annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7RII tips: Eye-tracking AF

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Sony A7RII tips: Eye-tracking AF

Een van de grote troeven van de nieuwe Sony A7RII is dat deze camera met een druk op de knop continu blijft scherpstellen op een oog van een persoon en deze blijft volgen. Scherpstellen op de ogen is essentieel als je iemand fotografeert (tenminste als dat het doel is) en deze functie is goud waard! Ook de RX100IV en RX10II hebben deze functie en wellicht zullen nog veel toestellen van Sony volgen! Dus ook als je deze prijzige beestjes niet hebt, is het (in de toekomst) nuttige info!

 

GC_featureBenefit_13.jpg

 

Op vorige Sony camera's kon je ook Eye-AF vinden, maar het nut van deze functie beperkte zich tot onderwerpen die statisch waren (AF-S). Nu kan je met de A7RII ook bewegende onderwerpen (bv wandelend naar je toe) fotograferen en het hele gezicht hoeft zelfs niet zichtbaar te zijn. Werkt echt knap!

 

Maar om de eye-tracking functie ingesteld krijgen (in tegenstelling tot gezichtsherkenning kan je niet louter de ontspanknop gebruiken), dien je enkele menu items te veranderen. Er zijn heel veel verschillende manieren om dat te doen, wat ik hieronder beschrijf is wat voor mij persoonlijk het aangenaamst werkt.

 

-Druk op "menu".

-Ga naar 2e tabblad met "tandwieltje" en daarin het 7e submenu: "custom key settings".

Custom key settings.JPG

 

-Ga in dat menu naar de "AEL"-knop op het 2e tabblad (door op pijltje rechts te drukken) en wijzig deze functie naar "eye-AF".

 2e menu custom key settings.JPG

 

Deze knop is nu ingesteld voor eye-AF. Maar om het scherpstellen op de ogen continu te laten gebeuren (een persoon zit immers nooit stil...) moet je "AF-C" inschakelen. AF-C staat voor autofocus-continu (continu scherpstellen) in tegenstelling tot AF-S wat staat voor autofocus-single (eenmalig scherpstellen). Ik heb deze functie toegewezen onder C1 (custom button 1), maar ook handig is om deze functie (Focus-mode heet de functie) onder de "Fn"-knop in te stellen.

 

1e menu custom key settings.JPG

 

Als je camera ingesteld staat op AF-C, dan ben je klaar om eye-tracking te gebruiken. Druk de AEL-knop in (let wel op dat de schakelaar gericht staat naar AEL en niet naar AF/MF, zie onderstaande foto, rood omcirkeld) en hou deze ingedrukt. Druk op de ontspanknop om een foto te nemen.

 

AEL hendel.JPG

Als je continu foto's wil blijven maken, moet je de "burst" mode inschakelen. Je kan aan een snelheid van maximaal 5 beelden per seconde foto's maken met de A7RII. Burst schakel je in door op de pijltjestoets naar links te drukken (rood omcirkeld) en het symbooltje met meerdere foto's achter elkaar te selecteren. Wil je maximale snelheid, druk op pijltje links of rechts (groen omcirkeld) om om "Hi" bij het symbooltje te zien.

 

Burst mode.JPG

 

 

Fotografisch gesproken moet je ook ervoor zorgen dat je sluitertijd hoog genoeg is als je iemand frontaal fotografeert die naar of weg van je komt.

 

Extra tip: Ik stel mijn camera in op "AF-priority". Dit betekent dat de camera effectief een foto pas neemt als de scherpstelling volgens hem "bevestigd" is. Het kan dus zijn dat als je de ontspanknop indrukt, de camera niet onmiddellijk de foto neemt maar er een kleine vertraging op zit als de camera niet op het onderwerp heeft kunnen vergrendelen. Maar een wazige foto nemen wil ik ook niet, dus stel ik bij voorkeur de camera in op AF-prioriteit. Je kan in het menu dit zowel instellen voor AF-S of AF-C (zie helemaal onderaan lijst).

Priority set.JPG

 

Sorry voor de kwaliteit van de foto's, genomen met m'n smartphone :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Nuttig artikel! Ben zeer benieuwd hoe dit bij portet werk in de praktijk functioneert.  

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat is echt een eitje voor het systeem! Echt ongelofelijk veel beter dan het ooit deed uitschijnen op een andere Sony camera...onvergelijkbaar beter :slight_smile:

 

Even nog een edit bij m'n eerst post:

Maar moet er wel bijvertellen, dan face-detection ook echt zo goed is, dat ik tot hiertoe vooral op face-detection gebruik. Heb wel mijn manier van scherpstellen moeten veranderen, niet langer manueel een scherpstelpunt kiezen voor elke foto, dat gaat gewoon niet snel genoeg op een A7RII of andere systeemcamera's zonder touchscreen. De focus zit echt niet op de neus zoals sommige reviewers beweren, ik gebruik face-detection ook enkel in AF-C, als de fotograaf een persoon (en geen statief) is, en het onderwerp ook een persoon, dan heb je altijd een heel klein beetje beweging. AF-C werkt zo "smooth" dat het op deze camera (en vond dit ook al op de A5100 en A6000) "the way to go" is!

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Prima stuk weer.

 

Ik ben met name benieuwd hoeveel beter het werkt dan op de A7II. Ik merk toch dat ik het op de A7II eigenlijk vrij weinig gebruik.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Ik zou nog toevoegen dat de Focus mode AF-A ook werkt. Dus naast AF-C.

Maar dat het scherpstelgebied op "breed - zone - of midden" moet staan.

De 3 flexibelen werken NIET. 

 

Bovendien werkt de Eye AF uitsluitend bij foto 's. Niet bij video.

 

Vind onderstaand filmpje erg nuttig.

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Tjardi!

 

Ik moet je deze keer ongelijk geven :wink:

 

Het werkt weldegelijk bij flexibel punt, meer nog, een trucje wat niemand weet is dat het zelfs in je voordeel kan spelen!

Mijn grote ergernis met Sony camera's is dat je bij de fantastische gezichtsherkenningsfunctie (of ogen, dat maakt niet uit) niet kan kiezen op welk gezicht je wil scherpstellen. Met flexibel punt kan dat wel. Het gezicht het dichtste bij een gezicht, dat gezicht zal hij selecteren als je eye-af inschakelt. 

 

Concreet: je moet je camera maar eens op flexibel punt zetten en laat het bijvoorbeeld in het midden staan. Druk dan op je eye-af knop en je zal zien dat de camera het oog zal volgen, ook als staat je flexibel punt niet op het onderwerp! Het gezicht het dichtste bij het flexibel punt, daar gaat hij naartoe.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Je krijgt zo veel info binnen dat er wel eens wat fout gaat.

 

Ga dat zometeen proberen.

 

*

Werkt hij bij alle flexibele punten?

Dus bij: Flexibel Punt S, Uitgebreid Flexibel Punt., en AF Vergrendeling Flexibel Punt? (Met name de laatste?)

Best een goede tip, dat je daardoor het dichtsbijzijnde gezicht (ogen) kunt gaan volgen.

 

De opmerking van AF-A, werkt wel?

Pas het direct aan in m 'n gebruiksaanwijzing.

 

Bedankt.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

H E L P !!

 

Wat er nu aan de hand is, weet ik niet. Ben aan 't klooien geweest met de instellingen voor Eye AF.

Ben zowel de Eye AF kwijt, op de 7R mk2 als op de A6300.

 

UPDATE

 

Na letterlijk de hele morgen van alles en nog wat geprobeerd te hebben, ben ik er achter wat het is.

Ik probeerde alles uit op m 'n vrouw. Die deed keurig haar bril af.

Dat is er een, met meedonkerende glazen. Die zouden roet in 't eten kunnen gooien.

Maar ook dat was 't niet.

 

Maar nog werkte het niet...... Totdat ...... ze de haren voor haar ogen wegstreek.

En  't is echt niet zo, dat ze compleet verstopt zat achter haar, vrij lange "pony".

Maar ' t werkte echt niet.

 

Toen herinnerde ik mij, dat 1 van de eerste keren toen ik Eye Focus uitprobeerde,

de camera zelfs foto 's op pikte, waar ogen op stonden.

 

Uitgeprobeerd op een foto, en alles ging tadeloos.

 

Mijn vrouw gaat binnenkort naar de kapper.

 

Deze is met Eye Focus gemaakt. Haar uit de ogen gestreken.

Eye Focus met A6300 gemaakt - resized.jpg

 

Deze foto was proefkonijn voor de Eye Focus test.

Test Eye focus met deze foto.JPG

 

Hier pikt hij hem op. Echter niet als Eye Focus. Maar als gezichtsherkenning.

Groene blokje is nog te groot.

Test Eye Focus op foto - is gezichtsherkenning.JPG

 

Hier is de Eye Focus correct. Klein groen blokje bij 1 van de ogen.

En uitgebreide AF vergrendeling + flexibel punt. Die werken dus inderdaad ook. 

Groene Ringen + punt, geven aan dat de foto scherp is. Er kan dus afgedrukt worden.Test op Eye Focus is Eye Focus.JPG

 

Proximus, je was me net voor.

Het was dus niet het handeltje wat omhoog stond.

Bovendien had ik op de 7R mk2, ook nog Eye AF onder C3. En die werkte ook niet.

 

Maar omdat de Eye AF, op beide toestellen niet werkte, had ik geen idee.

Je denkt toch niet aan die haren.

 

Maar voelt je zo 'n sukkel, dat je het niet aan de praat krijgt.

En er waren ook geen andere mensen aanwezig, om 't uit te proberen.

 

Dit staat er in de gebruiksaanwijzing, dus ik had het kunnen weten ......

Maar dat het zo nauw luistert, besefte ik niet.

:

Info uit de gebruiksaanwijzing Eye AF.jpg

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Gewoon vraagje: heb je per toeval niet op AF/MF gedrukt (dus met het hendeltje naar boven, ipv naar AEL) en dan pas naar AEL gezet?

 

Als je "fasedetectiepunten weergave" inschakelt in het menu, dan zie je 2 grote bogen in het scherm wat het gebied aanduidt waarin de scherpstelpunten zich bevinden. Als deze boogjes verdwenen zijn, dan heb je op AF/MF gedrukt.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training