annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

JPEG compressie Sony A7 iii

profile.country.NL.title
DaBone
Ontdekker

JPEG compressie Sony A7 iii

Ik heb een vraag, ik heb sinds een aantal maanden een Sony a7 iii met een Tamron 28-75 lens. Ik schiet voor nu alleen JPEG, maar als ik foto's van mijn zoontje maak zitten er 9 vd 10 keer rare streepjes in zijn haar. Ik heb even geprobeerd om ook in RAW te schieten om te vergelijken, en in de JPEG is het echt heel duidelijk en in de RAW zie je het heel lichtjes (waarschijnlijk ook omdat ik weet maar ik moet kijken). Dit is een beetje teleurstellend omdat ik dit niet verwacht bij een camera uit deze prijsklasse (al heb ik het ook nog nooit in mijn andere, goedkopere camera's gezien). Nu vroeg ik me af of iemand weet of dit 'normaal' is bij deze camera (camera/lens combinatie), of dat er misschien iets aan de hand is met mijn camera/lens. Dit is een nogal populaire camera en lens combi en ik kan niets soortgelijks  vinden op internet dus vandaar mijn berichtje hier :slight_smile:

 

Hierbij een screenshot van een 100% crop JPEG, het probleem is hier duidelijk te zien als verticale streepjes in zijn haar.

 

Alvast bedankt!

 

Screenshot 2020-04-13 at 00.07.48.png

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@DaBone 

Welkom. op de community.

Ik fotografeer naar volle tevredenheid met dezelfde combinatie en zoiets is me niet opgevallen. Nu heb ik natuurlijk niet hetzelfde onderwerp en fotografeer ik alleen in RAW, maar het lijkt me dat je met deze foto even bij je leverancier langs moet gaan. 

Heb je eventueel nog andere foto's waarbij je dit opgevallen is?

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
DaBone
Ontdekker

Dankjewel! Ja ik probeer nu dus uit te vinden of het de camera is, de lens, of de combinatie van. Ik dacht omdat dit zo'n populaire combinatie is dat ik vast wel moet kunnen uitvinden wat het kan zijn maar tot nu is dat me nog niet gelukt. Ik zal bij dit antwoord nog een screenshot plaatsen van een foto waarbij het ook duidelijk te zien is (helaas niet zo scherp als de vorige, maar vond deze even snel, maar ook hier zie je de strepen terug). In de tussentijd heb ik mijn camera teruggezet naar fabrieksinstellingen  (ik had ook scherpte op +1 staan in mijn camera voor jpeg), maar helaas is het probleem niet weg (scherpte staat nu op 0 en het is niet zo duidelijk als op deze foto, maar nog wel duidelijk aanwezig). 

 

Screenshot 2020-04-16 at 23.52.57.png

 

Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik het alleen in het haar van mijn zoontje zie, het is me tot nu toe nog nergens anders opgevallen. Ik lijk ook wel wat moiré te zien in het haar en weet niet of dit in combinatie met de jpeg compressie van de camera het probleem is. Op een tweetal test foto's van mijn vrouw met blond haar zie ik het probleem niet, ik vindt het heel vaag allemaal 🤔

 

Ik vond toch een foto van mijn vrouw waar het probleem zich ook voordoet, en de streepjes lijken een andere kant op te gaan ondanks dat de foto's beide liggend zijn genomen.

 

Screenshot 2020-04-17 at 00.11.29.png

Edit: tekst aangepast en andere foto geplaatst want dit was dezelfde foto 😊 en nog een foto geplaatst.

profile.country.NL.title
DaBone
Ontdekker

Is er niemand anders die dit probleem heeft of heeft gezien? Zo niet dan moet ik inderdaad maar eens misschien mijn camera en lens na laten kijken. 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Goedenavond @DaBone,

 

Ook ik heb deze combinatie  (Schuld van @Sigiphoto  😉), maar ook ik herken dit euvel niet.

Ik zie de streepjes alleen horizontaal of verticaal lopen, waardoor mijn gedachten over de oorsprong richting je sensor gaan. Ik neem aan dat de pixels ook een rechthoekig raster vormen. Het lijkt wel of er een soort dwarsbeïnvloeding op je sensor actief is.

Zou nu spannend zijn als de streepjes telkens op andere plekken blijven ontstaan, want dan ga je denken aan een externe oorzaak: vuiltjes, misschien zelfs op/in je lens?

 

Anderzijds, als je de JPEG-compressie verdenkt, zou je eens in RAW kunnen schieten en deze in een daartoe geschikt programma kunnen omzetten naar jpg. Daarmee sluit je de interne jpg-compressie uit.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
DaBone
Ontdekker

@harmnldbedankt voor je reactie!

 

Ok dan begint het er echt op te lijken dat er iets aan de hand is met mijn camera of mijn lens 😏

Ik heb ook foto’s gemaakt in RAW en als de streepjes zie in de JPG zie ik ze ook in de RAW alleen dan in iets mindere mate.

 

Op ‘t moment kan ik alleen RAW foto’s openen en niet bewerken/omzetten maar het probleem doet zich dus niet alleen voor in de JPG bestanden.

 

Het blijft vreemd dat het alleen in menselijk haar en vacht van dieren te zien is. Als ik een foto maak van een stilstaand object zoals een knuffel ofzo (ivm de nabootsing van vacht) dan zie ik het probleem niet, wat ik totaal niet snap. Het enige verschil is dat de foto’s waar ik het probleem zie buiten zijn gemaakt en mijn testfoto’s binnen.

profile.country.NL.title
DaBone
Ontdekker

Hier heb ik een voorbeeld van een foto van afgelopen weekend (Uncompressed RAW) en de vacht van de vos zit vol met die vreemde verticale streepjes, in de JPG is dit nog erger. Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn foto's altijd op 100% bekijk om te kijken of deze goed scherp zijn, en nu ook omdat ik het probleem heb opgemerkt en ik aan het onderzoeken ben waar het nou wel en niet voorkomt.

 

https://photos.app.goo.gl/42mij7rHdSea21dj8

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo Danny,

 

als ik je gedeelde foto bekijk, zie ik het niet of niet duidelijk. Hooguit aan weerszijden van de snuit van deze lome vos, zie ik iets wat er op lijkt.

Ik ben nu echt even uitgedacht.

Kun je ook een foto gemaakt met een ander objectief laten zien, waar je het hebt? Zo nee, dan kan het de lens zijn, zo ja, dan gaat het richting sensor/compressie..

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@DaBone 

 

Naast de tips van @harmnld  nog even dit, wellicht een open deur..., maar heb je de camera ook nog een reset gegeven (terug naar fabrieksinstellingen instellingen)

 

Zie je het ook op stand "compressed raw", (daar fotografeer ik mee, uncompressed doet volgens mij niet veel meer voor je raw foto, natuurlijk wel meer info in het bestand)

 

Anders idd even langs bij de fotowinkel, dit soort dingen is vaak moeilijk van afstand en vanachter een laptop schermpje op te lossen 😉,

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en