mm, een f. 2.8 willen hebben.

Maar die was er niet. Moest daarom genoegen nemen met de f. 4.

 

De testen rond deze lens waren weleens waar niet slecht, maak zeker niet uitstekend.

Als de 24-70 f. 2.8 er toen geweest was, had ik hem zeker gekocht.

Wetende dat het waarschijnlijk, net als mijn vorige lens op de Nikon D810

(ook een 24-70 f.2.8) de meest gebruikte zou zijn.

 

Als ik nu zou willen upgraden, ben ik genoodzaakt de 24-70 mm f.4 in te ruilen,

en daar een behoorlijke hoop op af te schrijven.

 

Maar ik zou het erg vriendelijk, en netjes, van meneer Sony vinden, als die om die reden,

(dus bij inruil van een 24-70 f.4, tegen dezelfde, maar dan f. 2.8) de inruilpijn wat te verzachten

door daar een stevige bonus op te zetten.

Denk bijv. aan een afschrijving van 20% op de toenmalige prijs = (€ 1200 min € 250 = € 950)

Dus bijbetalen op een nieuwe f. 2.8 € 2400 min € 950 = € 1440

 

In dat geval zal ik gaan upgraden. In 't andere geval zal dit sprookje erg veel geld gaan kosten.

En zie ik er, in ieder geval van af.

 

 

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Terug van Konijnenberg. De lens daar opgehaald.

En allerhande geprobeerd.

 

Heb intussen de indruk dat ik precies weet hoe 't zit.

 

Je riep in een eerdere post" Ik denk: hij zit op f. 11.

Op hogere diafragma 's is hunten normaal, want dan gebruikt hij alleen contrast detectie. Zei je.

 

Het belangrijkste onderdeel is inderdaad het focusgetal.

 

2.8 - 8 gaat altijd goed. Nooit wat aan de hand.

9 - 22  gaat soms goed en soms fout.

Als je op 24 mm zit gaat hij fout. Als je op 70 mm zit, gaat hij goed.

 

Als diafragma in hoge mate bepalend is voor dit gedrag, waarom dan dat onderschijd tussen 24 mm en 70 mm?

 

Heb er intussen een filmpje van geschoten, waarbij e.e.a. duidelijk staat beschreven.

 

De suggestie dat het aan Led verlichting zou liggen, is dus niet aan de orde.

 

filmpje met uitleg

 

 

*

Verder is 't blokje, dat ik onder de A-6300 gebruik voor de dikbuikige lenzen, nu ook nodig onder de 7R mk2.

Want door z 'n dikbuikigheid is deze lens ook te groot, om de onderkant van de 7R mk2 rechtstreeks op een

langere snelkoppeling (voor statief) te zetten.

 

A-6300 + 16-35 mm f.4

 

DSC_1582.JPG

 

7R mk2 + 24-70mm f.2.8

 

DSC_1587.JPG

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Tjardi,

 

Wat ik in het filpje zie is precies wat ik beschreef over F11. Ben blij dat er niets mis is :wink:

Ik nam F11 bij wijze van voorbeeld, het hangt puur af hoeveel licht de camera krijgt: in buitenlicht zal je op F9 bijvoorbeeld wel nog fasedetectie hebben waarbij hij niet zo heen en weer hunt. Binnenshuis zal het veel sneller voorkomen. Maar zoals gezegd, dat is perfect normaal en als je afdrukt zal je foto scherp zijn.

 

Het verschil tussne 24mm en 70mm is minder logisch, maar je kan het gemakkelijk anders testen om mijn punt aan te tonen: als je breedveld AF neemt en F2.8, zal je kleine groene vierkantjes zien die rond-dansen: dit zijn de fasedetectiepunten. Verander het F-getal maar eens progressief naar hogere getallen: je zal zien dat de dansende kleine vierkantjes plots veranderen in grote vierkanten: dit wil zeggen dat de camera overschakelt van fasedetectie naar contrastdetectie. Contrasdetectie is trager (maar nauwkeuriger) maar kan in donkerdere omstandigheden nog scherpstellen waarbij fasedetectie sneller moet opgeven.

 

Probeer hetzelfde maar eens in buitenlicht: je zal zien dat de grens dat de fasedetectie moet opgeven bij een veel hoger F-getal ligt. (richting F16 of hoger zelfs).

 

Wat je hier toont in je filmpje is -zoals ik vermoedde- louter dat fenomeen. 100% normaal.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik wil aan mijn bovenstaande post nog iets toevoegen: camera's zonder fasedetectie AF (bv de RX-serie) die hebben dit gedrag bij ELK diafragmagetal in AF-C! 

 

Nog iets interessant om weten: buiten de A6300 en de A6000 hebben de A7RII en A7II modellen een beperkter fasedetectie-AF gebied. Concreet wil dit zeggen dat je in AF-C BUITEN dit gebied ook altijd dat heen en weer hunten zal merken. Vandaar dat fasedetectie zo van goud waarde is...en dat maakt de A7RII echt veel meer waar dan de A7II. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus, en andere Experts. Maar Portmixus, als "veel beantwoorder",  in 't bijzonder.

 

Sorry, dat mijn reactie zo lang liet wachten. Dat had een reden.

Mijn vrouw en ik, waren, + onze dochter en schoonzoon + kleinkind, heerlijk aan 't eten bij een

uitermate gezellig restaurant. Daarom duurde 't dus even ......

 

Wil je, nogmaals bedanken, voor je enorm goede uitleg omtrent mijn vragen, betreft de 24-70 GM.

Uitgebreid. Zeer uitgebreid. En volstrekt duidelijk.

Waar had ik die anders kunnen stellen?

 

Dat antwoord, met dansende kleine blokjes die aangeven dat de fase detectie werkt,

en grotere vierkante blokken aangeven, dat  dat contrast detectie werkzaam is, maakt ' t heel duidelijk.  

 

Verder is er hieromtrent, vrijwel niets te vinden. Niet op internet, niet op YouTube.

Maar jij, geeft vrijwel p.o. antwoord. Bijna altijd, snel. En goed. .........................................................................

 

Sony mag jou bijzonder dankbaar zijn. Maar dat geldt ook voor de andere Experts.

Wat geweldig, dat je, via de "Sony-Site", deze kennis wilt delen.

 

*

Het is niet mijn 1e vraag, sinds ik rond de Kerst 2015, mijn 7R mk2 kocht.

Mijn dank hebben jullie als "Experts", bij de beantwoording van m 'n vele vragen.

 

Waar had ik soortgelijke info, anders vandaan moeten halen??

Bijzonder bedankt.

Er waren er vele. Waarmee, hopelijk velen, hun voordeel hebben gedaan.

 

Jullie zijn, wat mij betreft, volstrekt ..................................... onmisbaar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Hartelijk bedankt.

 

Tjaart / Tjardi