annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Tips voor het fotograferen van Newborns

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Tips voor het fotograferen van Newborns

Sinds een aantal jaren maakt het fotograferen van pasgeboren baby's oftewel 'Newborns' een enorme groei door. Was het voorheen nog een uitzondering als je een geboortekaartje met een foto kreeg, door de toegenomen technische mogelijkheden en printkwaliteit is dit bijna de norm geworden.

 

En ook zonder dat de foto's voor een geboorte-aankondiging bedoeld zijn, worden onze nieuwe aardbewoners massaal op de foto gezet. Ga je een kleine man of vrouw op de foto zetten (al dan niet van jezelf) dan heb je misschien iets aan onderstaande tips.

 

1 Baby is de baas

baby1.jpg

Dit vind ik zelf eigenlijk de belangrijkste tip. Kleintjes zijn heel goed in het aangeven wat ze prettig vinden en wat niet. Merk je dat een bepaalde pose weerstand oproept, dan laat je deze achterwege. Ook laten ze meestal feilloos merken wanneer het genoeg geweest is.

 

Ook moet je heel voorzichtig zijn, laat de baby nooit zo maar ergens op of in liggen bijvoorbeeld, laat altijd een van de ouders of een hulp binnen handbereik van de baby plaatsnemen. Baby's kunnen je enorm verrassen. Een hulpje bij een newborn fotoshoot wordt ook wel een 'spotter' genoemd.

 

Let bij het werken met baby's ook op je eigen hygiëne, let erop dat je schone handen hebt en pas helemaal op als je bijvoorbeeld een koortslip hebt.

 

2 Natje en droogje

baby7.jpg

Zorg dat de ouders eraan denken extra voeding en verschoning mee te nemen. Het lijkt heel eenvoudig, maar zeker nieuwbakken ouders willen zulke dingen nog wel eens vergeten. Hou ook bij de planning van een fotoshoot rekening met extra tijd voor voeding en verzorging. Ook zal er allicht even tijd nodig zijn om de kleine al dan niet rustig of in slaap te kunnen krijgen.

 

Geef van tevoren aan dat bepaalde poses makkelijker zijn als de kleintjes slapen, en dat het niet altijd lukt om van elk kindje dezelfde foto's te maken. Sommige ouders willen graag 'slapende' andere liever 'wakkere' foto's. Vaak lukt dan net het tegenovergestelde :smileywink:.

 

Het is fijn als de baby vlak voor de foto sessie gevoed is, dan zijn ze het rustigst. Een fotoshoot is een hele inspanning. Vaak willen de modelletjes later op die dag wel een extra voeding of zijn wat onrustiger. Geef dit ook aan bij de ouders.

 

3 Wel of geen accessoires

baby2.jpg

De 'newborn-props' winkeltjes schieten op het moment als paddestoelen uit de grond. Achtergronden, doeken, posing pillows, schalen, flokati, basketfillers, mutsjes, sokjes, knuffeltjes, haarbandjes... Je kunt je als fotograaf al op voorhand helemaal arm shoppen aan alle benodigdheden. Wees selectief met wat je nodig denkt te hebben. Je komt waarschijnlijk al heel ver met een plaid die je misschien al had liggen en een paar kussentjes om de kleine in de juiste positie te manoeuvreren.  

 

Als je deze tak van sport vaker gaat beoefenen kom je er vanzelf achter wat wel en niet handig is om aan te schaffen. Er is ook een levendige tweedehands markt voor dit soort attributen, want zeker als je je bamboehouten schaal al een aantal keren gebruikt heb wil je wel weer eens iets anders.

 

Het verschil tussen wel of niet veel werken met accessoires wordt wel aangeduid met 'posed' en 'unposed' newborn fotografie.

 

4 Planning

baby8.jpg

Een 'echte' newborn-fotoshoot plan je in de eerste tien dagen. Reden hiervoor is dat de baby's dan nog veel slapen. Ook hebben ze minder de neiging om te gaan strekken als je ze in een bepaalde houding legt. Voor de echte 'opgevouwen' poses is het dus zaak om zo snel mogelijk na de geboorte een afspraak te maken.

 

De andere planning is die van jezelf: Zorg dat je alles wat je nodig denkt te hebben bij je hebt, dan wel klaar hebt liggen. Ik leg zelf altijd een aantal achtergronden over elkaar klaar op mijn ondergrond, dan hoef ik telkens alleen een laagje naar achter te gooien om weer een nieuwe ondergrond te kunnen gebruiken.

 

Sommige baby's worden erg onrustig van uitkleden. Je kunt ervoor kiezen om dan eerst wat foto's met kleertjes aan te maken en dan ruim de tijd te nemen voor het uitkleden en kalmeren.

 

5 Belichting

baby3.jpg

Je kunt prima in een thuissituatie een newborn fotoshoot doen. Kies een plaats bij een raam waar voldoende, maar niet direct zonlicht door naar binnen komt. Probeer de kleine zo neer te leggen dat het licht van opzij/schuin van voren komt. Let hierbij op de schaduwen die ontstaan. Leg je de baby met het hoofdje in de richting van het licht dan zijn de schaduwen vaak mooier dan wanneer je juist van het licht af de kleine neerlegt, maar je kunt hier mee ook variëren natuurlijk.

 

Heb je teveel schaduw dan kan een reflectiescherm wonderen doen. Je kunt hier ook een groot wit karton voor gebruiken bijvoorbeeld.

 

In een studio-setting gebruik ik graag een grote softbox (60x80 cm of 120 cm octabox) die ik zo dicht mogelijk op de setting zet, beetje schuin van voren, bijna over de baby heen. Je krijgt hierdoor een heel mooi zacht licht omdat de lichtbron ten opzichte van het onderwerp heel groot is.

 

6 Lekker warm

Baby's hebben zeker in het begin meer moeite om zichzelf warm te houden. Zorg dat je ruimte waar je in fotografeert een lekkere temperatuur heeft of zorg voor een extra kacheltje in de buurt van je kleine model. Deze mogen niet direct op de newborn blazen. Opwarmen met bijvoorbeeld een föhn is niet goed voor de kleintjes.

 

Ze liggen stil in hun blootje op een vachtje dus reken op zweten voor jezelf om het voor de baby nog aangenaam te houden. Ook de doeken etcetera waar je de baby in rolt of op legt moeten lekker warm zijn, ik leg zelf meestal alles even op de verwarming als dat nodig is. Of ik maak een kruik of kersenpit kussen warm en leg dat op het plekje waar je de newborn neer gaat leggen.

 

Zorg ook dat je handen niet koud zijn, hier kunnen baby's flink van schrikken.

 

7 Make some noise

baby4.jpg

Baby's reageren vaak op licht, maar ook op geluid. Veel baby's worden rustiger van zogenaamde witte ruis of 'white noise'. Het is geen wondermiddel, maar het kan kleintjes wel langer in slaap houden of helpen rustig te blijven als ze wakker zijn. Op muziek streamingdiensten zoals Spotify zijn dergelijke geluiden volop te vinden.

 

Ik gebruik hiervoor zelf een kleine bluetooth speaker, de UE roll. Deze kan ik makkelijk bij de baby onder bijvoorbeeld een doek neerleggen.

 

Er zijn ook zogenaamde 'shusher's' te koop, die alleen een dergelijk ruis-geluid kunnen maken.

 

8 Materialen

Als ondergrond gebruik ik een gewone zitzak, je kunt ook speciale posing bags kopen, maar ook die zijn gevuld met polystyreen bolletjes.  Hier overheen leg ik een heel dikke 'lammy' wollen deken en daaroverheen gaan mijn achtergronddoeken.

 

Zelf gebruik ik de Sony A7s voor newborn shoots thuis omdat je hiermee silent shooting kunt instellen, waarbij je camera helemaal geen geluid maakt bij het fotograferen. In de studio met de flitsende lampen komt het geluid waarschijnlijk wat minder nauw dus pak ik meestal mijn A99, omdat ik de 50 mm 1,4 Zeiss erg mooi vind om te gebruiken bij babyfotografie. Deze lens heeft een bepaalde zachtheid die ik erg goed vind passen bij newborns. Wat niet wil zeggen dat deze geen mooie scherpte geeft. Ook een macro lens voor de details zoals handjes en voetjes is heel fijn.

 

Voor het ophangen van de achtergronden gebruik ik een achtergrondsysteem van twee statieven en een dwarsbalk/buis en zeilklemmen.

 

9 Opstellingen en poses

baby5.jpg

Een tweetal basis opstellingen zijn: Op een ondergrond van stof of in een mand of iets dergelijks op een decoratieve of juist egale ondergrond. Daarnaast kun je natuurlijk eindeloos variëren in de poses van de baby. Hierbij zijn de basisposities: Op de rug, op de zij of op de buik. Met kussentjes of handdoeken die je onder de achtergrond schuift kun je bijvoorbeeld een hoofdje of voetjes wat hoger leggen.

 

Sommige houdingen, zoals een baby die op zijn eigen handjes rust, worden gemaakt door een combinatie van twee foto's: Eentje waarbij het hoofdje, eentje waarbij de handjes worden vastgehouden. Vaak wordt ook een hoofdje door een vinger ondersteund, die dan later met fotobewerking wordt weggewerkt.

 

Leg je een baby in een bepaalde houding, bijvoorbeeld op de zij met een handje onder het hoofd, dan helpt het vaak om de pose even vast te houden, vaak blijven de kleintjes dan in die houding liggen.

 

Vergeet ook de details van handjes en voetjes niet!

 

10 Bewerking

Veel baby's hebben in de eerste dagen een wat rode huidtint. In fotobewerkings-software kun je dit oplossen door selectief rood en oranje aan te passen. Je maakt deze kleuren wat minder fel door de saturatie / verzadiging te verminderen.

 

Staat de baby met een broertje/zusje/ouders op de foto dan is dit niet altijd handig, omdat de anderen dan wat bleek kunnen gaan worden. Je kunt dan in lightroom of photoshop lokaal de huidtint aanpassen met een penseel of een aparte laag.

 

Probeer de 'plastic baby' look te voorkomen door niet al te ver door te gaan met het bewerken van de huidtinten en het gladmaken van rimpeltjes en plekjes. Ik beperk mezelf vaak tot het weghalen van de 'baby-walletjes' onder de ogen en eventuele krasjes of pukkeltjes. Soms is de huid wat schilferig en dan zul je wat meer tijd kwijt zijn.

 

Mooie regel voor alle bewerkingen vind ik wel: Als het tijdelijk is haal je het weg, is het een permanent of karakteristiek iets (zoals bijvoorbeeld een moedervlekje) dan laat je het zitten, tenzij mensen zelf er om vragen om het weg te halen.

 

Verder zijn er talloze online cursussen en filmpjes te vinden over het wrappen/inwikkelen van baby's en het poseren. Als je wilt kun je hier dagen mee zoet zijn! Ook zijn er in Nederland diverse fotografen die Newborn cursussen geven, ook voor het wrappen. 

baby6.jpg

 

NB al deze foto's zijn gemaakt met bestaand licht. De gebruikte camera is de Sony A7s en alle foto's zijn met de FE55mm 1,8 lens gemaakt.

 

Tags (3)
5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Tot hoeveel dagen na de geboorte kan je een baby gemiddeld gesproken nog wrappen? :slight_smile:

 

Welk ogenblik tov de geboorte is het fijnst om een baby te fotograferen naar je mening?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Tja, als ze slapen kan het nog best lang... Dan zou je ook een baby van een paar weken nog kunnen wrappen. Als ze wakker zijn is het sowieso lastiger en zou ik de eerste twee weken aanhouden als grens.

 

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar binnen de eerste tien dagen. Zeker als het het eerste kindje is zou ik niet de eerste twee/drie dagen doen. Tussen vijf en tien dagen zou ik zeggen is ideaal voor de meeste baby's. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Amfion Leerzaam! Al zie ik het mezelf niet zo gauw doen :wink:

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Dankjewel @Sigiphoto! Heb pas exact zo'n serie gezien met een hond, hilarisch!

 

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Kijk...dat zie ik mezelf nu wel weer doen...:smileylaugh:

mijn foto's op; 500px en