annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

DCH-HX400v instellen

stroom65
Lid

DCH-HX400v instellen

Ik ben voor het eerst op community site hoop dat het goed gaat.

ik heb al sinds paar maanden de boven genoemde camera. ik heb een  vraag over de kwaliteit van de foto als de camera op slim automatisch of superieur staat. Ik had verwacht bij deze standen dat de camera zowel stilstaan als beweging scherp automatisch scherp kan vast leggen. Helaas gebeurt het te vaak dat de camera dat niet lukt, ook niet met lichte beweging de foto scherp te krijgen. je moet bij beide instellingen doodstil blijven zitten voor een scherpe foto. Waaraan kan dat liggen.

stroom65

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @stroom65 en welkom bij de Community!

 

Even een vraag ter verduidelijking:

 

Als je zegt dat je zelf stil moet zitten om een goede foto te krijgen, neem je die dan van een stil of bewegend onderwerp? Ik kan dat uit je post niet helemaal opmaken.

 

En zijn de foto's van bewegende onderwerpen die onscherp zijn in z'n geheel onscherp of is het bewegende onderwerp onscherp en de rest niet?

 

stroom65
Lid

hoi bedankt voor je reactie het heeft even geduurt voordat ik de community gevonden had. het is zo dat de persoon van wie ik een foto wil maken stil moet blijven zitten om een scherpe foto te krijgen in de slim automatisch en superieur stand.  Ik dacht dat deze twee standen zowel beweging als stilstaand kunnen vast leggen.

stroom65

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Het lijkt er dan op dat je camera een te lange sluitertijd kiest.

 

Er zijn een paar manieren om hier wat aan te veranderen, zonder dat je direct aan de slag hoeft met handmatige instellingen.

 

  • Minder ver inzoomen. Ga liever iets dichterbij staan dan dat je ver inzoomt. Bij voldoende licht buiten wordt dit al minder van belang, maar als er niet voldoende licht is en je hebt ver ingezoomd dan zal de camera op de automatische stand kiezen voor een lange sluitertijd.
    Hierbij staat het 'oogje' / de sluiter van de camera langere tijd open om voldoende licht binnen te laten om een goed belichte foto te krijgen. Deze langere tijd is nodig als er minder licht is, of je (ver) hebt ingezoomd, maar zorgt er dan wel voor dat als het onderwerp beweegt (of jijzelf) in de tijd dat de sluiter open is, je deze beweging ook ziet in de foto.

    Sowieso zie je je eigen bewegingen sneller als veel zoom gebruikt. Dus ook als het onderwerp stil is, maar de sluitertijd is lang en je beweegt in die tijd dat de sluiter open staat dan heb je toch een bewogen foto als je veel zoom gebruikt.
  • Kies voor de sportstand. Dit is een ingebakken 'recept' als je bewegende onderwerpen fotografeert. De camera zal een zo snel mogelijke sluitertijd kiezen die past bij de lichtomstandigheden. Ook hierbij geldt weer wat ik hierboven zei over inzoomen.

Als dit niet afdoende helpt zijn er nog meerdere dingen die kunnen, maar dit zijn de handigste twee om even snel toe te passen. Ik zou eens proberen of het helpt. Zo niet, dan weet je de Community nu te vinden :wink: