annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7 adapters thread

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Sony A7 adapters thread

Inleiding

 

Een van de grote voordelen dat Sony E-mount camera’s hebben (zoals de NEX-reeks camera’s of de nieuwe A3000, A5000, A6000, A7, A7R en A7S), is de mogelijkheid om via adapters/koppelstukken lenzen van andere merken te gebruiken. Door de korte flange back distance (dit is de afstand van de lensbevestiging tot de sensor) zijn alle adapters zonder optische elementen. Dit houdt in dat het gebruik van adapters geen kwaliteitsverlies inhoudt.

 

In deze thread wordt een overzicht gegeven van de verschillende mogelijkheden die Sony E-mount fotografen hebben om niet-E-mount lenzen te gebruiken (bv. Canon, Nikon, Leica, M42, …).

Deel al uw ervaringen met adapters (bv. Metabones, Viltrox, Novoflex, ...) aan de community in deze thread!

 

Op volgende link kan je wat achtergrond informatie terugvinden.

http://www.sony.net/Products/di/nl/products/lenses/basics/lensmount.html

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
66 ANTWOORDEN 66
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Best niet forceren!

De vatting is inderdaad dezelfde, maar blijkbaar zit ergens een heel klein verschil (van nog geen millimeter) ergens op zodat je adapter er moeilijk op past.

 

2e item is natuurlijk dat je adapter mogelijks geen Full Frame beeldcirkel geeft, dus kan best zijn dat je sowieso een nieuwe adapter moet aanschaffen.

Metabones is zowat hét merk dat kwalitatief dik in orde is, ik weet dat de FD-E-mount adapters van metabones ongeveer 100-110 euro kosten. Best schappelijk :slight_smile: (Beetje zoeken op het net!) Wel op letten dat het wel degelijk gaat over de Full Frame versie!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
FlorisVos
Ontdekker

Nee forceren lijkt me zeker geen goed plan :slight_smile:

 

De adapter is niet smart ... eigenlijk gewoon een kokertje dat wel een fullframe beeld bestrijkt.

 

Opzoek dan maar naar een winkel waar ze adapters hebben om het maar gewoon te proberen. Metabones lijkt in nederland moeilijk te vinden... De 'domme' fd-nex tenminste. De EF-NEX is wel te vinden. Heb weinig zin om er eentje te bestellen in de US om er achter te komen dat deze ook moeilijk gaat.

 

Bedankt voor je antwoord!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Op amazon.de vond ik hem voor 110 euro (gratis verzending). 

Tik eens in: Metabones canon FD an Sony E adapter

 

Als je mooie FD lenzen hebt, loont dat zeker de moeite waard lijkt me!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
neurology
Ontdekker

wat portmixus heeft gezegt over de sony a7 adapters voor die nikon en tamron lenzen van CarinaDumais... werkt dat het zelfde met de zelfde adapter voor de sony a6000? of is dat een ander verhaal. ow en even voor de duidelijkheid, dan werken de DX en FX lenzen zowel van nikon en sigma die ik voor me nikon dx body heb ook op me sony a6000 met die adapter?

 

 

alvast bedankt!! :slight_smile:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo neurology,

 

Welkom op het forum!

Een A6000 of A7, dat maakt geen verschil. Als je autofocus lenzen hebt voor Nikon (van Tamron of welk merk dan ook) dan heb je een Nikon F-mount naar Sony E-mount nodig. Autofocus verlies je dan sowieso.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

 Hallo allemaal,

 

Nieuw hier, met dank aan  Portmixus, en direct met de deur in huis vallend.

Even over die adapters doorbomen want helemaal nieuw voor mij.
Na even rondgezocht te hebben zou ik (toekomstgericht) mijn zinnen willen zetten op drie lenzen.

- Een lichtsterke  50 mm (1.8 of 2)

- Een 35 mm - breedhoek dus

- en een 90 of 180 mm macro

 

Allemaal dus met vaste brandpuntafstand dus.

Deze zijn allemaal verkrijgbaar (macro is aangekondigd voor 2015) als sony fullframe e-mount maar zijn redelijk prijzig. Wat me ook opviel is dat de reviews voor deze lenzen niet echt positief te noemen zijn.

Dus kwam ik op het idee om met een adapter andere lenzen te kunnen gebruiken.
Nu blijken enkel de adapters van Sony echt goed te zijn (buiten de dure metabones) maar toch niet alle a-mounts te ondersteunen (ik bedoel sommige Sigma's en tamron's met a-mount) en dan heb je nog een hele reeks minolta-lenzen (handig overzicht: http://www.mhohner.de/sony-minolta/lenses.php#fixed_a )
Neem nu die LA-EA4, waarmee kan die overweg?
Is daar ergens een lijst van terug te vinden?

En dan nog een bijkomend vraagje: waar kopen jullie de minolta-lenzen? Via ebay? Of elders?

Arca1ne
Lid

Mijn vriendin bezit zelf een a5100 en om mijn A-mount lenzen te kunnen gebruiken, heeft zij een LA-EA2 adapter gekocht.

 

Ik moet zeggen dat het op zich wel een handige manier kan zijn om je lenzenset uit te breiden. Het spijtige is wel dat de autofocus wat trager werkt dan wanneer je e-mount lenzen gebruikt. Maar dit is op zich niet storend. Maar in vergelijking met de autofocus van de a5100 met e-mount lenzen, merk je dit wel op.

 

Ook moet je er rekening mee houden dat het aantal autofocus punten beperkt is. Ik weet niet hoe dit bij de LA-EA4 is, maar voor de LA-EA2 heb je er 15. Afhankelijk van wat je gewoon bent kan dit storend zijn of niet (mijn vriendin heeft hier zelf weinig last van).

 

De adapter hebben we 2de hands gekocht en hier gevonden: http://forum.belgiumdigital.com/f11/. Ook op 2dehands.be vind je wel eens koopjes :). Van ebay ben ik zelf geen fan.

 

Ik weet niet of er een officiële lijst bestaat van welke lenzen compatibel zijn met de adapter. Voor de LA-EA2 ben ik dit wel eens ergens tegengekomen. Maar google zeker de lenzen eens op voorhand waarin je geïnteresseerd bent, dan kom je niet voor verrassingen te staan. Zo kan mijn vriendin de Tamron 70-200 f/2.8 wel gebruiken met de adapter, maar werkt de autofocus niet... Na wat opzoekwerk bleek dit met de LA-EA4 dus wel te werken :).

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Zicolas!

 

Welkom :wink:

 

Wat bedoel je met "de reviews voor deze lenzen zijn niet echt positief te noemen"? De meeste Sony lenzen zijn heel modern en een nieuw optisch design, de lenzen zou ik zelfs een sterk punt durven noemen.

Over de macro en andere lenzen die dit jaar zouden uitkomen, is natuurlijk niets geweten. Dus dat je daar iets minder positief over zou gelezen hebben kan eigenlijk niet :wink:

 

Welke body heb je of zou je willen?

 

Van de lenzen die je nu opsomt (50 en 35) zijn er toevallig 2 uitstekende FE versies van: De Zeiss 55 F1.8 (wordt ook mini-otus genoemd omwille van waanzinnige kwaliteit, en dat is niet overdreven) de 35mm is ook echt heel, heel goed, maar iets minder interessante F-waarde (2.8).

 

Lees volgende 2 links zeker ook eens :slight_smile:

Zeiss 55mm

Zeiss 35mm

 

Met adapters werken is nuttig als je bereid bent handmatig scherp te stellen. Over handmatig scherpstellen gesproken, je kan ook Samyang lenzen overwegen. Ze zijn optisch HEEL goed en de prijs is (belachelijk) laag.

 

Lenzen kopen doe ik overal, behalve ebay :slight_smile:

 

Ps: de Metabones adapters zijn ook niet bijzonder in het opzicht dat AF van Canonlenzen echt traag blijft (in termen van seconden). En verschrikkelijk duur!

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Oeps, teveel informatie opgezocht, verwerkt en mis opgevat.

Reviews zijn wel goed doch het prijskaartje is momenteel te hoog 😉
Die 55 zie ik echt wel zitten.

Anderzijds is er de Mitakon 50mm f0.95....iemnd ervaring mee?

Handmatig scherpstellen is geen probleem, doe ik liefst zelfs.

 

Vroeger nog een dslr gehad van Canon en Sony.

Vooral landschap en macro.

2 jaar geleden alles bijna verkocht en overgestapt naar een NEX3.

Heb nu terug wat meer tijd en wil meer kunnen dus: 

Ik heb sinds 14 dagen een A7 II en ben héél wat vergeten in die tussenperiode :slight_smile: 

 

Misschien wel misplaatst in de adapter-topic:

Nog een beginnersvraagje: de Tamron 180mm F3.5 Macro 1:1 Sony is deze fullframe a-mount?

 

En bedankt voor je link naar Nexblog, had ik nog niet gezien in mijn zoektocht maar zit boordevol informatie!

 

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De Tamron 180mm macro is inderdaad een een FF (Full-Frame) lens.

Bij Tamron worden de FF lenzen aangeduid met Di, de croplenzen met Di II. (Maar niet alle winkels geven de volledige naam, Tamron is daar nogal lang in :nauseated_face: )

Bij Sony heten de croplenzen DT.

De FF lenzen voor E-mount heten FE.

 

De Mitakon lijkt me het overwegen waard als MF je ding is: Steve Huff is altijd leuke bron om te lezen.

http://www.stevehuffphoto.com/2014/04/28/first-look-preview-the-mitakon-50-f0-95-full-frame-lens-wit...

 

Anderzijds is er ook Wim Arys (belg) en heeft ook een account op dit forum :laughing:

https://www.wimarys.com/mitakon-50mm-f0-95-sharpness-test/

 

Kijk ook onderaan deze laatste pagina bij "related posts", daar vind je meer over deze lens!

 

Welke lens heb je nu op de A7II?

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training