Deel jouw ervaring!
Beste forumleden,
Afgelopen maandag heb ik, noodgedwongen (wegens defect van onze niet eens zo oude JVC met beeldbuis) , een nieuwe TV gekocht nl een KDL-32EX650.
Ik heb enkel digitale kabel via Belgacom (decoder V3b) aangekoppeld via een (nieuwe) HDMI kabel.
Er zijn nu een aantal "onhebbelijkheden" die mogelijk een andere gebruikershouding nodig hebben maar die mij aanvankelijk toch wel storen.
bvb:
- Gebruik van de "Guide" knop levert enkel een foutmelding op "niet beschikbaar in deze dienst". Werkt dit enkel onder analoog? of enkel als de eigen "kanaalkiezer" actief is? (moet bvb DVB-T actief zijn?)
- Teletext op de TV is niet beschikbaar (???) en levert een gelijkaardige fout op als hierboven. Deze functie was WEL beschikbaar op de "oude" CRT TV. (PS Ik heb een jaar terug een andere CRT TV vervangen door een KDL-26EX320 en daar heb ik exact hetzelfde "probleem", is aangesloten via scart vertrekkende van een ander belgacom decoder nl Tilgin).
- Ondertitteling werkt dus evenmin wegens geen teletext ... behalve op de decoder of course ..
Met het niet functioneren van de "Guide" knop kan ik leven alhoewel het IMHO nogal vreemd is. Het probleem van de teletext en ondertitteling (desbetreffende knop op afstandsbediening is nutteloos) is echter bijzonder vervelend omdat ik deze functie nu via de decoder moet oproepen wat meteen een paar functionaliteiten van de decoder lam legt.
Wet er iemand of hier een oplossing voor is? Toch vreemd dat een nieuwe technologie de oude functionaliteit niet kan overnemen?
graag uw mening?
PS De documentatie/handleidingen laten op veel punten na een duidelijke uitleg te verschaffen over de functionaliteit van bepaalde instellingen. Handleidingen voor dummies? :smileygrin:
Opgelost! Ga naar oplossing.
Digitale tv met een antenne uit de lucht ontvangen zou moeten werken.
Die antenne direct op de tv aansluiten zou ook al kunnen werken, voor de publieke digitale ether zenders.
N.b. je actieve digitale antenne moet wel van externe voeding zijn voorzien. Mogelijk krijgt je 'actieve antenne' in je huidige setup voeding uit je 'discrete settop box'. In dat geval werkt het niet met je TV, want die geeft geen voeding aan je antenne. Krijgt je antenne apart voeding met een adaptertje, dan werkt ie ook direct op de TV.
Een CI+ module zou de 'discrete settop box' kunnen vervangen. Het kaartje dat nu in je settop box zit voor de commerciele zenders en evt. extra betaalde diensten, gaat dan ipv in de settopbox in de CI+-module, samen in een sleuf in de zijkant van je TV.
Op de website van je normale tv provider kan je je verder informeren of er CI+ oplossingen bestaan voor je kabelabbonnement.
Welkom,
Helaas, is de "Guide" functie alleen beschikbaar in de digitale mode (DVB-T of DVB-C).
Helaas is teletekst niet beschikbaar via HDMI vanuit de settop box, met het vorige toestel werkte deze functie wel i.v.m. dat de settop box en het oude toestel was verbonden d.m.v. een scart kabel.
Een oplossing is als de settop box ook een scart uitgang deze te gebruiken, al gaat dit ten kosten van de beeldkwaliteit.
Je had bij de aankoop beter geinformeerd moeten worden door de verkoper.
Ik dacht dat er in Belgie nog geen CI/CI+ module worden verhuurd/verkocht door de kabel maatschappijen.
73's
Bedankt voor uw antwoord, maar er zit hier wel een dubbelzinnigheid in ... er is duidelijk een technische discrepantie.
Zoals ik schreef heb ik ongeveer een jaar terug eveneens een oud CRT TV toestel vervangen door een KDL-26EX320 en die is WEL verbonden via scart en daar werkt teletekst op TV evenmin.
Wat natuurlijk niet uitsluit dat ik die scart verbinding wel kan uitproberen. Maar dat zou dan betekenen dat deze functionaliteit, beide via scart, WEL werkt op de KDL-32EX650 en NIET op de KDL-26EX320??
.. en wat laat er u vermoeden dat een verkoper hoedanook maar enige kennis heeft van dit soort toestanden? :smileygrin:
Kan u even verduidelijken wat ik met zo een Cl/Cl+ module zou moeten aanvangen?
BTW: in dit verband even een bijkomende theoretische/technische vraag cq extensie.
Ik heb vroeger (dank zij een gigantische blunder van een provider) gedurende beperkte tijd DVB-T TV moeten kijken via een discrete settop box (aangekocht) en een actieve (binnen)antenne. Ik heb deeze configuratie nog steeds gemonteerd staan als backup voor het geval mijn provider zou uitvallen. Indien ik die antenne koppel aan de TV dan zou ik IMHO de gemiste functionaliteiten toch kunnen activeren? ja toch?
graag uw mening?
mvg
Digitale tv met een antenne uit de lucht ontvangen zou moeten werken.
Die antenne direct op de tv aansluiten zou ook al kunnen werken, voor de publieke digitale ether zenders.
N.b. je actieve digitale antenne moet wel van externe voeding zijn voorzien. Mogelijk krijgt je 'actieve antenne' in je huidige setup voeding uit je 'discrete settop box'. In dat geval werkt het niet met je TV, want die geeft geen voeding aan je antenne. Krijgt je antenne apart voeding met een adaptertje, dan werkt ie ook direct op de TV.
Een CI+ module zou de 'discrete settop box' kunnen vervangen. Het kaartje dat nu in je settop box zit voor de commerciele zenders en evt. extra betaalde diensten, gaat dan ipv in de settopbox in de CI+-module, samen in een sleuf in de zijkant van je TV.
Op de website van je normale tv provider kan je je verder informeren of er CI+ oplossingen bestaan voor je kabelabbonnement.
Dank u voor de toelichting over de actieve antenne. Dit is mij echter allemaal al lang bekend anders werkte de oude setup ook niet.:smileywink: en de TV werkt dus ook zoals verwacht met de interne settop box (gisteren uitgeprobeerd) maar dat lost het initiele probleem (nl geen interne teletekst) niet op behalve als ik beide kanalen (settop en digitale kabel) actief houd waarbij activering van TT meteen en zoals verwacht naar DVB-T switcht. Daar zie ik nu het nut niet van in! Ik gebruik echter geen settop box meer aangezien ik een digitale TV verbinding heb via kabel bij de Belgische Belgacom provider.
(BTW, FWIW en voor de fun, ik werkte met twee doorgeluste settop boxen en een VCR, zodanig kon ik naar één kanaal kijken op TV terwijl ik via de tweede settop box een ander kanaal kon opnemen op de VCR! :smileylaugh:)
Dank voor de info over die Cl+ kaart.
De discrete settopbox werd echter destijds aangekocht toen er in België nog geen betaalzenders waren die via DVB-T uitzonden, derhalve waren er toen geen modellen op de markt die voorzien waren van een connector voor de genoemde kaart. De "oude" settopbox werd, zoals gezegd, enkel als backup gehouden met de oude TV voor het geval dat ... Met de nieuwe TV is die box dus niet meer nodig, enkel de antenne kan nog haar nut bewijzen in noodgevallen. Vreemd is wel dat, bij het detecteren van de zenders, de franstalige RTBf zenders niet gevonden worden door de TV maar wel gevonden door de oude "box"??? (maar dat kan aan de signaalsterkte en richtgevoeligheid van de (binnen)antenne liggen)
Gezien het overaanbod aan zenders binnen mijn abo kan ik best leven zonder Cl+ kaartje. :smileygrin:
mvg