annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Eerste indruk nieuwe FE-lenzen op Professional Imaging 2015

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Eerste indruk nieuwe FE-lenzen op Professional Imaging 2015

Zoals werd aangekondigd op dit forum was het afgelopen weekend de "professional-imaging beurs" in Nijkerk. Het is een heel mooie beurs waar je ongelofelijk veel kan uittesten bij zowat alle merken! Sony had een heel knappe stand dit jaar, veel grootser, mooier en uitgebreider dan vorig jaar. Er waren papegaaien aanwezig in een mini-tropisch tuintje dat voor de gelegenheid werd aangelegd. Deze beestjes hadden erg veel bekijks. :wink: Je kon ook alle nieuwe FE-lenzen uitproberen alsook bijna alle bestaande lenzen op je eigen camera uitlenen. (zelfs de Zeiss Loxia's die in de kast verstopt zaten)

 

Ik kreeg de kans om vooral met de nieuwe Zeiss 35mm F1.4 en 90mm F2.8 G macro te spelen. De 28mm F2 heb ik ook uitgeprobeerd, maar niet op mijn eigen camera. Hetzelfde geldt voor de 28-135mm en 24-240mm lenzen. Uiteraard kan je op zo'n beurs geen diepgaande beoordeling maken op zo'n korte tijd: je hebt enkel kunstlicht (zonlicht is eigenlijk veeleisender voor optiek), mensen kijken heel de tijd mee om ook die nieuwe lens eens vast te hebben en dieren zijn leuke modellen maar helaas begrijpen ze je niet als je zegt om even stil te blijven zitten... :nauseated_face:

Ik heb natuurlijk wel genoeg kunnen spelen om je mijn eerste indrukken te geven!

 

Het komt niet als een verrassing: de behuizing van Sony E-mount lenzen gaande van de kitlens tot de G en Zeiss lenzen telkens uit metaal vervaardigd, zoals we van Sony gewend zijn. Als je de lenzen vasthebt, heb je meteen het gevoel dat je een stevig stuk glas en pure kwaliteit vast hebt. Als minpuntje zullen sommige mensen wel aanhalen dat de zonnekap van de 90mm F2.8 G macro van eenvoudig plastic is, maar het houdt op z'n minst wel het gewicht wat lager. :wink: Over de zonnekap van de Zeiss 35mm F1.4 kan ik weinig zeggen daar deze niet aanwezig was.

 

De Zeiss 35mm F1.4 heeft ook een manueel instelbare diafragmaring op de lens, je kan die met klik (telkens per 1/3e stop) of zonder klik laten draaien wat vooral videografen graag zullen zien. Als je het diafragma wil bedienen zoals je nu gewend bent voor de meeste Sony E-mount lenzen op de camera, dan zet je de diafragmaring op de lens in "A" (zoals hieronder op het fotootjes wordt getoond).

 

 

Genomen met een Xperia Z3 compact bij kaarslicht met een instagram effectje eroverheen:

Zeiss 35mm.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe is de AF-snelheid?

De Zeiss 35mm F1.4 werkt zoals je verwacht van deze lens (enkel getest bij kunstlicht en straatverlichting en bij F1.4): het gaat erg vlot, vindt het onderwerp zonder veel moeite. Kortom, het heeft mij geenzins belemmerd foto's te nemen zoals ik wou.

De 90mm F2.8 macro is wel een ander verhaal maar niet ontypisch: de lens is snel voor kleine aanpassingen, maar binnenshuis gaat de lens soms "hunten" (wat zoveel betekent als dat de lens heen en weer gaat om maximaal contrast te vinden). Macrolenzen zijn algemeen wat trager in het voordeel van scherpstelnauwkeurigheid. Om het nog moeilijker te maken heb ik de macro ook enkel gebruikt in zijn "volledige bereik". De 90mm F2.8 heeft 3 standen om het scherpstelgebeuren te versnellen: je kan de camera van 0.28m tot oneindig laten scherpstellen (wat ik bewust heb gedaan om het de camera moeilijk te maken), van 0.5-oneindig of voor het typische macrowerk van 0.28m-0.5m. Je hebt dus best wat mogelijkheden om de AF een handje te helpen.

 

Kleine noot: de lenzen waren nog niet voorzien van de nieuwste firmware die recent werden uitgebracht.

 

 

Hoe is de optiek?

Uiteraard geen labotestwerk, simpelweg foto's nemen op een beurs. Het was meer als voldoende om te zeggen dat beide lenzen echt toppers zijn! (en euuuh...mag ook wel voor zijn prijs?) Ik ben wel wat Zeiss en G-geweld gewoon maar deze twee lenzen gaven je toch dat wow-gevoel zonder meer. Dat geldt niet enkel voor centrumscherpte, waar je ook je scherpstelpunt plaatst, het blijft verschrikkelijk scherp! 

Ik had letterlijk drie heren die met me aan het meekijken waren toen ik de macro voor het eerst uitprobeerde, ik nam mijn eerste foto en bij het herbekijken en inzoomen zeiden we bijna simultaan "wow", scherp had ik verwacht, maar zo scherp? Lenzen hebben ook andere karakteristieken, maar het eerste waar je naar kijkt als je een lens gebruikt is -bij mij althans- scherpte. Kwaliteit van bokeh, contrast, chromatische aberratie, purple fringing...deze lens doet het allemaal goed onder kunstlicht.

 

De beeldstabilisatie (OSS) van de 90mm F2.8 macrolens (in combinatie met de sensorstabilisatie van de A7II) zijn ook echt goud tezamen. Ik hing over de tafel om iets dichter bij de plantjes te komen, steunde daarbij op mijn linkerelleboog, liet de beeldstabilisatie zijn werk doen en op 1/10e sluitertijd...bekijk gerust het resultaat wat verder hieronder. :slight_smile: Het was zeker geen gelukje, wat ook weer niet wil zeggen dat je al je foto's op 1/10e sluitertijd moet gaan trekken :nauseated_face:

 

Hieronder vind je wat voorbeeldfoto's die ik heb genomen: bekijk wat je wil, scherpte, bokeh, etc. Vignettering en contrast is iets wat je NIET kan beoordelen a.h.v. deze foto's daar ik graag wat speel met deze parameters. Alle foto's werden genomen met de A7II in raw, omgezet tot DNG om te kunnen ontwikkelen met Lightroom 4.4. Alle parameters (waaronder scherpte tussen 50 en 70) werden ingesteld naar smaak. :slight_smile:

 

Merk op dat deze foto's louter voorbeelden vanop een beurs zijn, geen labo-testwerk op het meest open diafragma (kan dus alleen nog beter) en zelfs niet op de laagste ISO!

 

35mm F1.4: achtergrondvervaging (ISO320, F1.4, 1/250)

DSC00315.jpg

 

35mm F1.4: dichtbij scherpgesteld, achtergrondvervaging en scherpte op F1.4 (ISO100, F1.4, 1/250)

DSC00328.jpg

 

100% crop:

DSC00328 crop.jpg

 

35mm F1.4: (ISO250, F1.4, 1/250)

DSC00364.jpg

 

 

100% crop:

DSC00364 resize.jpg

 

 

 

90mm F2.8 G macro: scherpte uit het centrum, bokeh, beeldstabilisatie OSS getest (1/10, F2.8, ISO 100)

(steunend met mijn linker elleboog op tafel terwijl ik over de tafel hang)

DSC00370.jpg

 

100% crop

DSC00370 resize.jpg

 

90mm F2.8 G macro: scherpte (F2.8, ISO 100, 1/100)

DSC00493.jpg

 

 

100% crop

DSC00493 resize.jpg

 

90mm F2.8 G macro: scherpte (let op: ISO 400) (F2.8, ISO 400, 1/100) Deze papegaai bewoog zijn kop nogal heen en weer om te krabben met z'n snavel, maar desalniettemin vind ik het de moeite om te laten zien.

DSC00541.jpg

 

 

100% crop at ISO 400

DSC00541 resize.jpg

 

90mm F2.8 G macro: scherpte (let op: ISO 500) (F2.8, ISO 500, 1/100th)

DSC05296.jpg

 

 

100% crop op ISO 500

DSC05296 resize.jpg

 

Nog enkele voorbeeldfoto's genomen met de Zeiss 35mm F1.4 of 90mm macro G:

DSC00497.jpg

 

DSC00382.jpg

 

DSC00365.jpg

 

DSC05330.jpg

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Tags (1)
5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Top dat de close-ups ook nog zo intens scherp zijn! 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De eerste 90mm lenzen zijn beschikbaar!

 

Wie heeft zijn exemplaar al ontvangen!?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Juliette_H
Lid

Een prachtig verslag @Portmixus ! Het detail is echt ongelofelijk, ook in de 100% crop. Dat heb je enorm goed vastgelegd met deze mooie vogels. :slight_smile:
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt @juliette_H ! Koop jij een van de nieuwe lensjes? :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Juliette_H
Lid

@Portmixus Wie weet! :slight_smile: