annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Van macro-hater tot macro-maker het laatste deel, 6: Naar buiten.

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Van macro-hater tot macro-maker het laatste deel, 6: Naar buiten.

Eindelijk het is zover!

Alle stappen zijn bekend, het oefenen met een stilstaand object is gelukt, nu ga je naar buiten.

 

Waar je je insecten vindt laat ik helemaal aan je eigen fantasie over.

Zelfs als je tien hoog woont is er de mogelijkheid voor een plantenbak met wat bloemen, dus dat is geen excuus. 😉

 

Wel is het raadzaam om in het begin windstil weer af te wachten.

Want elk zuchtje wind, lijkt op je foto op een storm met windkracht 10.

Dan is scherpstellen een ramp.

Ook de felle zon zou ik in het begin mijden, want dan zijn de insecten heel erg actief en dat is weer beweging waar je in het begin niet op zit te wachten.

Wachten….. en nog eens wachten, dat zul je goed moeten kunnen, want insecten weten niet dat jij er bent om ze op de foto te zetten.

Heb je net je focus goed, is de vlieg gevlogen. Dat gebeurd mij regelmatig.

Dat is het meest vervelende waar je met het gebruik van de Ranox opzetlens last van hebt.

 

Doordat je geen echte automatische focus hebt.

Maar omdat je het zo goed als helemaal zelf moet doen, is het focussen een uitdaging.

Een echt macro-objectief, direct op je camera, stelt direct scherp zodra je de knop half indrukt.

Maar de Ranox macrolens heeft geen directe invloed op je camera dus dan zul je bij iedere verandering een beetje moeten bijsturen.

Maar alles is te leren, niet waar?

En als je het onder de knie hebt is het appeltje eitje.

 

Veel plezier zul je beleven als je een vroegopstaander bent.

Insecten hebben het graag warm dus ‘s morgens vroeg zijn ze nog niet zo actief.

Als het een beetje heiig is en er ligt nog wat dauw, kun je bij het water mooie libellen vinden die druppeltjes op hun lijf hebben, dat geeft super mooie plaatjes.

Mij is dat nog nooit gelukt, maar ja ik sta ook niet zo vroeg op.

 

Maak je vertrouwd met de gewoontes van de insecten die je wilt vastleggen.

Libellen houden van vochtigheid en wateroppervlaktes, graag met vergroening.

Wespen, bijen, hoornaars en vliegen houden van zoetigheid.

De aanschaf van een vlindertafel is zeker het overwegen waard of maak er zelf een.

Dat wiebelt niet zo een takje.

Daarmee kun je gemakkelijk op een punt blijven en je modellen komen vanzelf naar je toe.

 

Verder kun je veel in het gras liggen (Pas op! Teken!) of in een vreemde houding staan.

Kun je of wil je dat niet, dan is een krukje een uitkomst.

 

Voor de buitenopnames is een statief haast wel verplicht te noemen.

Ik gebruik graag een éénpoot-statief oftewel een monopod zodat ik redelijk mobiel ben met mijn camera en toch de stabiliteit niet verlies.

 

Een ding waar je over kunt denken wat je wilt: Er zijn mensen die insecten eerst in de koelkast zetten om ze loom te maken.

Ik vind het niks, maar ieder z’n meug.

Ik doe daar niet aan mee.

Toch heb ik het voor de volledigheid hierbij gezet.

 

Verder kun je de foto’s bewerken zoals iedere andere foto.

Je kunt stacking toepassen of zelfs een panorama maken.

 

B.v. ik vond een zaadje van een goudsbloem dat, met wat fantasie, op een draak leek.

Maar om dat nu echt goed uit de verf te laten komen heb ik er een panorama van gemaakt.

Naamloos-1.jpg

 

 

Met macro kun je net zoveel kanten op als met elke andere vorm van fotografie.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn ervaring te lezen en misschien zelf te beginnen.

Daarbij wens ik jullie hele veel plezier en inspiratie.

 

Untitled.jpg

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Just-Agnes 

 

Mooie serie Agnes, geweldig leuke en leerzame artikelen/Posts.

Ik begrijp (begrijpelijk) dat dit de laatste is in je serie Macro, maar ik weet zeker dat meerdere community leden je nog eens vaker terug willen zien hier!

Dank!

 

grt, Sigi

 

p.s. Ik zou alle andere lezers van deze mooie serie ook graag uitdagen topics (zonder helpdesk item) te plaatsen en/of te reageren (al is het maar met een duimpje / kudo ) op de door Agnes geplaatste items. Laten we er een (Fotografische) community van maken!

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Dank je wel, Sigi, voor je reacties.

 

Ook ik raad alle anderen aan om over hun expertise in deze hobby/beroep te schrijven.

Want ik kan b.v. nog steeds niet wat https://community.sony.nl/t5/user/viewprofilepage/user-id/763823

wel kan, het stacking.

Ik wil dat wel leren van hem.

Het hoeft niet ontzettend vakkundig te zijn, want dan zou het voor beginners wel eens te moeilijk worden.

Ben je enthousiast van wat je met je camera doet, vertel het.

Vertel het alsof je het een vriend of vriendin zou vertellen.

Wees niet bang om niet goed genoeg te zijn, want als we vragen hebben hoor je dat van ons.

Probeer het eens.