annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Proef - filmen met de Sony A-6300. Met name om te zien, hoe 't "Moire effect" is.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Proef - filmen met de Sony A-6300. Met name om te zien, hoe 't "Moire effect" is.

Vanmiddag (voor 't eerst) met de Sony A-6300 op pad geweest om te filmen.

Had al wel de nodige foto 's geschoten. En ben daar zeer tevreden over.

Denk intussen de meest ideale instellingen, per situatie, onder de knie te hebben.

Grotendeels dankzij @Portmixus. Daarvoor nogmaals hartelijk dank!!!!!

Verschillen ook niet enorm van de 7R mk2.

 

Probleem met de Eye Focus, is opgelost door de kapper ..... Niet te geloven. (zie andere bijlage)

 

Lens was de 16-35 mm. Voorkeuze S. 1/100. Wilde hem eigenlijk op 1/25 hebben.

Maar kreeg dat niet voor elkaar. Stom. Had hem op 100p -100m staan., i.pv. 25p - 50m.

Als je je dat dan later realiseert, voel je je zo 'n sufferd. Maar leert er wel van.

 

Sluitertijd kwam uit, rond de f.8.

AF-C + breed. Scherpte, heb ik al gezien, blijft prima. De auto AF-C, is geweldig goed.

 

Wilde graag weten of de A-6300 de meest "rottige" situaties aan kan.

Bij kans op moire, raad men aan bij de 7R mk2, op full frame te gaan filmen. (Minder moire)

Anders is zowel op de 7R mk2, als op de A-6300, de voorkeur, 35 mm / APS-C.

(De A-6300 kan uiteraard niets anders)

 

Er was nauwelijks zon, maar wel voldoende licht. Pas na 18.00 uur brak de zon wat door.

Had graag een zonnetje er bij gehad. Met name om te zien hoe de wolken er bij staan.

Die zijn nu enigszins uitgebeten.

 

*

Heb de camera aan 't autoraam gehangen. Met een boomstatief.

Onder een hoek van ongeveer 30 graden, t.o.v. 't onderwerp.

Met 7 km/u, gereden langs diverse huizen, die volstrekt voldoen, om moire op te roepen.

Ze hebben namelijk allemaal gepotdekselde planken. (Geel, zwart, ijsblauw, om te vergelijken)

 

Bovendien zijn de parkeerplaatsen voorzien van ingelegde tegels + gras.

Ook een garantie voor moire.

 

7 km/u is niet erg hard, maar onder een hoek van een graad of 30, al best heel lastig.

Met 45 graden of meer, gaat het geheid mis. Zeker met 90 graden. Dus loodrecht op 't onderwerp.

Met grotere snelheid gaat het ook zeker fout.

 

Verder ook wat hekwerken voor huizen in aanbouw.  Met draad-vlechtwerk.

Ook een garantie voor moire.

 

Wil binnenkort ook even testen, wat over- resp. onderbelichting doet.

De aanpassing van meer en/of minder ISO, is vrijwel onzichtbaar.

 

En verder wat natuur.

Aanplant van bosjes, waarbij ook voorbij gereden werd, met diezelfde 7km/u.

Niet te vergeten, de nodige ganzen met jongen. Zeer vertederend.

Maar oh wat schijten die beesten. Keutels zo groot als van jonge honden.

En als 't er nu 15 waren. Neen honderden. Misschien wel 1000.

 

Het gaat al met al even duren voor dat de film klaar is (4k) en op internet staat.

En dus op de site.

 

Ben, net als jullie enorm benieuwd, hoe het resultaat is.

 

@Portmixus

Heb jij enig idee hoe je die uitgebeten luchten kunt corrigeren?

En dat stuk weg, met die ganzen erop, wat ook helemaal "rafelig" wordt.

Overbelichting? Corrigeren met -3 of -6? 

 

 

Vind met de moire eigenlijk niet zo vreselijk veel mis.

Valt me gezien de niet mis te verstane reacties, omtrent moire van de A-6300,eigenlijk best mee.

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hi Tjardi!

 

Je weet dat ik geen videoman ben :wink:

Net om uitgebeten luchten te corrigeren, kan je best filmen met S-logs. Die geven je veel meer ruimte ter correctie. Alleen is het erg lastig om je video te "graden" als je dat nog nooit hebt gedaan. Want het filmen ziet er niet uit.

 

Dat is trouwens een knappe toevoeging aan de A6300 wat de A7RII niet heeft: je kan in S-log filmen (dus het beeld is erg grijs, flets, contrastloos), maar je kan een preview inschakelen of het "gegrade" resultaat te zien. Maar het beeld wordt wel opgeslagen als het fletse S-log profiel. De functie om het eindresultaat op voorhand te zien (enkel zien, niet opnemen) heet gamma display assist of zoiets. Dat is een van de vele functies die je onder de Fn knop kan plaatsen. 

 

Zoals gezegd, ik heb geen kaas gegeten van picture profiles, 0 ervaring met S-logs etc. Maar hier vind je (helaas wel in het Engels) een hoop nuttige info: http://helpguide.sony.net/di/pp/v1/en/cover/level1_01.html

 

Misschien bestaat het ook in een andere taal...zelf niet gevonden.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus bedankt.

 

Denk dat ik die S-log procedure laat voor wat het is. Dat is me te veel gedoe.

 

Ben eigenlijk heel benieuwd hoe je tegen de moire aan kijkt. Gecombineerd met Roling Shutter.

Daar is nogal wat commentaar op. Maar ik vind 't het best meevallen.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik film enkel op vakantie dus van rolling shutter heb ik zelden last en het stoort mij zelden. Moiré heb ik wel eens op foto, maar zeeeeeeeeeer zelden en nooit dat het me stoort. 

 

Ik lig allemaal niet wakker van dergelijke zaken :wink: Ik heb dan weer andere elementen waar ik belang aan hecht zoals scherpte op het grootste diafragmaopening. Vignettering vind ik dan weer onbelangrijk (ik voeg het zeer regelmatig zelfs toe). Vervorming stoort me af en toe, enkel voor breedhoek bij architecturale lijnen, etc...

 

Als je rolling shutter en moiré meevallen vindt, houden zo! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Je kan die uitgebeten luchten ook corrigeren door gewoon iets onder te belichten bij het filmen, en dan de schaduwen uits op te krikken. Dan hoef je niet moeilijk te doen met s-log, en dit kan het videomateriaal over het algemeen prima aan (lees: weinig extra ruis). 

 

Over je rolling shutten moire: Dit ziet er op je filmpje allemaal prima uit. Maar goed, vooral rolling shutter treedt met name op met veel snellere bewegingen, maar dat weet je zelf ook. Dus de test die je hier doet is voor rolling shutter niet echt goed :slight_smile: Ik ben wel benieuwd naar een moire test waarbij je eigenlijk iets hoger staat, en dan gericht op de daken. Ik heb vooral met de Sony camera's regelmatig last van moire, ook in foto's! En dan heb ik het vooral over daken! Gekgenoeg lijken de sony sensoren hier toch vrij veel moeite mee te hebben, zelfs met fotografie. Ik heb het trouwens bijna altijd bij van die oude kastelen in Nederland , zowel daken als zijkanten.