annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

AF micro instelling

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

AF micro instelling

Hallo, 

 

 

 

Wie gebruikt er de AF micro instelling en doet dat met een test kaart?

wanneer weet je precies wanneer het nodig is? merk je het als je al een tijd foto maakt of gewoon via de zoeker al? Of is het handig om voor je lens erop zoiezo eerst te testen voordat je gaat schieten? laatste vraag is: moet je voor elke lens weer calibreren? of per lens verschillend?

 

zijn een hoop vragen ik weet het :grin:  maar ben benieuwd.....

 

gr, Onno

 

 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
ThomSBNL
Lid

Hi Onno_I,

 

Hoop dat er hier iemand is die je vragen kan beantwoorden :slight_smile:

 

 

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

hey, ja haha vast wel 😉 

profile.country.NL.title
ESidriver
Lid

Toevallig net recent een workshop micro-adjustment gevolgd. 

 

Ik merkte het bij het maken van een aantal portretten en vond het zo vreemd dat ik op het oog scherp stelde maar dat de focus er vaak net even naast zat. 

 

Je kan op internet een testkaartje downloaden, op een stevige ondergrond plakken en die met een hoek van 45 graden waterpas opstellen (even goed aandacht aan besteden want het luistert erg nauw). Vervolgens je camera op de grootste diafragma waarde instellen even naar MF switchen, focus naar oneindig draaien en de AF weer aan zetten en een foto maken. Op de foto zie je vervolgens of de camera/lens combi een front of backfocus afwijking heeft. Even afhankelijk van je camera is het vervolgens softwarematig in het menu aan te passen. Kies eerst een extreme aanpassing en ga vervolgens finetunen voor de juiste correctiewaarde.

 

Het is trouwens alleen een issue bij de a-mount ... bij de e-mount camera's is het niet aan de orde. 

 

Elke body/lens combi moet je apart calibreren . . . je corrigeert immers de afwijkingen in de lens en de body combinatie. 

 

Bij kleinere diafragma's (F8 en kleiner) is het effect van back en front focus eigenlijk verwaarloosbaar door de grotere scherptediepte. 

 

Tip: ga even langs bij de fotospeciaalzaak; die doen het vaak professioneel en soms kosteloos. 

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Hallo! 

 

dankje voor je antwoord, ik ga idd zo`n kaartje opzoeken, ik kan het wel zelf thuis doen....

maar de kleine dingetjes waar je op meot letten, zoals jij zei van mf naar af stellen ed wist ik niet...ik ga het proberen! 

Wat ik ook wilde weten, is dat het idd voor elke lens anders is, en dat ik het evt moet noteren bij voorkeur.

 

thanx!

gr, Onno

profile.country.NL.title
ESidriver
Lid

Misschien nog even goed om te weten: als je camera een microafstellingsfunctie heeft kan hij een aantal (stuk of 7 geloof ik) lensafstellingen  afzonderlijk opslaan. 

 

Trouwens goed om even te controleren bij de koop van een tweedehands camera . . . staan er al opgeslagen afstellingen in het geheugen van de camera want die kunnen dan compleet verkeerd zijn als je net zo'n lens gebruikt als de vorige eigenaar. De camera herkent het type maar ik geloof niet dat het serialnummer wordt opgeslagen en dus kan de instelling helemaal niet kloppen. 

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Heej, dat is idd belangrijk ! 

 

 

kan ik dat ergens aan zien oid? ik heb een A77ii

alvast bedankt! 

 

gr, Onno