annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Test Microfoon ECM-XYST1M.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Test Microfoon ECM-XYST1M.

Voor 't vlotte werk is dit kleine Microfoontje bijzonder geschikt.

Maar komt ook goed weg met z 'n geluidskwaliteit.

 

Heb hem even vlotweg getest op de A-6300.

 

Uiteraard beduidend beter dan de ingebouwde microfoon.

En er worden (vrijwel) geen scherpstellingsgeluiden etc. meegenomen.

Heb hem vergeleken met een Rode Stereo.

Daar zit zo op 't 1e gehoor niet erg veel verschil in.

Maar rechtstreeks instrumenten + geluid opnemen, heb ik nog niet geprobeerd.

(Over 14 dagen is er hier in Giethoorn een enorm Chantykoren gedoe - daarna weet ik het)

 

*

Een paar dingen die me opvielen.

De ingebouwde microfoon, is bij de A-6300 instelbaar op niveau. Dus niet automatisch.

Heeft een voordeel.

Maar je moet goed in de gaten houden, dat de boel niet overstuurd raakt.

(Te zacht geluid kun je vaak nog wel opkrikken - overstuurd geluid, is niks meer aan te doen)

 

Zet je de microfoon op de A-6300, kun je je audioniveau niet meer zelf instellen.

Gebeurt op de een of andere manier automatisch.

Vreemd genoeg blijft wel zichtbaar op je beeldscherm, hoe het niveau zich gedraagt.

Terwijl je er niets aan kunt doen.

 

Heb een testopname gemaakt, van een gitaarsolo, waarbij ik 't geluid harder en zachter zette.

En dus automatisch aangepast werd. Dat blijft eigenlijk best goed.

De automaat Is dus erg gemakkelijk in 't gebruik, en gedraagt zich behoorlijk.

 

Maar wil je die automatische instelling niet, dan moet je de meegeleverde kabel van de

microfoon/out --> camera/in gebruiken. Kun je alles weer naar eigen wens instellen.

Had het handig gevonden dat je dat zou kunnen gebruiken zonder kabel. Met keuzemenu.

 

Wat verder handig is, dat de microfoon geen externe voeding via een batterijtje nodig heeft.

Phantoomstroom komt, denk ik, via de hotshoe.

Of via de kabel, indien geen hotshoe gebruikt wordt.

 

Hieronder de film waarbij, tijdens de opname, 't geluid harder en zachter wordt gezet.

En door de automaat wordt opgevangen.

En dat gebeurt best goed. Uiteraard hoor je harder en zachter. Maar geen "wilde" aanpassingen.

 

 

 

 

 

 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik overweeg wel een microfoon, maar hoe ervaar jij het geluid op bv enkele meters afstand?

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

In dit geval, met een simpele microfoon, is 't geluid naar mijn smaak al zeer goed.

Je kunt de hoek van de stereo microfoon veranderen/verbreden.

Dicht bij elkaar, richt je op bijv. een gesprek. Of een solist. De hoek is te vergroten tot 120 graden.

Dan pak je een heel orkest. Maar moet je misschien iets verder af hgaan staan. Dat blijft geheid goed.

 

En dat doet dit kleine ding, naar mijn smaak, heel netjes.

 

Het filmpje heb ik opgenomen, van m 'n computerscherm, denk op 50 cm afstand.

't Ging uiteindelijk alleen om 't geluid. En om de aanpassing van 't geluid, in "harder en zachter'.

De luidspreker, echt geen enorm geval, staat op, net geen meter.

Met originele instrumenten, wordt alles zeker mooier.

 

Interne recorder van de A-6300 lijkt me, van behoorlijke kwaliteit.

Volgens mij is de 7R mk2 niet echt veel beter. Maar kan me vergissen. Nog niet echt uitgeprobeerd.

 

*

Werk normaal gesproken vaak iets anders.

Gebruik de Zoom H6, met  z 'n eigen microfoon, (of meerdere - er kunnen er 4 op) als basis.

Via de line-out, ga ik dan de camera in. En doe dan eigenlijk net, alsof de Zoom H6, een microfoon is. Terwijl hij ook een zeer goede digitale versterker is. Dus dat krikt de zaak iets op.

 

Dit heeft als voordeel, dat je niets hoeft na te synchroniseren.

(Je krijgt dit letterlijk in 1x, i.p.v. je standaard microfoon, op je originele geluidsspoor)

En op deze manier gedaan, ligt het heel dicht tegen de Zoom opname zelf aan.

 

Wil je de nog betere kwaliteit, rechtstreeks uit de Zoom H6 zelf, moet je dat via het SDHC kaartje inlezen.

Dan heb je letterlijk CD kwaliteit. Uiteraard bij gebruik van goede microfoons. (Heb Rode NFG 2) + Lavalier.

 

Hieronder een opname die ik destijds heb gemaakt met de Nikon D810 + Zoom H6 + 1 Rode microfoon.

 

 

Geluidskwaliteit is vrijwel helemaal goed. Soms iets overstuurd.

Zet je mic. liever iets te zacht, dan dat hij gaat vervormen in 't rode gebied. (Indien niet automatisch)

Daar is vaak niets meer aan te herstellen. Iets forser geluid creeren lukt vaak wel.

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Heb vanmiddag een film gemaakt, van de opening van een expostie in 't Reestdal. Bij vrienden.

 

Ik had de microfoon op de A-6300 gemonteerd. Was de 1e keer dat ik hem gebruikte.

(Na een test - uiitsluitend binnen - en daar is de dooie kat niet nodig, maar zit ook niet in de weg!)

 

Er was een gitarist, die zeer goed zong.

Had geen externe Zoom H6, bij me. Dus alles rechtstreeks op de A-6300 + microfoon.

Had na de proefopnamen, het idee dat alles klopte. Maar dat ging dus niet helemaal, als gepland.

Geen koptelefoon meegenomen. Dan had ik de "ellende" gehoord.

Dus ook niet. Want de A-6300 heeft wel een microfoon-input, maar geen koptelefoon-output.

 

Als je de 7R mk2, en de A-6300 naast elkaar gebruikt, moet je dat goed uit elkaar houden.

De 7R mk2, heeft die koptelefoon-output, namelijk wel.

Gebruik dus ALTIJD, of het nodig is of niet, je "dooie kat"! Dat lesje leerde ik vrijdag j.l.

Kon me zelf wel voor de kop slaan, dat ik dat niet gedaan had.

En er is nadien geen duvel meer aan te doen. Opnamen zijn bijna altijd, vrijwel onbruikbaar.

 

Het leek, alsof het vrijwel windstil was. Derhalve geen "Dead Cat", rond de microfoon.

 

Fout van de 1e orde. Het leek wel, alsof het stormde. Nadien nagekeken op "Weerplaza".

Windkracht 2. Opnamen zijn nagenoeg onbruikbaar. Dus nogmaals, gebruik ALTIJD, die dooie kat!

 

Op momenten dat de wind weg volledig weg valt, is een zeer goed geluid hoorbaar.
Maar knoop er in alle gevallen, ook al lijkt het windstil, die "dooie kat", omheen.

Anders gaat het "hartstikke" fout. Dat had ik iets beter verwacht.

Lees verder, dat die dooie kat erg uithaart. Dus, een dikke bende veroorzaakt.

 

Hierbij de opname.

 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Er is een heel klein beetje aan te corrigeren.

 

Maar echt goed weg, krijg je dat geplop, niet.

 

In Adobe Premiere 14, zit een audiocorrectiemogelijkheid, die in staat is de lage tonen,

tot op een bepaalde hoogte, er uit te filteren.

 

Heb me daar te pletter naar gezocht. Want je moet dat niet doen met je lage tonen filter. Maar met de hoge.

Dan roepen dat je tonen wilt toestaan, vanaf .....

Ik heb de lage tonen beneden de 250 Hz weggelaten. En is 't merendeel van 't geplop weg.

 

Maar uiteraard is 't veel beter een dooie kat te gebruiken.

Deze opnames kon ik niet over maken. Dan moet je wel wat.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Vanmiddag in Giethoorn een shantykoor gefilmd. De Hansevaerders uit Lelystad.

 

Zowel met de opzetmicrofoom. Dit keer met kabel, zodat je meer invloed hebt.

En uiteraard de dooie kat.

 

Daarnaast de Zoom H6 + XYH6 (op 120 graden - stereo) + mono Rode shotgun NTG2

Als er dan wat misgaat, kun je op diverse "sporen", teruggrijpen.

 

*

Vond het geluid van de Sony microfoon, in combinatie met de A-6300 voorversterker, eigenlijk

nauwelijks onder doen voor de Zoom H6 + microfoons.

Alleen in de 1e 2 nummers zitten wat ploppen. Terwijl er nauwelijks wind was.

 

Gelet op de extra hoeveelheid werk, zijn de 1e 2 nummers uitsluitend weergegeven door de Zoom H6.

Inclusief een mix van beide microfoons. De ene dus een stereo, voor de breedte.

De andere een shotgun. Dus mono.

 

Morgen moet ik nog een andere shanty-club filmen. Dat wil ik proberen, met uiteraard weer de Zoom H6 +.

Maar met een dooie kat van Rode. Om de Sony microfoon. Denk - hoop dat die beter is.

Niet te veel dempt, maar toch de ploppen er uit haalt.

 

Zet bij deze post, als de YouTube klaar is, de video er wel even bij.

Dus 1e 2 nummers via Zoom - geen Sony Mic. . De volgende nummers, uitsluitend de externe Sony Mic.

 

 

Vervelend is wel, dat ik van de A-6300, het beschermkapje van de "hotshoe" kwijt ben.

Gelet op de hoeveelheid kwetsbare "mini" aansluitinkjes, denk ik een nieuwe te gaan bestellen.

Meteen maar een handje vol. Want verliezen zal wel niet de laatste keer zijn. 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Vanmiddag weer een shantykoor gefilmd.

 

Het woei veel harder. Gisteren windkracht 2. Nu 4. Om de Sony microfoon de dead cat van Rode.

Die gaat er dus niet meer af! Ook zonder wind gebruiken. Het minste zuchtje wind vertaald zich in geplop.

 

Ondanks veel wind, geen plop te horen. Hoeveelheid demping was volgens mij niet of nauwelijks anders.

Dat was gisteren anders. Er waren diiverse vervelende plops te horen met de "poes" van Sony.