annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Suggestie aan de Experts / betr. aankoop G Master 24-70mm f. 2.8.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Suggestie aan de Experts / betr. aankoop G Master 24-70mm f. 2.8.

Toen ik rond de Kerst 2015, m 'n 7R mk2 kocht, had ik graag voor de waarschijnlijk meest

gebruikte lens in de toekomst,  de 24-70 mm, een f. 2.8 willen hebben.

Maar die was er niet. Moest daarom genoegen nemen met de f. 4.

 

De testen rond deze lens waren weleens waar niet slecht, maak zeker niet uitstekend.

Als de 24-70 f. 2.8 er toen geweest was, had ik hem zeker gekocht.

Wetende dat het waarschijnlijk, net als mijn vorige lens op de Nikon D810

(ook een 24-70 f.2.8) de meest gebruikte zou zijn.

 

Als ik nu zou willen upgraden, ben ik genoodzaakt de 24-70 mm f.4 in te ruilen,

en daar een behoorlijke hoop op af te schrijven.

 

Maar ik zou het erg vriendelijk, en netjes, van meneer Sony vinden, als die om die reden,

(dus bij inruil van een 24-70 f.4, tegen dezelfde, maar dan f. 2.8) de inruilpijn wat te verzachten

door daar een stevige bonus op te zetten.

Denk bijv. aan een afschrijving van 20% op de toenmalige prijs = (€ 1200 min € 250 = € 950)

Dus bijbetalen op een nieuwe f. 2.8 € 2400 min € 950 = € 1440

 

In dat geval zal ik gaan upgraden. In 't andere geval zal dit sprookje erg veel geld gaan kosten.

En zie ik er, in ieder geval van af.

 

 

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik wil je niet ontgoochelen, maar je verzoek zal hier in dovemansoren terecht komen...Ik denk dat Sony daar redelijk weinig aan kan doen, ze hebben zelf geen winkels.

 

Je beste optie is om terug te gaan naar de winkel waar je het gekocht hebt, en daar in te ruilen. Dat lijkt me ook het meest logisch. En voor wat ik zie, zijn er wel wat winkels met inruil.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Volgens mij ondersteund Sony wel cashback.

Als zodanig bedoel ik het.

 

Ik heb m 'n hele spul gekocht bij Konijnenberg, dat is zo 'n winkel die inruilt.

En dat doen ze nog netjes ook.

 

Maar ook zij, zullen hun marge moeten maken, en komen derhalve met een inruilprijs op de proppen,

die veel geld gaat kosten.

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Er loopt wel een cashback op lenzen momenteel. 

Maar dat is puur voor modellen die nu aangeschaft worden. 
Een fabrikant die geld geeft om een oude lens in te ruilen is niet gebruikelijk. 

 

Ik snap waar je vandaan komt hoor. Kun je de lens niet tweedehands slijten tegen een leuke prijs? 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Heb intussen een offerte aangevraagd.

 

Ben benieuwd wat dat gaat worden.

 

Wat me overigens opvalt, is dat er eerst niet was "aan te komen".

Maar dat intussen een groot aantal te koop is.

Bedoel daarmee: vrijwel alle "grote jongens", hebben hem in voorraad.

Meestal vallen er na verkoop, dan "gaten" in de voorraad.

En zie je staan. "Binnenkort weer op voorraad". Dat is vrijwel niet aan de orde.

 

Daaruit is naar mijn mening op te maken, dat het nog geen "runner" is.

Is gelet op 't prijskaartje, ook niet echt verwonderlijk.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Was vanmiddag bij Konijnenberg in Den Ham.

Omdat we intussen tot overeenstemming waren gekomen, over de inruilprijs van m 'n 24-70 f. 4.

 

En toch ging de aankoop niet door. De reden? Een hele vreemde. Eentje die ik niet verwacht had.

 

Uiteraard wilde ik de lens eerst op m 'n toestel proberen, om te voelen, hoe 't zat met z 'n totale gewicht,

t.o.v. de camera.

Er waren diverse opmerkingen, dat de lens eigenlijk te groot zou zijn voor de relatief kleine body. (7R mk2)

Vind dat dat wel mee valt. Lens is groot t.o.v. de camera. Dat is waar. Maar te groot?

Suggesties zijn/waren, extra batterijhouder, tevens handgreep. Ik vind dat niet echt nodig. Eerder storend.

Fotografeer nooit in portrait. Altijd landscape. Vanwege presentatie op 16:9 TV 's. Vind zo 'n greep niet zinvol.

 

Maar je bent vrijwel weer terug bij af, qua gewicht t.o.v. m 'n oude Nikon D810 met een 24-70 f. 2.8.

Dat maakt nauwelijks meer wat uit. De body van de Sony is beduidend kleiner dan de Nikon D810.

Houd daardoor iets minder makkelijk vast. Maar dat vind ik meer "wennen", dan wezenlijk.

De lenzen zijn qua gewicht op een paar gram na, identiek.

 

*

Waarom ging de verkoop niet door? De lens had een probleem met scherpstellen.

We dachten eerst, dat het aan de nog niet gedane firmware update lag.

Camera geupdate. Geen enkele verandering. Voor de lens is nog geen update te vinden.

 

Ook was het niet exemplarisch, want zowel de demo lens, als een voorraadlens, deden het beiden.

Vooral bij onderwerpen, die dichtbij waren.

 

De lens bleef zoeken (hunten) tijdens scherpstellen in AF-C. In de fotostand.

Vreemd genoeg gaf de scherpstelling aan (die twee grote, halve, groene ringen, met daartussen een dikke punt)

klaar te zijn, maar bleef de scherpstelling nog zoeken. Duidelijk zichtbaar in de zoeker of op 't scherm.

 

Scherpstelgebied, breed of smal, veranderde niets. Andere lensopening was ook nauwelijks van invloed.

Andere ISO, veranderde ook vrijwel niets.

 

Alleen als je omschakelde naar AF-S, was alles prima voor elkaar.

Maar uiteraard moet het ook in AF-C perfect werken. Zowel bij de foto of filmstand.

Anders is een videopname met deze lens, volstrekt onmogelijk.

 

Samen met de verkoper, van alles geopperd, wat er aan de hand zou kunnen zijn. Beiden hebben geen idee.

Probleem wordt doorgespeeld naar Sony.

Iemand van jullie enig idee?

Iedereen is laaiend enthousiast over 't ding. Geen enkele opmerking kunnen vinden, hieromtrent.

 

Tot die tijd fotografeer en film ik maar weer braaf met m 'n "oude" lens.

Maar kwam toch wel een beetje teleurgesteld thuis.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik denk dat er toch iets mis is gegaan...heb deze lens toch ook al gebruikt (helaas niet overdreven lang) en wat ik juist zo knap vond was o.a. de AF!

 

Toen ik het las, dacht ik: die zit op F11 bezig. Maar dan zeg je dat je alle lensopeningen ook hebt geprobeerd.

Het is vrij "typisch" als je hogere F-waarden gebruikt, dat de camera dan enkel berust op zijn contrastdetectie-AF. Dan is dat hunten normaal: als je afdrukt heb je steeds een scherpe foto. Dat is eigen aan het systeem en anders dan hunten bij een DSLR.

 

Maar aan de beschrijving alleen kan ik niet zeggen wat het probleem was/is. Mijn ervaring met deze lens is ronduit positief.

 

We zitten aan firmware 3.20 overigens, mocht je even willen controleren. :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Ik schat je kennis zeer hoog in. Maar weet nog steeds niet wat er mis gegaan zou moeten zijn.

Logisch als je update qua firmware, dat je de laatste pakt. Is dus inderdaad 3.20.

Je kent me toch langer dan vandaag?

 

En 2 lenzen geprobeerd. Beiden deden het. Dus een slecht lenscontact lijkt me vrijwel uitgesloten.

 

De verkoper van Konijnenberg is een figuur, die daar al jaren werkt. Professioneel fotograaf is.

Zeer goed weet waar hij over praat! En daarnaast een bijzonder plezierig mens.

En die adviseerde. Laat dat ding maar lekker hier. Had er ook geen verklaring voor.

 

Ik kan nog steeds niet verklaren, dat de 2 groene ringen en de daarin forse stip, "vertelden"

dat de foto scherp was.

En toch nog de AF van de lens, heen en weer ging. Duidelijk zichtbaar op 't beeldscherm + zoeker.

Nog een seconde of 2.

Maar hebben niet afgedrukt, en gekeken of 't plaatje scherp was. KAN DAT ECHT??

 

Letterlijk vanaf f. 2.8 t/m f. 16 geprobeerd. En hij blijft hunten.

 

Hoe verklaar je, dat hij op AF-S het wel in 1x goed doet. En op AF-C, blijft klooien.

En 't dan opeens, na een seconde of 2,  kennelijk toch ziet. En stopt met hunten.

Uiteraard "meet" hij in AF-S, maar 1x. Stelt dan scherp. Maar bij wisselende scherpte in AF-S ook.

d.w.z. Als je de ontspanknop niet - half - ingedrukt houdt.

 

In AF-C, rent hij uiteraard, achter de wisselende scherpte aan.

 

Maar waar wij op scherp stelden, waren geen bewegende objecten.

Maar bijv. een kratje wat op de grond stond. 1 Meter afstand.

En voor dat in AF-C tot rust was gekomen, duurde een seconde of 2.

 

Alle beschrijvingen die ik van deze lens lees zijn uitermate positief. Dat ben ik volstrekt met je eens.

Maar heb letterlijk geen idee, wat dit inhoudt.

 

Als je dan toch afdrukt, en de foto 's zijn ragscherp, is er natuurlijk niets aan de hand. Wat gebeurt er bij video?

Maar durf dat nauwelijks te geloven.

 

*

Je zegt, met name zeer onder de indruk te zijn, van de AF van deze lens.

Heb je AF-S, zowel AF-C geprobeerd? Dat mag ik toch aannemen.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Uit onderstaande moge blijken, hoe groot mijn geloof in jouw verhaal + kunde is.

Morgen stap ik opnieuw in de auto naar Konijnenberg.

 

Haal daar de 24-70 f.2.8 G Master op.

Ga er mee aan de slag.

En komt er dan "rottigheid" boven water, wat ik niet meer geloof na jouw uitleg, en alle verhalen omtrent

de lens, mag ik hem gewoon terug brengen.

Maar daar ga ik niet eens van uit.

 

Zal nog wel proberen e.e.a. op film vast te leggen.

 

Bedankt.

 

 

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Tjardi, 

 

Ik twijfelde er niet aan dat er firmware 3.20 zou op staan, maar met dat de winkel misschien de update had uitgevoerd...je weet maar nooit :wink:

Ik gebruik 99% van de tijd AF-C, AF-S als ik in override ga (met de centrale-OK knop). Zelfs voor flexibel punt gebruik is AF-C en dan mag hij ook niet micro-hunten.

 

Deze lens heb ik gebruikt op een beurs (dus zelfs niet eens in zo goed licht), alles bij elkaar een uurtje of zo. Heb echt niets van dat al gemerkt, zou me toch zijn opgevallen. Meer nog, ik vond -in tegenstelling tot de 85mm GM dewelke hoog op mijn verlanglijstje staat- de AF fantastisch.

 

Toch heb ik ook met de 55mm 1.8 eens gehad dat de camera wel moeite had met scherpstellen: dat was in een bepaald LED-licht (ik veronderstel dat het led was). Het licht was zeker fel genoeg, maar de camera kon niet goed scherpstellen. Alsof hij niet wist waarheen. Maar kan me niet voorstellen dat dat je probleem is. Maar voor de zekerheid misschien eens buiten even uitproberen (weet niet of je dat al gedaan had).

 

Probeer zeker een ogen-scherpstelling uit. Dan zou hij toch rotsvast moeten zijn. Als hij ook daar iets vreemd doet, dan vind ik het al helemaal bizar. 

 

Ik vind het heel vreemd, omdat -zeker met je kennis en kunde en met een andere lens- dat je dit probleem blijft zien. Hoogst merkwaardig, vooral omdat AF-C problematisch is, en AF-S zo goed.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training