annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Srgb of...?

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Srgb of...?

HAllo, 

 

 

Ik ben benieuwd wie er bepaalde instellingen gebruiken wat betreft het kleurengamma.

en mijn belangrijkste vraag; wat is HET grote verschil tussen het kleurenbereik/instelling ik ken de sRGB en de ( ? uit mn hoofd ) adobe rgb ( a77ii)

 

hoor t graag, gr, Onno

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Adobe RGB heeft een ruimer kleurengebied, kan meer nuances aan. Helaas kun je er daarna niet zo heel veel mee, omdat bijna alle toepassingen van foto's (zoals laten zien op internet) uitgaan van srgb.

Verreweg de meeste mensen zullen met sRGB werken. Als je veel print heeft Adobe rgb voordelen, maar zelfs dan zul je niet super veel verschil zien in veel gevallen.

 

https://fstoppers.com/pictures/adobergb-vs-srgb-3167

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

nou, das duidelijk voor mij dan 😉 

hij stond bij mij automatisch op adobe, maar kan hem dus zonder verlies ( voor zoals wij kunnen zien ) op Srgb zetten, thanx ! 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

hou ook rekening mee dat op het web bijna overal srgb wordt gebruikt. Als je dus in AdobeRGB exporteert wil het er op het web nog wel eens lelijk uit zien (lees: flets). Ook komt dat soms voor bij veel budget print shops. Ik heb eens een aantal canvassen geprint waardoor mijn export 'perongeluk' op AdobeRGB stond en kreeg vervolgens een aantal erg fletse canvassen toe gestuurd...

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

...goeie tip, bedankt!