annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Instellingen die ik niet begrijp

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Instellingen die ik niet begrijp

Er zijn een paar instellingen die mij maar niet duidelijk worden, Misschien dat iemand het wel duidelijk is?

 

1. Bij de eigen toetsinstellingen is er de mogelijkheid van AEL-vergrendel/wissel, mèt en zónder een voorafgaand 'Spot-lichtmeetfiinctie pictogram'. De vraag loopt al een tijd bij 'Sony customer ondersteuning', maar daar liken ze er ook niet uit te komen.

 

2. Bij de eigen toetsinstellingen is er ook de mogelijkheid van 'Voorbeeld Opn.result'. De intentie van de instelling 'lijkt wel duidelijk', maar zaken als Sluitertijd, Diafragma en ISO pakken heel anders uit na de opname - wat niet zo zou moeten zijn.

 

3. Bij Eigen instellingen 4.2 zit de 'e-sluitergordijn voor' Aan/Uit mogelijkheid. De beschrijving in de handleiding is mij een raadsel.

 

4. Bij Camera Instelling 6.5 'Zoom', adviseert de gebruiksaanwijzing deze 'Uit te ztten bij gebruik van een statief'. Wat zou de reden van dit advies zijn?

 

 

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Vraag 1 en 3 kan ik zo beantwoorden, 2 en 4 moet ik eens proberen. Met name bij 4 zie ik op het eerste zicht geen enkele reden waarom dat op statief niet zou kunnen of geen nut zou hebben.

 

Vraag 2 vind ik eerder vreemd, zal het eens uitproberen als ik tijd heb. Er zal hoogstwaarschijnlijk wel een "logische" redenering achter zitten. Ik gebruik het alleszins nooit (zie er geen meerwaarde van in).

 

Vraag1: Met AEL kan je je lichtmeting vergrendelen. Dit wil zeggen dat je op iets mikt en hij met je huidige gekozen instelling voor lichtmeting het licht vergrendelt. Sta je op breedveldmeting, dan zal hij een gewogen gemiddelde over de hele foto vergrendelen. Je belichting wijzigt niet meer zolang je de knop AEL ingedrukt houdt in geval van vergrendelen, of 1-malig indrukken in geval van wisselen. Als je AEL koppelt aan spotmeting, dan ga je op het moment dat je drukt op AEL ALTIJD een heel klein deel van het midden van het beeld meten. AEL wordt dan spotmeting, al dan niet terwijl je AEL ingedrukt blijft houden of 1-malig drukt. Ik gebruikte dat vroeger nogal vaak, toen ik nog met een DSLR werkte. Nu met een EVF vind ik dat geen voordeel meer en gebruik ik AEL als knop voor eye-AF.

 

Vraag 3: Een klassieke camera werkt met 2 gordijnen/2 sluiters. Het eerste gordijn zit reeds voor de sensor en voorkomt dat er licht op de sensor valt. De belichting start op het moment dat de sluiter van de sensor weg schuift, een 2e gordijn sluit zich daarna om de belichting te stoppen. Met een e-sluiter (elektronische sluiter) voor het 1e gordijn, is het 1e gordijn reeds open en start de belichting van de sensor elektronisch. Het einde van de belichting is wel mechanisch. Het voordeel hiervan is dat de camer "geen tijd verliest" met het openen van de sluiter (de shutterlag wordt daardoor iets korter) + de camera maar maar 1 klikgeluid (= stiller). Zet maar eens aan/uit en luister naar het verschil. Een dubbele mechanische sluiter heeft wel nut in bepaalde situaties (extreem korte sluitertijden of bij high-speed flitssynch), maar dat leg ik ooit wel eens uit in een artikeltje of zo :wink: In de praktijk gebruik ik het zelden tot nooit.  

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik gebruikte vroeger AEL bij het maken van portretten. Als ik dan een persoon op de foto zetten, dan zette ik de lichtmeting vast, plaatste de persoon uit het centrum met de juiste lichtmeting op de persoon.

Maar de moderne cameras spotten een persoon, stellen er scherp op en belichten meteen goed.

Ik gebruik die knop nu voor Eye-Focus

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Dit was een zeer verhelderend antwoord. In het A6000 Instellingen document heb ik het alsvolgt aangepast:

Eigen toetstinstelling AEL, voorafgaand door Spotmeting pictogram:

Vergrendelt de belichting; met lichtmeting op Spot (midden), ongeacht de ingestelde Lichtmeet Functie (C 4.2). Vergrendeling  zolang de toegewezen knop wordt ingedrukt en Wisselen na indrukken toegewezen knop, en weer indrukken voor ontgrendeling.

! Indien Lichtmeet functie anders ingesteld dan op Spot, kan de resulterende belichting veranderen, afhankelijk van het licht in het centrum van de opname.  Alleen praktisch als men ‘altijd met spotmeting wil vergrendelen’

De veranderende belichting is wel iets om bedacht op te zijn.

Om de AEL knop voor eye-AF te gebruiken vind ik wel een hele goeie - en de enige manier om deze functie te kunnen benutten, met 2 knoppen gelijktijdig indrukken. Heb het als tip in het A6000 doc. opgenomen.

 

Het e-sluitergordijn voor is me nu ook duidelijk. En, inderdaad, bij High Speed Sync. Flitsen geeft dit strepen.

Ik heb de tekst in het A6000 Instellingen doc. aangepast. De toelichting die Sony in de handleiding geeft blijft echter wel raadselachtig.

Bij opname met hoge sluitersnelheid en een lens met grote diameter, kunnen zich schaduw-vorming of wazige gebieden voordoen. Met een lens van andere fabrikant, stel in op [Uit]. Bij instelling op [Aan], wordt juiste belichting niet ingesteld of beeldhelderheid ongelijkmatig zijn.

Hier zie ik het verband niet, maar zal m'n hersenen hier niet aan pijnigen.

 

Bedankt voor de uitleg en benieuwd naar je onderzoek naar de overige onduidelijkheden.

 

 

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Inderdaad: een heel goede toepassing voor de AEL-knop!