annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Noorderlicht

profile.country.NL.title
Jeruzalem
Lid

Noorderlicht

Goedenavond,

Zojuist mijn Sony Alpha 7 geregistreerd, die ik sinds afgelopen maandag in huis heb. Het is de eerste keer dat ik zo'n camera heb, waarbij je de lenzen kan verwisselen. Ik heb er de standaard lens bij waarmee deze camera verkocht wordt, en ik ben nu bezig om alle mogelijkheden te ontdekken. Ook heb ik er al een paar foto's mee gemaakt en ik ben onder de indruk van de kwaliteit van deze camera. In oktober was ik in IJsland, en daar hadden we geluk met het weer, overdag veel zon en s'avonds prachtig Noorderlicht. Ik heb het met behulp van een statief tot mijn verbazing zelfs kunnen filmen met mijn JVC Everio video camera. Het is een 3D full HD camera met als grootste diafragma opening f/1.2, maar omdat de lenzen klein zijn was de kwaliteit van de videobeelden niet zo goed als ik zou willen, er was veel beeldruis. Daarom dus de aanschaf van een camera met grote beeldchip. Maar de bijgeleverde kitlens FE 3.5-5.6/28-70 is volgens mij niet ideaal omdat ik een grotere openingshoek zou willen.

Dus ik sta open voor tips over lenzen en andere tips, want waarschijnlijk zijn er hier wel mensen die al ervaring hebben met filmen van het Noorderlicht. In afwachting van advies, al vast bedankt en groeten,

 

Jeruzalem

Omdat we binnenkort zeer ver naar het Noorden zullen gaan reizen

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Wow, heel mooi zeg ! 

 

 

gefeliciteerd met je aankoop.

het noorderlicht staat bij mij nog heel hoog in het `wat to do `/ bucketlist lijstje :grin: 

vrienden van ons zijn ook pas geleden gegaan maar wat is dat mooi.

 

heb je er nog meer kunnen maken in het donker ? 

 

groet

 

profile.country.NL.title
Jeruzalem
Lid

Beste Onno,

Ik heb tientallen foto's gemaakt en er hier één van geplaatst. Nog mooiere foto's hoop ik tijdens een volgende reis naar het Noorden te maken. Maar de beste locaties vor het Noorderlicht vind je vooral op IJsland en het Noorden van Scandinavië. Svalbard ligt veel verder naar het Noorden, en hoewel je ook daar het Noorderlicht kan zien, zijn de kansen toch wat minder omdat het eigenlijk te ver naar het Noorden is. Je ziet het Noorderlicht daar dan ook in het Zuiden, de foto die ik hier geplaatst had was genomen in Zuidelijke richting. Svalbard is echter een heel bijzondere bestemming omdat er een soort pionierssfeer hangt. Er wonen nog geen 2500 mensen in Longyearbyen, en in Barentszburg, zo'n 70 km naar het Zuidwesten, wonen tegen de 400 mensen. Verder is er op ruim 120 km naar het Noordwesten nog de plaats Ny Ålesund waar ongeveer tussen de 25 en 30 mensen wonen, allemaal wetenschappers. Svalbard is de Noorse naam voor deze eilandengroep, waarvan Spitsbergen het grootste eiland is, en tevens het enige eiland dat bewoond is. De tweede week van februari is zo'n beeje de mooiste tijd van het jaar omdat het landschap bijzonder mooie kleureffecten toont tegen het einde van de poolnacht. Vooral in loop van de middag als alles in een blauwe gloed baadt, zoals op de derde foto is te zien. Het is bizar dat het er vandaag 6° warmer is dan in Nederland!