annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Wat zijn multi-room speakers? Het verhaal van de X88, X77 en XT3.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wat zijn multi-room speakers? Het verhaal van de X88, X77 en XT3.

Ik heb het plezier gehad om gedurende enkele maanden de nieuwe Sony multi-room speakers uit te proberen. Ik ben geenszins een audio-expert, maar ik luister wel dagelijks naar muziek en bespeel ook verschillende instrumenten. Om maar te zeggen dat ik graag muziek beluister! Ik heb zelf ook een SRS-BTX500 bluetooth speaker waar ik heel tevreden van ben en dat zal ook als mijn referentie dienen. Hieronder vind je mijn eigen impressies!

 

Sony heeft al decennialang een geschiedenis als grote producent van muziek en geluidsboxen. Niet enkel is het design (bijna) altijd erg mooi (smaken durven uiteraard verschillen), ook qua techniek zit Sony vooraan in de klas. Zoals gezegd ben ik zelf een grote fan van de Sony SRS-BTX500, een relatief compact bluetooth speaker met een ingebouwde batterij en NFC. Dit betekent dat je met een smartphone met NFC niet meer moet doen dan louter even tikken op het NFC logo van de speaker om beide toestellen met elkaar te verbinden via bluetooth. Geen gedoe met lang drukken op bepaalde knoppen, paswoorden of zoeken op je smartphone naar apparaten die je nooit zal vinden. Ik vind dat een enorm pluspunt, vooral als je van vrienden grote ogen krijgt en een reactie van “wow, gewoon tikken?”. Ja hoor, een must naar mijn bescheiden mening!

 

Verbind je smartphone of tablet via NFC met je bluetooth-speaker:

BTX500 NFC.jpg

 

Vorig jaar lanceerde Sony een reeks vernieuwde bluetooth speakers, waaronder de SRS-X9, SRS-X7, etc. De SRS-X7 kan gezien worden als de opvolger van de BTX-500, een speaker met een strakke vormgeving én met ingebouwde batterij. De X7 is het grootste model met ingebouwde batterij. De SRS-X9 was een geheel nieuwe speaker met super geluid (en daarvoor is een grotere behuizing nodig met véél speakers in) maar zonder ingebouwde batterij. Prijs was met 700 euro adviesprijs ook niet bepaald mals te noemen (en wellicht een struikelblok voor velen), maar mijns inziens wel zeker het overwegen waard als je uitstekend geluid voor een niet te grote ruimte wilt.

 

Sony SRS-X9 zonder voorpaneel:

SRS-X9 magnetic fluid speakers.jpg

 

Ook nieuw voor deze generatie speakers is dat je niet enkel de muziek via bluetooth hoeft af te spelen, maar dat je ook Wi-Fi kan gebruiken, tenminste als de muziek gestreamd wordt via het thuisnetwerk. (Rechtstreeks verbinden via Wi-Fi lukt niet…) Het grote voordeel van Wi-Fi is dat de kwaliteit van het geluid in theorie veel beter kan zijn dan via bluetooth (er kan meer data verzonden worden via Wi-Fi per tijdseenheid (hogere bitrate)), maar om heel eerlijk te zijn, het geluid is via bluetooth is al zo goed dat ik het verschil blind niet merk. Bovendien heeft bluetooth bepaalde voordelen om het toch te blijven gebruiken (zie verder). Wi-Fi is dus wat je moet gebruiken als je Hi-Res (hoge resolutie) audio wilt beluisteren of als je graag via DLNA muziek van een bepaald toestel afspeelt op de speaker.

 

Bluetooth voordelen: Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat mijn smartphone en speaker via bluetooth minder stroom verbruiken. Andere grote voordelen: je kan NFC gebruiken om speaker en smartphone te verbinden, i.p.v. via een extra app (SongPal) dat je moet installeren. (en bluetooth werkt voor mij persoonlijk nog handiger dan google-cast…) Daarnaast kan je via de zijknoppen van je smartphone gebruiken om het volume te regelen, ook wanneer het scherm uitstaat. Het volume regelen via Wi-Fi moet je via de SongPal app doen wat toch omslachtig is. Voor dit alleen al gebruik ik bluetooth nog steeds het liefst! Enige nadeel aan bluetooth is dat de afstand beperkt blijft tot 10m (zonder muren) wat zelden een probleem is in de praktijk.

 

Multi-room

Dit jaar vernieuwde Sony zijn hele productlijn en voegde er enkele modellen aan toe. Grote of (zeer)  modellen, iedereen vindt er wel zijn ding. De interessantste producten voor mezelf zijn de grotere modellen: SRS-X99, X88 (wat zoveel is als een goedkoper model (500 euro versus 700 euro; noot: de winkelprijs van de X88 bedraagt tussen 300-350 euro!) dat een klein beetje minder rijk geluid geeft als het topmodel) en de X77 (het grootste model mét batterij). Er zijn nog enkele kleinere modellen als draagbaarheid primeert (zoals de X55, X33, X11).

 

sony-srs-x55-x33-x11.jpg

 

Hoewel ik het in deze blogpost artikel vooral over multi-room wil hebben, vermeld ik toch graag enkele van de bijzonderheden van de indrukwekkende SRS-X99: 7 speakers met een breed frequentiebereik, Wi-Fi met NFC, bluetooth, Hi-Res audio, afspelen van diverse formaten waaronder FLAC, WAV, AAC, mp3, WMA, en andere. Belangrijk (voor mensen die graag bluetooth gebruiken), er werd met dit model een nieuw bluetooth codec toegevoegd dat ook te vinden is in o.a. de X88 en X77: LDAC. Dit is een doorontwikkelde bluetooth variant waarbij hogere kwaliteit muziek kan mee afgespeeld worden. Niet zo hoog als via Wi-Fi, maar het verschil met Wi-Fi wordt bijna verwaarloosbaar naar mijn mening.

 

LDAC X99.jpg

 

Ongetwijfeld de belangrijkste toevoeging dit jaar is de befaamde “multi-room” functionaliteit. Heb je 2 of meer multi-room apparaten (gaan van de kleinste tot de grootste modellen, maar ook soundbases zoals de HT-XT3: heeft trouwens een EISA award gekregen voor beste soundbase product van het jaar!), dan kan je via het Wi-Fi netwerk de speakers met elkaar koppelen. Heb je bijvoorbeeld in de woonkamer een SRS-X99 staan en heb je in de keuken een compactere SRS-X77, dan kan je vanaf nu muziek simultaan muziek afspelen op beide speakers! Heb je bijvoorbeeld ook nog een soundbase onder je tv zitten met multi-room functionaliteit, dan voeg je deze gewoon toe aan de groep!

 

HT-XT3 soundplate onder een TV:

Sony XT3.jpg

 

Hoe stel je multi-room in?

1) Je hebt minstens 2 multi-room producten nodig en deze toestellen moeten verbonden zijn met hetzelfde thuisnetwerk. Het verbinden loopt redelijk gemakkelijk en wordt duidelijk uitgelegd in de (beperkte) handleiding. Ik verkies om de “WPS” knop te gebruiken: één druk op deze knop (zowel op de speaker als op de modem) zorgt dat beide toestellen met elkaar verbonden zijn zonder gedoe met paswoorden en dergelijke. Als je niet weet wat WPS is, het loont om dat even te googlen!

 

2) Je hebt de SongPal app nodig op je smartphone of tablet. Deze app heb je niet nodig als je muziek af wil spelen via bluetooth op één van de speakers, maar wel als je de speakers in een groep wil koppelen.

 

3) De speakers worden herkend door de SongPal app en je hoeft niet meer te doen dan de ene speaker boven op de andere speaker slepen in de app. De app vraagt of je ze wil koppelen aan elkaar. Heb je meer dan 2 speakers, dan herhaal je voorgaande handeling voor elke bijkomende speaker.

 

4) Muziek bedien je via de SongPal app. Het volume regelen kan je helaas niet met de zijknoppen (werkt enkel als je bluetooth gebruikt) en dient ook in de SongPal app te gebeuren. Nuttig is dat je niet alleen het algemene volume van de groep kan verhogen en verlagen, maar ook het volume van elke speaker afzonderlijk kan wijzigen.

 

Screenshot_2015-08-26-22-04-37.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drie verschillende wireless speakers werden (in dit geval) in het verleden herkend door de app. Als het Wi-Fi (of bluetooth) symbooltje zwart gekleurd is (zoals in dit geval voor de SRS-X77) dan wordt de speaker gedetecteerd in het netwerk (en de netwerkdetectie moet ingeschakeld staan op de speaker via een schakelaartje). Je ziet ook in dit concrete voorbeeld dat er enkel een bluetooth symbooltje bij de HT-XT3 staat. Dit komt omdat ik tot op dat moment de XT3 speaker nog nooit eerder via Wi-Fi had gekoppeld. Soms kan het eventjes duren vooraleer een speaker door het netwerk wordt gedetecteerd. Je kan pas koppelen als de Wi-Fi symbooltjes van alle speakers zwart zijn.

 

Screenshot_2015-08-26-22-01-38.png

 

Sleep nu een van de speakers op de andere speaker: de app vraagt automatisch om te tikken (in de blauwe zone) om een groep aan te maken. Als het maken van de groep voltooid is, vraagt hij om deze op te slaan, zodat je de volgende keer de groep niet noodzakelijk opnieuw moet maken door te slepen, maar je simpelweg de eerder gebruikte groep kan herstellen.

En nu kan je genieten van je muziek in “multi-room”!

 

Screenshot_2015-10-09-18-36-01.png

 

Hoewel het opzet van dit artikel was om de multi-room functionaliteit in de kijker te zetten, wil ik graag ook een woordje kwijt over de speaker die ik kon testen gedurende enkele maanden. Het voordeel van langere tests is dat je allerlei muziek (en TV-geluid in het geval van de HT-XT3) kan testen in dagelijkse situaties. Ik start met de speaker die het meest op mijn persoonlijke bluetooth speaker (BTX500) lijkt: de SRS-X77.

 

SRS-X77: Deze speaker heeft kleinere afmetingen dan de BTX500 (wat naar draagbaarheid een voordeel is) en is het grootste Sony model met een ingebouwde batterij. Door de relatief grote batterij is de speaker relatief zwaar (1,9kg), maar het draagt ook bij aan het gevoel van kwaliteit. Het geluid van deze speaker is moeilijk te onderscheiden van de BTX500, beide zijn naar mijn mening zeer goed voor een draagbare speaker. Blinde hoortesten met verschillende mensen leiden tot allerlei resultaten: de ene vindt de BTX500 iets voller klinken, de andere vindt de bassen van de SRS-X77 iets dieper en hechten daar dan meer belang aan. Het wordt helemaal moeilijk als je de Sony “muziek” app gebruikt (de vroeger walkman app) waarbij je allerlei equaliser instellingen kan wijzigen. Dat werkt enorm goed met grote verschillen zodat je het helemaal naar eigen smaak kan instellen! Wel heb ik de indruk dat de batterij van de BTX500 langer meegaat, maar dat is gebaseerd op mijn gevoel. Om het objectief te meten, zou je ze eigenlijk naast elkaar moeten testen met dezelfde muziek op hetzelfde volume (wat ik niet kan meten).

 

SRS-X88: Deze speaker heeft de SRS-X77 (en dus ook mijn BTX500) van zijn vaste plek in de woonkamer verdrongen. Het grotere volume van de speaker toont duidelijk dat de speaker van een wat hoger kaliber is, en dat merk je vooral als het volume van de speaker opgevoerd wordt. Maar voor wie is deze speaker bedoeld? Dat vond ik een iets moeilijkere vraag om te beantwoorden. Toegegeven, ik was wel een van de mensen om te zeggen dat er een model tussen de SRS-X99 en SRS-X77 moest zijn. Tenslotte is de prijs van de X77 naar de X99 een verdubbeling en was er zeker ruimte voor een X88 model! Hoewel ik de SRS-X88 echt geweldig vind, dien je wel volgende bedenking te maken: voor een 200 euro meer, heb je de “top-of-the-line” SRS-X99, voor 200 euro minder heb je de SRS-X77 die niet zoveel minder is qua geluid, maar wel het grote voordeel heeft van de ingebouwde batterij. Is de SRS-X88 de ideale tussenmaat? Ik blijf het een moeilijke vraag vinden, maar zonder een SRS-X99 naast een SRS-X88 kan ik daar moeilijk een antwoord op bedenken.

 

HT-XT3: Dit is ongetwijfeld de speaker die mij het meest verbaasd heeft. Ik geef graag toe dat ik het idee van een soundplate als alternatief voor een echte soundbar met aparte subwoofer niet zag zitten. Maar na enkele maanden van gebruik denk ik daar helemaal anders over. Een EISA award voor beste soundbase? Ben ik niet langer over verbaasd. De huidige generatie TV’s worden steeds dunner, en dat gaat logischerwijs ten koste van het geluid (op enkele uitzonderingen na). Daarom winnen soundbars en soundplates steeds meer aan populariteit. Het grote voordeel van een soundplate t.o.v. een soundbar is dat het één groot geheel vormt. Anderzijds is een afzonderlijke subwoofer hebben (i.p.v. ingebouwd zoals op de XT3) in theorie beter, maar het verschil is echt niet zo groot als ik initieel dacht dat het zou zijn. Lastiger wordt het wel als je een grote maat TV hebt, ik zie niet goed hoe je een soundplate dan onder de TV kan plaatsen. Het gebeurde wel eens dat ik per ongeluk de soundplate had afgezet tijdens het kijken van een film. Dan pas merk je wat je mist: het geluid van een TV is flets, bassen ontbreken. Goed geluid draagt enorm bij aan een goede “user experience”. Bekijk maar eens een film (met special effects) en een soundbar of soundplate. Wat een verschil! En met deze soundplate ben ik daar volledig van overtuigd…

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Stevig verhaal! 

 

Hoe gebruik je Multi-room zelf het liefst? In meerdere kamers hetzelfde nummer vanaf jouw telefoon? 
Of vanaf 1 telefoon, meerdere nummers naar verschillende speakers toe streamen? 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je kent dat wel, je partner zit in de living een of ander werkje te doen, jij zit in de keuken te koken en hoort de muziek maar half van de living...dus hetzelfde liedje in heel de woning :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training