Deel jouw ervaring!
Hoi iedereen,
Ik ben sinds juni 2016 in het bezit van de Alpha 68 en zou mijn sensor moeten laten reinigen.
Heb het blaasbalgje al geprobeerd maar dit helpt niet.
Zou hem bij Kamera Express in Antwerpen willen binnen doen voor een sensor reiniging.
Maar..... In de handleiding staat dat wanneer je een andere methode dan een blaasbalgje gebruikt je garantie komt te vervallen.
En dus zit ik met een tweestrijd, niet doen en vlekken op mijn foto's hebben of wel doen en uit garantie vallen.
Iemand sugesties?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Er zijn drie manieren om je sensor te reinigen. In volgorde van eenvoud.
In alle gevallen geldt dat het prima zelf te doen is en je vooral je niet bang moet laten maken door allerlei geleuter van bangerikken. Tenzij je lomp doet en niet de juiste spullen gebruikt, hoef je niet bang te zijn om je sensor te beschadigen. Dat kan echter wel als je niet de juiste spullen gebruikt of lomp bezig bent. Maar met enige voorzichtigheid is het probleemloos zelf te doen.
Als je het uitbesteedt dan doen firma's het op dezelfde manier.
Het is wel zaak dit in een zo stofvrij mogelijke ruimte te doen met zo goed mogelijk licht. Bij methode 1 en 2 kan je dit doen terwijl je de camera onderste boven houdt, zodat alle stof naar beneden dwarrelt. Bij methode 3 lukt mij dit zelf niet.
Ik schiet het meest met een A6300 en daar is de sensor nogal vaak vies.
als ik vor mezelf mag spreken... ik zou hem laten reinigen...
je gaat anderzijds niet wachten tot je garantie verlopen is en dan alsnog reinigen ?
maar das mijn mening, hoop dat je er wat aan hebt 😉
Er zijn drie manieren om je sensor te reinigen. In volgorde van eenvoud.
In alle gevallen geldt dat het prima zelf te doen is en je vooral je niet bang moet laten maken door allerlei geleuter van bangerikken. Tenzij je lomp doet en niet de juiste spullen gebruikt, hoef je niet bang te zijn om je sensor te beschadigen. Dat kan echter wel als je niet de juiste spullen gebruikt of lomp bezig bent. Maar met enige voorzichtigheid is het probleemloos zelf te doen.
Als je het uitbesteedt dan doen firma's het op dezelfde manier.
Het is wel zaak dit in een zo stofvrij mogelijke ruimte te doen met zo goed mogelijk licht. Bij methode 1 en 2 kan je dit doen terwijl je de camera onderste boven houdt, zodat alle stof naar beneden dwarrelt. Bij methode 3 lukt mij dit zelf niet.
Ik schiet het meest met een A6300 en daar is de sensor nogal vaak vies.
Toevallig pas een hele discussie gehad in een fotowinkel...
Even een puntje hierbij dat ik een aantal jaren in een dergelijke winkel gewerkt heb en aardig wat sensors gereinigd heb
Zij waren absoluut tegen het gebruik van de blaasbalg, want dan zou je er juist stof in blazen (Wat mevrouwtje, doet u dat met een blaasbalg... nee toch zeker!) De rest van de conversatie zal ik je besparen...
Maar goed, ik blijf erbij dat de blaasbalg altijd de eerste keuze zou moeten zijn (een rocket blower met een filter zou dan een goeie keuze zijn) en nat reinigen inderdaad als laatste. Alles wat je aan de sensor gaat prutsen kan juist zorgen voor krassen en door nat reinigen heb je iets meer kans dat je sensor daarna ietsje statisch wordt en meer stof aantrekt.
Er zijn ook van die trillende kwasten maar dat zou ik niet aanraden.
Die kwasten trillen niet tijdens het reinigen. Je zet de motor aan VOORDAT je gaat reinigen. Doordat de haren heel snel ronddraaien worden ze licht statisch en daardoor trekt het vuil aan. Tijdens het reinigen trilt er niks.
Ik vind het juist een fijne methode om te gebruiken. Het gaat veel sneller dan nat en het haalt veel vuiltjes weg. Behalve plakkende of vettige. Dan moet je het wel nat doen maar ik vind nat schoonmaken best lastig om het echt goed te doen. Af en toe heb ik het idee dat ik de deeltjes verplaats.
Ik vertrouw altijd vooral op mijn eigen waarneming en zelden op wat anderen ervan vinden of zeggen, tenzij ik denk dat ze absoluut betrouwbaar zijn en dat vind ik per definitie geen enkele verkoper in een winkel. Ikv ermoed namelijk dat de marge op sensorreiniging een stuk hoger is dan op de verkoop van een Rocket blower. Ik heb zelf lang genoeg in verkoopfuncties gezeten om te weten dat marge altijd aantrekkelijk is.
Dat gezegd hebbende: 80% van de tijd is een flinke stoot van mijn Rocket blower genoeg om stofjes te verwijderen. Dat gaat goed zolang mijn diafragma niet al te hard geknepen wordt. Als ik het op f22 zet, dan schrik ik.
Ja die kwasten zijn ok! Er waren in het verleden ook wel kwasten die trilden tijdens het reinigen en voor het geval die nog ergens te vinden zouden zijn.
Dat nat schoonmaken is inderdaad even een handigheid die je met meer trainen dan wel opdoet (zoals in een winkel ) Ik denk ook dat ik niet heel erg geschikt was als verkoper, veel te eerlijk... Ik vind bijvoorbeeld de workshops die ik wel eens doe voor Sony of een enkel demonstratiedingetje zoals fotofair heel leuk, dan hoef je niets te verkopen en kun je lekker met gelijkgestemden van gedachten wisselen over de apparatuur.
Het is een leuke verdienste voor een winkel inderdaad, maar als je kijkt naar de tijd die een grondige reiniging van camerahuis en sensor kost is het ook weer geen schrikbarend bedrag, alhoewel ik niet weet wat de gemiddelde camerashop er voor vraagt dezer dagen.
Als je dat vaak doet, is het best logisch dat je daar handiger in wordt. Ik doe dat hooguit een of twee keer per jaar. En dan alleen als de andere methodes falen. Niet alleen omdat ik een hekel heb aan nat schoonmaken maar vooral ook omdat die spullen idioot duur zijn.
Ik neem in ieder geval altijd die spullen mee op vakantie. Ik ga vaak naar stoffige landen en je zal maar zo'n vette jongen op je sensor hebben en die vlek op al je foto's en video's zien.
Dit jaar ga ik naar Georgië en Armenië. Schijnt ook droog en stoffig te zijn.