annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Noorderlicht

profile.country.NL.title
Jeruzalem
Lid

Noorderlicht

Goedenavond,

Zojuist mijn Sony Alpha 7 geregistreerd, die ik sinds afgelopen maandag in huis heb. Het is de eerste keer dat ik zo'n camera heb, waarbij je de lenzen kan verwisselen. Ik heb er de standaard lens bij waarmee deze camera verkocht wordt, en ik ben nu bezig om alle mogelijkheden te ontdekken. Ook heb ik er al een paar foto's mee gemaakt en ik ben onder de indruk van de kwaliteit van deze camera. In oktober was ik in IJsland, en daar hadden we geluk met het weer, overdag veel zon en s'avonds prachtig Noorderlicht. Ik heb het met behulp van een statief tot mijn verbazing zelfs kunnen filmen met mijn JVC Everio video camera. Het is een 3D full HD camera met als grootste diafragma opening f/1.2, maar omdat de lenzen klein zijn was de kwaliteit van de videobeelden niet zo goed als ik zou willen, er was veel beeldruis. Daarom dus de aanschaf van een camera met grote beeldchip. Maar de bijgeleverde kitlens FE 3.5-5.6/28-70 is volgens mij niet ideaal omdat ik een grotere openingshoek zou willen.

Dus ik sta open voor tips over lenzen en andere tips, want waarschijnlijk zijn er hier wel mensen die al ervaring hebben met filmen van het Noorderlicht. In afwachting van advies, al vast bedankt en groeten,

 

Jeruzalem

Omdat we binnenkort zeer ver naar het Noorden zullen gaan reizen

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.NL.title
Amal_S
Moderator

Beste Jeruzalem,

Welkom op het forum.

Gefeliciteerd met je aankoop. Die eerste paar dagen met een nieuwe camera zijn altijd een beetje wennen.

Gelukkig zijn er veel experts op het gebied van fotografie actief op ons forum en hopelijk kan iemand je hierover adviseren.

Met vriendelijke groet,

Amal_S
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Beste @Jeruzalem

 

Welkom!  

Qua lenzen informatie; met dank aan @Portmixus is op dit forum een lensdatabase te vinden met veel info!

zie https://community.sony.nl/t5/lens-database/bg-p/NL_Lens_database

 

Veel plezier met de A7 !

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Jeruzalem
Lid

Hier ben ik weer eventjes, allereerst bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik een Samyang 14mm f/2,8 lens gekocht. Wordt ook vaak gebruikt voor het fotograferen van sterrenhemels.

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Je probeert nu vergelijking te maken tussen camera's en objectieven, warvan de sensor verschilt in grote. Dit verschil in grote heeft invloed op je beeldhoek, maar ook op je diafragma. De vergelijking die je probeert te maken tussen het diafragma gaat daarom helaas niet op.

 

Op de onderstaande link vind je wat meer technische informatie. Ook met betrekking tot ruis. 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1738681

 

Wat is het brandpunt afstand dat je wenst te gebruiken voor het filmen. 16mm, 24mm of 35mm of ander brandpunt afstand? Met objectief met f/2.8 kun je al heel erg goed uit de voeten. Zelfs met een f/4 is het goed te doen. Bijvoorbeeld de Sony 16-35 f/4. 

 

Op youtbe vind je veel leuke leerzame filmpjes, waarin uitgelegd word hoe te filmen met deze camera. 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Jeruzalem
Lid

Beste Instapfoto, bedankt voor de reactie met de link naar het interessante artikel op Tweakers.

De 14mm Samyang f/2.8 is geschikt voor mijn Sony A7, want hij kan zo zonder adapter op mijn camera geschroefd worden, het is een lens die ik al een paar keer voor sterrenhemels heb gebruikt om hem uit te testen. De resultaten zagen er goed uit, en nog deze week ga ik op jacht naar het Noorderlicht.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Jeruzalem

 

Gefeliciteerd met je keus, en veel plezier tijdens de jacht op het Noorderlicht :thumbsup:

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Jeruzalem
Lid

DSC00827.JPG

profile.country.NL.title
Jeruzalem
Lid

Zoals bovenstaande foto laat zien, is de jacht op het Noorderlicht geslaagd. Deze foto is de avond van 11-02-2018 gemaakt vlak buiten Nybyen, een gehucht vlak buiten Longyearbyen, Svalbard. Ook tijdens de schemering overdag is het erg mooi daar tijdens de Poolschemering. De eerste foto werd in de ochtend om 10:00 gemaakt, de tweede om 15:30.DSC00447.JPGDSC00448.JPG

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Jeruzalem Toppie! Hele belevenis lijkt me,

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en