annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Van macro-hater tot macro-maker deel 5: werkopstelling.

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Van macro-hater tot macro-maker deel 5: werkopstelling.

Werkopstelling, eigenlijk wel een grappig woord alsof fotograferen mijn werk is, fotografie is mijn hobby.

 

Maar in dit gedeelte noem ik het een werkopstelling.

Dat is, voor wie nog niet zo vaak op fotoforums geweest is, de titel voor het geheel waar je een foto mee maakt.

Dus het voorwerp wat je wilt fotograferen, de achtergrond, de belichting en alle hulpmiddelen die je erbij gebruikt.

 

Laat ik als voorbeeld een potlood (dat is uitwisselbaar voor elk ander voorwerp) nemen.

Als je het potlood direct op de ondergrond legt, zul je last krijgen van schaduw en de structuur van de ondergrond zoals beschreven in deel 4 van deze serie.

 

Dus klem je het potlood ergens tussen zodat je meer afstand hebt tussen de ondergrond.

In het begin klemde ik alle dingen tussen een combinatietang.

Maar een knijper of een pincet, eventueel in een combinatietang geklemd, doet het ook prima.

Zolang je je handen maar vrij hebt om je belichting te richten en je achtergrond te verschuiven.

 

Tegenwoordig gebruik ik graag een “derde hand met twee krokodillen”, dat is eigenlijk een houder om kleine dingen mee te solderen en het werkt uitstekend.

Die kun je in alle mogelijke standen zetten.

 

Omdat macro uit de vrije hand een hele rustige hand verlangt is het in het begin beter dat je niet direct uit de vrije hand schiet. Want elke trilling zal te zien zijn als een onscherpte, doordat het focusbereik zo klein is.

Dus zet je camera vast.

En ook daarvoor heb je verschillende mogelijkheden, een stapeltje boeken, een reprostandaard (zoals je in deel 3 kunt zien) , een tafelstatief, een gorillapod of een beanbag. Een beanbag is ontzettend gemakkelijk zelf te maken.

En als je in de winter koude voeten hebt en je schaft je daarvoor een kersenpittenzak aan, sla je twee vliegen in een klap! 🤔

Overdag helpt het je bij het fotograferen en ‘s avonds is het je kruik. (En die twee vliegen kun je dan ook gelijk mooi fotograferen. 🤣)

IMG_0208a.jpg

Links boven: twee gorillapods. Die met de kogelgewrichten is het meest flexibele, de andere is steviger.

Rechtsboven: twee tafelstatieven op een zelfgemaakte beanbag. Let bij een tafelstatief op of het het gewicht van je uitrusting, die je er op wilt monteren, ook kan dragen. 

Onder: v.l.n.r. : Een wasknijper met een pincet wat opent als je er in knijpt en voor de rest altijd gesloten is.

Een eenvoudige kaartenhouder met een zuignap. Op de achtergrond, een derde handje en op de voorgrond een combinatietang met een gewone pincet er in. Deze combi-tang zul je wel met een elastiekje gesloten moeten houden anders houd die de pincet niet vast.

 

 

Wil je helemaal zeker zijn dat je camera echt stil is zonder trillingen, dan kunt je je camera op de zelf-ontspanner/autotimer zetten of een extra afstandsbediening gebruiken.

Kijk hiervoor in de gebruiksaanwijzing van je camera.

 

En als je tot hier gekomen bent ben je nog maar één stap verwijderd van het naar buiten gaan.

Want ondertussen zul je al op het idee gekomen zijn om een bloem, van buiten naar binnen mee te nemen of een dood insect (binnen) te fotograferen, al of niet met behulp van een houdertje.

Dus op naar deel 6 van deze serie, naar buiten.

 

  

1 ANTWOORD 1
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Bedankt voor het delen!! :slight_smile: