annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Stijlvakken; een verborgen schat

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Stijlvakken; een verborgen schat

Misschien dat niet iedereen het ontdekt, dus hierbij de tip. Onder "Creatieve Stijl" (Camera Instelling 4.5) zitten een groot aantal mogelijkheden die men niet zo snel gebruikt - zeker niet de fotograaf die zelf de controle wilt houden. Maar er zitten ook mogelijkheden in die, naar mijn mening, in de categorie 'primair instellingen' thuishoren en waar de "control-fotograaf" dankbaar gebruik van zal maken. Dit zijn: contrast en verzadiging en voor de liefhebber: Zwart/Wit. Gelukkig biedt Sony de mogelijkheid om 6 stijlvakken naar eigen keuze in te stellen. Mijn keuze hiervoor zijn: drie gradaties 'contrast' in verschillende combinaties met 'verzadiging'. Extra contrast vind ik bijna altijd mooier en extra verzadiging in een overwegend grijs beeld of minder verzadiging in een te kleurrijke omgeving of voor een bepaalde sfeer. Ik neem het altijd mee in m'n instellingen vooraf en het staat in m'n Fn menu. Maar je moet er wel opkomen - vandaar.

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Goede tip!

 

Heb je misschien een voorbeeld van de toepassing hiervan? Een foto van wat het verschil is precies? 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Om daar iets aan toe te voegen: het mooiste zwart wit (echter niet aanpasbaar) vind je bij "picture effects". Dat is nog iets apart van creatieve stijl. Het zwart wit bij picture effect is HCBW (high contrast B&W). Dat is enorm populair en geeft een echt mooie zwart-wit stijl, ipv een grijs-wit.

 

Het leuke aan Sony camera's is dat je RAW kan instellen en toch visueel in zwart-wit fotograferen... 😉

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Nee, ik heb geen verschillende opnames van hetzelfde onderwerp - ik maak de keuze vooraf. Bijv. op de kermis met max. verzadiging en laatst bij een ballet (waar ik bovenop kon staan) met minimale verzadiging. Het verschil laat zich op de monitor al goed zien. DSC00899.JPGDSC00899.JPG

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Ja, het 'High contrast monochrome" had ik ook al ontdekt. Alleen jammer dat Sony de ordening zo slordig gedaan heeft; Tussen de "High contrast" en "Mono met rijke tonen" zitten weer twee totaal andere keuzes (Soft Focus en HDR Schilderij). Het zou veel praktischer geweest zijn als de twee zw/wt instelllingen bij de 'Creatieve stijl' ondergebracht waren - echt jammer.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Inderdaad, de volgorde van verschillende zaken laat te wensen over.

Maar ik raad mensen aan om het op te slaan onder hun draaiwieltje als preset onder nummer 1 of 2 als ze dat veel gebruiken...

 

Die van ballet is echt prachtig!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Opslaan onder de preset is een hele goede raad, waar ik nog niet opgekomen was! Daar ben ik heel blij mee!